Astronomi - Hvor meget får planeterne sole~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-11-05 10:17

"Jesus-loves-you" skrev
4689 news:%sT7f.71986$Fe7.245572@news000.worldonline.dk

[ ... ]

Dette giver anledning til følgende spørgsmål:

Hvor meget får planeterne solen til at "rokke" ?

Øh ... så vidt jeg husker, udbredes tyngdekraftbølger i rummet ligesom lys.

Dette må så afstedkomme, at ...

(for nemhedens skyld siger vi, at planeternes baner er cikulære)

Masse AE Tyngdepåvirkning
1. Merkur 0,055 0,387 0,367
2. Venus 0,815 0,723 1,56
3. Jorden 1 1 1
4. Mars 0,108 1,524 0,0465
5. Jupiter 317,9 5,203 11,7
6. Saturn 95,2 9,54 1,05
7. Uranus 14,6 19,18 0,0397
8. Neptun 17,2 30,06 0,0190
9. Pluto 0,0026 39,44 0,00000167

i alt 15,78

1.
Dersom alle planeterne stod på række, da ville Jupiter udgøre ca. 74,4% af
den samlede påvirkning på 15,78 "jordlignende" enheder.

2.
Dersom alle planeterne stod på række, men at Jupiter stod modsat, da ville
den samlede påvirkning være på ca. 11,7 - (15,78-11,7) = 7,68 "jordlignende"
enheder.

Kan dette passe ?

-

Og hvor meget "rokker" som sagt Solen frem og tilbage pga. dette ?

Hmm ...

Jordens masse = 5,796 * 10^24 kg.
Solens masse = 1,9891 * 10^30 kg.
1 AE = 1,4959787 * 10^11 meter.

(jeg forestiller mig nu en *hypotetisk* planet i bane omkring Solen i en
afstand af 1 AE med en Jordmasse på... )

1.
15,78 * Jordens masse * 1 AE / Solens masse = 6.854 km.

2.
7,68 * Jordens masse * 1 AE / Solens masse = 3.346 km.

Kan det passe ?

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : John Larsson

Dato : 19-11-05 11:15

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> writes:
> Hvor meget får planeterne solen til at "rokke" ?

Solsystemets såkaldte "barycenter" ligger nogle gange lige udenfor solens
overflade, så lidt mindre end 1 million km.

John

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 20-11-05 15:25

"John Larsson" skrev

> Solsystemets såkaldte "barycenter" ligger nogle gange lige udenfor solens
> overflade, så lidt mindre end 1 million km.

(i mit gamle astronomiske leksikon står der desværre intet om barycenteret)

Hmm ... så har jeg jo regnet FULDSTÆNDIG forkert !!!

Hvordan kan det være ?

Udbredes tyngdekraftbølgerne ikke ligesom de elektromagnetiske bølger ?

Øh ... hvis du har mulighed for at oplyse mig *hvordan* jeg kan foretage
disse beregninger, vil jeg blive meget glad, fordi jeg står og skal finde ud
af, hvor står en procentandel Jupiter's er.

For øvrigt: Mange tak for svaret, John ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4952

Fra : John Larsson

Dato : 20-11-05 21:24

> [...]
>ud
>af, hvor står en procentandel Jupiter's er.

Du skal bare bruge de keplerske love og forudsætte at alle planeterne står
og trækker på linje samme side solen. Det gør de jo ikke i praksis ret
ofte, men når du regner på det, vil du finde ud af du ikke behøver tage så
stor hensyn til planeterne uden for Jupiter; afstanden betyder meget og
selv lille Merkur trækker altså meget i Solen pga. den lille afstand!

Jeg havde engang et lille program til en zx81, som jeg havde hugget fra
den britiske astronom Robert Mackenzie. Han havde udgivet en hel lille bog
med astronomiske programmer til zx81.

John

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 24-11-05 12:23

"John Larsson" skrev

[ ... file 4952 ... ]

> [...]
> den britiske astronom Robert Mackenzie. Han havde udgivet en hel lille bog

Øh ... tak John ...

Jeg fandt en wedside:

http://en.wikipedia.org/wiki/Barycenter

=== citat start ===

r1 = rtot (m2 / (m1 + m2)

where :

r1 is the distance from body 1 to the barycenter
rtot is the distance between the two bodies
m1 and m2 are the masses of the two bodies.

Sun-Jupiter system: put Sun in position 0, mass = 333,000 Earths.
Jupiter in position 778,000,000 km, mass=318 Earths.
Center of mass is 742,000 km from the Sun center, 96,000 km outside its
surface.
As Jupiter does its 11 year orbit, the Sun does a 1.5 million km orbit
around the center of mass.

=== citat slut ====

Dette skulle så betyde, at ...

Masse AE Radius til Berycentret
0. Sol 343.184,9551 0 -
1. Merkur 0,055 0,387 9,27835007 km
2. Venus 0,815 0,723 256,8573775 km
3. Jorden 1 1 435,9090684 km
4. Mars 0,108 1,524 71,74733187 km
5. Jupiter 317,9 5,203 720.343,1201 km
6. Saturn 95,2 9,54 395.787,4648 km
7. Uranus 14,6 19,18 122.061,9075 km
8. Neptun 17,2 30,06 225.368,299 km
9. Pluto 0,0026 39,44 44,69998942 km

i alt 1.464.379,28352 km

Dersom alle 9 planeter står på samme side af solen, udgør Jupiter ca. 49,2%
af Solens udsving.

Dersom alle 8 planeter står på samme side af solen, men Jupiter står modsat,
da bliver Solens udsving på 23.693 km, altså kun ca.1,62% af
maximum-udsvinget.

Kan disse tal passe ?

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4969