NE2 fjerne Speedstream 2601
Fra : lars

Dato : 19-11-05 13:29

Hej

Hvordan skal jeg konkret gøre hvis jeg vil af med SS2601 routeren på mit
Netexpress 2 1024/128

Med Norton Internet Security kørende er der vel ingen sikkerhedsmæssig grund
til at have routeren tilsluttet?

Jeg har prøvet med både et krydset og alm netkabel direkte fra modem til
netkort, men der er ingen forbindelse.
Er der andre indstillinger der skal ændres inden der kommer hul.

MVH

Lars

WinXP
Asustek/Broadcom 440x 10/100

Fra : Hans

Dato : 19-11-05 14:07

lars wrote:
> [...]
> til netkort, men der er ingen forbindelse.
> Er der andre indstillinger der skal ændres inden der kommer hul.

Din forbindelse kører ganske givet PPPoE, og derfor skal du bruge en PPPoE
klient på maskinen. Alternativt få TDC til at konvertere dit abonnement til
almindelig DHCP-Baseret bredbånd, hvilket helt klart er det letteste.

Hans

Fra : KsNa

Dato : 19-11-05 15:02

> [...]

kilp

> [...]
> klient på maskinen. Alternativt få TDC til at konvertere dit abonnement
> til almindelig DHCP-Baseret bredbånd, hvilket helt klart er det letteste.

Og hvis det er XP så er PPPoE klienten indbygget.

Mvh
Kim

Fra : Hans

Dato : 19-11-05 15:05

KsNa wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
>
> kilp

> Og hvis det er XP så er PPPoE klienten indbygget.

Helt korrekt, men det bliver lidt lettere at udvide med flere maskiner, da
der kun er mulighed for 1 offentlig IP på PPPoE forbindelsen.

Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-11-05 14:29

On Sat, 19 Nov 2005 13:29:21 +0100, "lars" <lars-louise@REMOVEmail.dk>
wrote:

>Hej
>
>Hvordan skal jeg konkret gøre hvis jeg vil af med SS2601 routeren på mit
>Netexpress 2 1024/128
Start med at give slip på den IP adresse som speedstreamen har fået.
Kaldes også at release IP adressen.
Så fjerner du speedstreamen og kobler modemmet direkte til netkortet,
kontroller at der er elektrisk forbindelse (lige eller krydset kabel)

Hvordan man kobler sig til TDCs NE2 net ved jeg dog ikke, men noget
med brugernavn og password er nok værd at have i baghoved.

>Med Norton Internet Security kørende er der vel ingen sikkerhedsmæssig grund
>til at have routeren tilsluttet?
Jo, Speedstream routeren (specielt hvis der er valgt sikker opsætning)
er et filter der alt andet lige vil beskytte din PC.

>Jeg har prøvet med både et krydset og alm netkabel direkte fra modem til
>netkort, men der er ingen forbindelse.
Øhhh forbindelse, hvordan ser du det ? er der en form for lys/LED ved
netkortet der indikerer om der er elektrisk (link) forbindelse, eller
kikker du på netværksforbindelsen på OSet ?

>Er der andre indstillinger der skal ændres inden der kommer hul.
Smid den gamle IP. før du kobler den gamle router fra. Noget med at
"release" IP adressen.

Kontroller forbindelsen mellem netkort og modem.

Få evt. ny IP adresse. (Komandoen kunne hedder "ipconfig /renew" under
windows.

Kontroller at den IPadresse du får er en offentlig/public adresse og
ikke en "tilfældig" adresse til brug hvis man ikke kan få en "rigtig"
adresse.

Hvordan du validerer dig mod TDC ved jeg ikke, i nogle tilfælde er det
måske ikke nødvendigt, hvis du skal, er brugernavn/password smart at
have ved hånden.

/Hans

Fra : Christian Mygind

Dato : 19-11-05 22:14

Hans Kjaergaard wrote:
[...]
> Hvordan du validerer dig mod TDC ved jeg ikke [...]

Hos TDC vistnok med MAC-adressen. Derfor vil et skift fra router til netkort
ikke give forbindelse, førend ½-1 time - indtil "centralen" registrerer den
nye macadresse (2 gange) og tildeler IP-adressen til det nye interface.

/Chr

Fra : KsNa

Dato : 19-11-05 23:08

"Christian Mygind" <usenetslettes@slettesmygind.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> netkort ikke give forbindelse, førend ½-1 time - indtil "centralen"
> registrerer den nye macadresse (2 gange) og tildeler IP-adressen til det

For det første gælder det med leasetime ikke med PPPoE, kun med DHCP og
leastime er 1time.

Centralen skal ikke registrere MAC-adr. 2 gange en gang er nok og på der
fleste DHCP forbindelser er der 2 IP-adr., så det vil ikke være noget
problem at skifte fra netkort til router eller omvendt, kun hvis
forbindelsen er med 1 IP-adr. er man nødt til at tage højde for leasetime.

Mvh
Kim

Fra : Christian Mygind

Dato : 20-11-05 15:13

KsNa wrote:
> For det første gælder det med leasetime ikke med PPPoE, kun med DHCP
> og leastime er 1time.

Nej - men VED vi, at der anvendes PPPoE?

> Centralen skal ikke registrere MAC-adr. 2 gange en gang er nok og på
> der fleste DHCP forbindelser

Ikke hos TDC. Hér skifter DHCP-serverfunktionen først anden gang -
ihvertfald hvad angår erhvervsløsningen. Gætter på at det er det samme med
privat.

> er der 2 IP-adr., så det vil ikke være
> noget problem at skifte fra netkort til router eller omvendt, kun hvis
> forbindelsen er med 1 IP-adr. er man nødt til at tage højde for
> leasetime.

Sandt - hvis der er 2 IP-adresser. Er der ikke normalt kun 1 med NetExpress?

/Chr

Fra : KsNa

Dato : 20-11-05 23:10

> Nej - men VED vi, at der anvendes PPPoE?

Næ, vi ved det ikke men NetExpres og 2601 taler herfor.

> Ikke hos TDC. Hér skifter DHCP-serverfunktionen først anden gang -
> ihvertfald hvad angår erhvervsløsningen. Gætter på at det er det samme med
> privat.

Når kablet tilsluttes kommer der forbindelse faktisk med det samme, om så
der teknisk foregår 2 forespørgelser ved jeg ikke og er egentlig også
ligeglad, når bare det virker.

> Sandt - hvis der er 2 IP-adresser. Er der ikke normalt kun 1 med
> NetExpress?

Jo, der er kun en men NetExpres men den er jo ikke bundet til MAC-adr.
derfor kan man godt skifte fra router til netkort eller omvendt uden
problemer.

Mvh
Kim