Basset problemer med natlig afføring :-(
Fra : Karsten Grønning

Dato : 19-11-05 01:42

Vi har for 2 måneder siden overtaget en basset hvalp/ung hund. Hunden
er nu omkring 8 - 9 mdr. (Har ikke dens papirer foran mig)
Problemet er, at den besørger og tisser på gulvet om natten op til
flere gange. Da vi jo som de fleste sover om natten, har vi ingen
chance for at korrigere den. Den får sidste måltid senest 18.00 og
bliver selvfølgelig luftet inden natten. Det er ellers en sød og
kærlig hund som går fint i spænd med vores anden hund, en blandings
schæfer. Er der nogen der har forslag til at løse problemet vil vi
blive yderst glade.

Karsten

Fra : fam. Ager

Dato : 19-11-05 08:49

"Karsten Grønning (slet DNG9B)" <kkg@DNG9Bsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kærlig hund som går fint i spænd med vores anden hund, en blandings
> schæfer. Er der nogen der har forslag til at løse problemet vil vi

hvis det kun er natlige hændelser, vil jeg skyde på at den føler sig
utryg/stresset der hvor den opholder sig om natten.
jeg har haft lign. problem med en tæve jeg har overtaget, men hun var
generelt totalt stresset hele tiden/bange/usikker.
hun kunne ikke finde ro om natten, og det resulterede i at hun tissede/sked
på gulvet, mest det første. stress påvirker evnen til at kontrollere
blære/tarmfunktion. jeg havde hende i et stort bur den første tid, når hun
skulle sove/være alene, og der faldt hun til ro, hun var også på
stressdæmpene homøopatisk medicin, og senere baldrian, som har gjort
underværker.

kan i slet ikke høre om han render rundt og er urolig om natten?, har i
mulighed for at lade ham have mulighed for at komme ind til jer, så i bedre
kan vurdere hvor problemet ligger?, ligger hundene i et lille rum?, det kan
også være årsagen, nogle har brug for at kunne se efter hele huset, andre
har brug for små trygge rum.boede den sammen med andre hunde i sit tidligere
hjem?, ved i hvor den sov?

min "problemtæve" har det bedst med at have alle døre åbne, men det har
noget med hendes fortid at gøre, at hun fik bank af de øvrige hunde når de
var ladt alene, uden mulighed for at komme væk. men det er sådanne små ting
man må græske i, for at finde en årsag, og løse problemet.

jeg havde iøvrigt en avis liggende ved hoveddøren hver nat i starten, som
hun hurtigt benyttede sig af. i kunne prøve det samme.

2 mdr. har i haft ham.. det skal nok komme, det kan tage lang tid for nogle
at omstille sig.

mvh. marie

Fra : Karsten Groenning

Dato : 19-11-05 17:32

fam. Ager skrev:
> [...]
> underværker.
>
> kan i slet ikke høre om han render rundt og er urolig om natten?,
Nej vi høre hende ikke (det er en hun hund) om natten. Selv om hun er i
samme rum og kan bevæge sig frit omkring og ligge sig hvor hun vil. Hun
har hundekurv men vil helst ligge i vores anden hunds kurv eller sofaen.
> [...]
> har brug for små trygge rum.boede den sammen med andre hunde i sit tidligere
Problemet kan måske findes i hendes tidligere bolig som var en 2 sals
lejelighed. Men jeg ved det ikke!!.

> [...]
> var ladt alene, uden mulighed for at komme væk. men det er sådanne små ting
> man må græske i, for at finde en årsag, og løse problemet.
Det har ikke været problemer med tæv fra andre hunde, vores han er
utrolig sød og rar ved hende og har været det fra starten.

> jeg havde iøvrigt en avis liggende ved hoveddøren hver nat i starten, som
> hun hurtigt benyttede sig af. i kunne prøve det samme.
Vi har prøvet med aviser, dem springer hun over.

> 2 mdr. har i haft ham.. det skal nok komme, det kan tage lang tid for nogle
> at omstille sig.
Ja vi må håbe. Men frustrationen lige i, at vi ikke opdager det før det
er for sent og dermed ikke har mulighed for at gribe ind overfor adfærden.

Fra : fam. Ager

Dato : 19-11-05 19:51

> Ja vi må håbe. Men frustrationen lige i, at vi ikke opdager det før det er
> for sent og dermed ikke har mulighed for at gribe ind overfor adfærden

nej, det er derfor at i må forsøge at finde årsagen til at han gør det. er
det som han er utryg, vil det ikke hjælpe at gribe ind, det vil måske
forstærke hans utryghed.
prøv nogle dage at giv det sidste måltid en til to timer tidligere, og vær
sikker på, at han har gjort hvad han skal, inden i går til ro. kan det være
fordi han ikke kan holde sig så længe endnu?, hvis ikke, vil jeg holde på at
det er som jeg hælder til, utryghed.
i kan også prøve at give ham en baldrian pille en times tid før sengetid,
det er et naturprodukt, og virker beroligende. og er det som han er
urolig/utryg kan det måske hjælpe. det kan fåes på apoteket i håndkøb og er
helt uskadeligt.'

hvor sover hundene henne hos jer? hvordan er han når i går i seng?, går han
roligt hen og lægger sig, eller virker han lidt urolig over situationen?

mvh. marie

Fra : Jane Marquard

Dato : 23-11-05 22:20

> Vi har for 2 måneder siden overtaget en basset hvalp/ung hund. Hunden
> er nu omkring 8 - 9 mdr. (Har ikke dens papirer foran mig)

Hej Karsten.
Først og fremmest, tillykke med det nye familiemedlem. Vi har selv en Basset
Hound på nu 2 år, og kan trøste dig med du ikke er alene om problemet.
Basset hunde er svære at få renlige! Snubbi var omkring 1 år før vi langt om
længe fik ham lært ikke at tisse om natten. Han var sådan set blevet renlig
et stykke tid før, men så flyttede vi og så var det galt igen. Vi fik så
mange råd med på vejen af vores dyrlæge. Det vi sådan set gjorde og gav pote
efter en måneds tid, var at han ikke fik mad efter kl 18. Så kl 20 blev
vandskålen fjernet (hele natten over vel og mærke). Og så gik vi ellers med
ham inden vi gik i seng, og igen først på natten. Ved en 1 tiden ca. For der
havde han som regl ikke nået at tisse endnu.
Det er jo meget enkelt, set bort fra når man skal ud af dynerne midt om
natten Men det hjalp hurtigt os, og vi må jo nok indrømme tålmodigheden
var kommet på prøve efter knapt et år.

Held og lykke med det
Peter, Jane og Snubbi.