Hover-udskiftning af baggrundsbillede: Pro~
Fra : Thomas Bang

Dato : 18-11-05 23:37

Hej,
Lad mig starte med at sige at jeg har lavet noget skrald-html i
et par år, men nu vil jeg gerne videre. Jeg har først på det
sidste startet med at validere mine css- og html-koder.

Er der nogen som kan hjælpe mig med følgende:

http://www.bigbombastic.brygge.dk/thomas2/bbc-template.htm

I megafon-menyen til venstre, bytter jeg ud baggrundsbillederne
ved hjælp af et lille "script". Lokalt fungerer det fint i IE, FF
og en smule mærkeligt i Opera(man skal flytte markøren over
linket, væk igen, også er den i gang) , men det fungerer. Derimod
virker det slet ikke når jeg forsøger at se siden fra serveren(i
Opera).

Grunden til at jeg anvender scriptet, er at hover-effekten med
udkiftning af baggrundsbillede heller ikke fungerede lokalt i
Opera.

Er der nogen der har en løsning?
Kan det la sig gøre kun med css. Jeg vil gerne af med "scriptet".

Så var der liige endnu et spørgsmål:
i Firefox kommer der en horisontal scrollbar på "left_column",
hvorfor? Og hvordan jeg fjerne den?

Thomas Bang

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-11-05 01:08

Thomas Bang wrote:
> [...]
>
> http://www.bigbombastic.brygge.dk/thomas2/bbc-template.htm
>
> I megafon-menyen til venstre, bytter jeg ud baggrundsbillederne

Hos mig fungerer det både i FF og Opera: Ved første hover forsvinder
billedet. Derefter sker udskiftningen med et lille blink. I IE kommer
billedskiftet allerede ved første hover, men med et tydeligt blink.

Prøv at kigge på denne side:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/musover.asp

.... her sker skiftet uden noget flimmer - i alle tre browsere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frank

Dato : 19-11-05 01:09

Thomas Bang skrev:
<snip>
> [...]
> <snip>
> Er der nogen der har en løsning?
> Kan det la sig gøre kun med css. Jeg vil gerne af med "scriptet".

Det kan sagtens laves i ren CSS, ved at style <a> elementet. Grundprincippet er:

a { display:block; background-image:url(image1.png); [width, height, pos. osv...] }
a:hover { background-image:url(image2.png); ... }
Brug forskellige 'class' og billeder når du vil gøre menupunkterne uensartede.

Du kan også med fordel strukturere din menu vha en liste (ul eller dl) i stedet
for en <div>. http://css.maxdesign.com.au/listamatic/ er et godt sted at starte.

> Så var der liige endnu et spørgsmål:
> i Firefox kommer der en horisontal scrollbar på "left_column",
> hvorfor? Og hvordan jeg fjerne den?

Teksten "BOMBASTIC-MEGA-THUNDER-CONZERT(X-LARGE!)" fylder for meget! Lav
skriften lidt mindre eller indsæt nogle mellemrum, så teksten kan wrappe!

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-11-05 03:04

Thomas Bang skrev:

> bytter jeg ud baggrundsbillederne ved hjælp af et lille
> "script".

Det ser ud til at du skal prøve den rene html/css-løsning
http://html-faq.dk/1012.asp - det fungerer glimrende
i de browsere der forstår a:hover.

> [...]
> også er den i gang) , men det fungerer. Derimod virker
> det slet ikke når jeg forsøger at se siden fra serveren (i

Der burde ikke være forskel på html lokalt eller html på
serveren. Det eneste serveren kender forskel på er store
og små bogstaver på links og filnavne, har du checket
det? Se også http://html-faq.dk/1016.asp

> Grunden til at jeg anvender scriptet, er at hover-effekten
> med udkiftning af baggrundsbillede heller ikke fungerede
> lokalt i Opera.

Mit eksempel på http://html-faq.dk/1012.asp fungerer fint
i Opera, det er testet med version 8.5.

> Kan det la sig gøre kun med css. Jeg vil gerne af med
> "scriptet".

Det er i hvert fald nemt med css, og det er nok bredere
understøttet. Der er nok færre der slår css fra i deres
browsere end der er folk der slår javascript fra.

> i Firefox kommer der en horisontal scrollbar på
> "left_column", hvorfor? Og hvordan jeg fjerne den?

Prøv at gøre boksen en smule bredere, det lader til
at indholdet ikke kan være der. Jeg prøvede lige

#column_left{
width:300px; /* rettet fra 275 */
padding:10px;
}

.... så er der ingen vandret scroll. Normalt er det bare et
par småjusteringer der skal til.

Jeg forstår ikke helt hvad du vil med #column_left{ - prøv
lige Vis udskrift, det fungerer slet ikke, og der er masser af
plads på siden til at have teksten her.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-11-05 11:02

Thomas Bang wrote:

> Er der nogen der har en løsning?
> Kan det la sig gøre kun med css. Jeg vil gerne af med "scriptet".

Du kan nemt lave en ren CSS-rollover med billeder, som virker i alle moderne
browsere, jf. f.eks.

http://localhost/showcase/rollover/rollover_3.html

> Så var der liige endnu et spørgsmål:
> i Firefox kommer der en horisontal scrollbar på "left_column",
> hvorfor? Og hvordan jeg fjerne den?

Du har nok glemt overflow:auto;

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Frank

Dato : 19-11-05 12:23

Jørgen Farum Jensen skrev:
> Thomas Bang wrote:
<snip>

> Du har nok glemt overflow:auto;

overflow:auto; er der godt nok. Problemet skyldes en meget lang tekst streng
uden mellemrum. Så løsningen må være, som jeg skrev tidl., at tillade teksten i
at wrappe, eller som Allan Vebel skriver, at lave boksen lidt bredere.

Fra : Thomas Bang

Dato : 19-11-05 13:00

Wow!

Tusen tak for hjælpen. Dette var mit første indlæg i nyhedsgruppen og jeg må sige
jeg er overvældet over effektiviteten!

Så er det jo bare med at komme i gang!

Thomas

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-11-05 14:40

Jørgen Farum Jensen skrev:

> http://localhost/showcase/rollover/rollover_3.html

Du skulle vist ikke have drukket så meget i går

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-11-05 16:08

Allan Vebel wrote:

> Du skulle vist ikke have drukket så meget i går

UPS! og undskyld.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk