Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fejl ved billeder fra Digimax V4
Fra : Lummair

Dato : 18-11-05 22:40

Hej

Jeg har et problem med mit ældre Samsung Digimax V4.

Visse områder af billederne får mærkelige pixelfejl i forskellige
farver. Det sker oftest i skyggeområder, ved områder med kraftig
kontrast og langs kanter.
Det er svært at forklare hvad der sker, men nogle gange kommer der
områder hvor enkelte pixels er grønne eller hvor det nærmest ligner det
kun er i 8bits farver.

Se et eksempel her:
http://home20.inet.tele.dk/lummair/SV406585.JPG

Det har været galt i en periode hvor det nogle gange tager fine
billeder, andre gange laver hele billedet blåt/turkis men det har for
det meste lavet fejl som på eksemplet ovenfor.

Mit SD-card er fra Sandisk og jeg bruger en kortlæser til at overføre
billederne til min computer.
Tror i det er kameraet, SD-kortet eller kortlæseren der er noget galt
med?

Fra : Gert Medom

Dato : 18-11-05 23:09

"Lummair" <talonkarrde@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> billederne til min computer.
> Tror i det er kameraet, SD-kortet eller kortlæseren der er noget galt

Det vedhæftede billede er tydeligvis et indendørs billede, det er de
færreste kameraer der håndterer det ligeså godt som udendørs billeder. Jeg
tænker på om det kan være støj fra for lav ISO??

/ Gert

Fra : Lummair

Dato : 19-11-05 11:18

In article <437e50df$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, "Gert
Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> says...
> [...]
> færreste kameraer der håndterer det ligeså godt som udendørs billeder. Jeg
> tænker på om det kan være støj fra for lav ISO??

ISO speed er ved det første billede (SV406585) på 100.

Jeg prøvede lige at tage et udendørsbillede og så fik jeg et af de
slemme hvor alt er blåt:
http://home20.inet.tele.dk/lummair/SV406589.JPG

Her er et andet indenfor som er værre end det første:
http://home20.inet.tele.dk/lummair/SV406587.JPG

-Niels B. Rasmussen