BIOS-fejl
Fra : SEJ

Dato : 19-11-05 14:51

Jeg er endnu én af dem med bios-problemer.
Nyt motherboard: Asus A8V Deluxe
Processor: AMD 64 3700+
400W PSU, der skulle opfylde kravene.

Motherboardet skal bios-opdateres for at virke med denne processor.
Flashede med afudos på en diskette tilsyneladende uden problemer, men der
var alligevel senere besked om checksum-fejl.
Prøvede recovery med CrashFree BIOS 2 med den medfølgende CD.
Tilsyneladende ingen fejl, men da der kom meddelelse om reboot, skete der
ikke mere.
Nu er maskinen helt død. Ved forsøg på opstart "rasler" HD lidt, som ved
test. Derefter sker ikke mere. Intet bip. Skærmen skifter ikke fra standby.
Jeg har forsøgt:
Ombytte skærmkort
CMOS reset
Reset ved langvarigt tryk på on-knappen med strømkabel ude.
Ventet meget længe på at det skal ske noget.

Jeg kender ikke noget, så jeg kan forsøge hot-swap.
Findes der et sted her i Østjylland, hvor man kan få flashed BIOS?

Mvh.
Sven-Erik
--
Slet 1-taller i adressen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-11-05 17:09

"SEJ" <svejen@tdc111adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kender ikke noget, så jeg kan forsøge hot-swap.
> Findes der et sted her i Østjylland, hvor man kan få flashed BIOS?

Det er ikke til nogen hjælp nu, men når man har flashet bios, så starter den
normalt med at vise at der er checksum fejl. Så skal man bare en tur i bios
og gemme ændringer (også selv om man ikke ændrer noget), så plejer fejlen at
forsvinde.
Desværre kan jeg ikke anvise nogen i din nærhed som kan flashe og
www.bios-flash.dk har pt lukket. Han er ellers kendt for at være skrap til
at få liv i døde bundkort.
Har du prøvet at fjerne batteriet i bundkortet i en længere periode, da det
også plejer at kunne resette bios.

Kurt

Fra : SEJ

Dato : 19-11-05 20:11

Tak for et hurtigt svar. Og spec. tak for oplysningerne om checksum fejl.
Det vil jeg huske. Maskinen for nu lov at stå uden batteri.
Jeg har fundet et svensk firma, der flasher bios (EksitData). Det bliver
måske enden på historien.

Mvh.
Sven-Erik
--
Slet 1-taller i adressen

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 19-11-05 23:41

> [...]
> Prøvede recovery med CrashFree BIOS 2 med den medfølgende CD.
> Tilsyneladende ingen fejl, men da der kom meddelelse om reboot, skete der

Hej
Jeg har et bundkort som dette. Du kan selv genskabe din BIOS
selv om bundkortet er total dødt ved fejlflash el. lign.
Download en ny BIOS og gå frem efter anvisninger i manualen
på side 4-4
Du skal bruge funktionen ASUS EZ Flash
Det kan godt drille med lige at ramme det rigtig tidspunkt
under opstart af boot med at trykke Alt+F2,
(1-2 sek. efter du har tændt maskinen)
men det virkede efter en 4-5 forsøg - har selv gjort det på min.
Min BIOS var dog ikke korupt men den kunne ikke boote pga.
BIOS ikke kunne genkende min CPU.

Fra : SEJ

Dato : 20-11-05 12:39

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men det virkede efter en 4-5 forsøg - har selv gjort det på min.
> Min BIOS var dog ikke korupt men den kunne ikke boote pga.

Jeg har faktisk forsøgt som du beskriver. Dette på trods af, at der ikke
kommer noget form for meddelelser på den sorte skærm. Jeg tror ikke engang
den kommer til POST.
Efter BIOS har være uden strøm gennem en rum tid, som foreslået af Kurt, har
jeg igen forsøgt ihærdigt. Desværre uden resultat. Jeg er bange for, at BIOS
er helt korrupt.
Det er trist, at Niels Emil Elektronik holder lukket til 31. dec.

Mvh.
Sven-Erik
--
Slet 1-taller i adressen