hvor ofte må man vaske en hund
Fra :   j

Dato : 18-11-05 22:04

jeg har et lille spørgsmål - hvor ofte må man egentlig vaske en hund - jeg
ville gerne gøre det 1 gang om ugen - men kan de "tage skade" af, at blive
vasket så ofte ?

/JK

Fra : Anette

Dato : 18-11-05 22:08

j wrote:
> jeg har et lille spørgsmål - hvor ofte må man egentlig vaske en hund
> - jeg ville gerne gøre det 1 gang om ugen - men kan de "tage skade"
> af, at blive vasket så ofte ?

Hvorfor vil du vaske den så tit?
Kan du ikke nøjes med at skylle den af, når den er blevet for mudret?
En god børstetur et par gange om ugen tager det meste.
Hvis det er lugten af hund , så hjælper nok så mange bade ikke en døjt.
En hund lugter af hund uanset hvad.

Jeg tror ikke hundes hud har godt af at blive sæbet ind for tit. Der er for
stor risiko for at lave ubalance i den fine kemi der holder deres pels og
hud i perfekt stand.

Mine vaskes max et par gange om året, men deres pels også nærmest
selvrensende )

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 18-11-05 22:29

j skriblede bla:
> jeg har et lille spørgsmål - hvor ofte må man egentlig vaske en hund

Ved det ikke.
Min er snart 1 år gl og er aldrig blevet vasket.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 19-11-05 08:42

" j" <j@j.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville gerne gøre det 1 gang om ugen - men kan de "tage skade" af, at blive

Hvis det er uden shampoo kan det ikke skade. Jeg har praktisk taget aldrig
brugt shampoo til min hund, og den har aldrig lugtet af hund.

Mvh
Søren

Fra : Kiplers.dk

Dato : 19-11-05 10:18

Professionelle udstillere som holder hunde med massere af pels, bader
dem faktisk meget tit.
Hvis du bruger en shampoo som er meget mild, og også blander denne op
i vand, så det er meget fortyndet det der kommes i hunden. Så kan du
godt gøre det.
Samtidig får du en hund som er i flot pels hele året, for du vasker
alle de døde løse hår væk hele tiden. Og dermed undgår du at der
kommer kæmpe store fældningsperioder.
- det har jeg ladet mig fortælle af en professionel
handler/udstiller/hundeejer/hundefrisør/hundetræner som selv har
hunde med meget pels.

Om det passer har jeg ikke prøvet. Mine hunde er med meget kort pels
og udstilles ikke så tit at jeg har fundet det nødvendigt at
afprøve.

MVH Marie.

Fra : H. Jensen

Dato : 19-11-05 18:23

"Kiplers.dk" <marieunold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Professionelle udstillere som holder hunde med massere af pels, bader
>dem faktisk meget tit.

Helt korrekt, man siger faktsik at en udstillingshund (både kort og
langhåret) skal vaskes 1 gang om ugen, for at være i tip top udstillings
pels...

>Hvis du bruger en shampoo som er meget mild, og også blander denne op
>i vand, så det er meget fortyndet det der kommes i hunden. Så kan du
>godt gøre det.

Der står på bøtterne hvor meget man skal forynde med, jeg fortynder dog
altid med lidt ekstra, for at gøre shampooen mere mild! Dernæst bruger jeg
også en mild balsam....

> [...]
>kommer kæmpe store fældningsperioder.
>- det har jeg ladet mig fortælle af en professionel

Helt korrekt!

>Om det passer har jeg ikke prøvet. Mine hunde er med meget kort pels
>og udstilles ikke så tit at jeg har fundet det nødvendigt at
>afprøve.

Det er nu sandt nok, spørg top opdrætterne, hvor ofte de vasker deres
hunde???

Hilsen Heidi (hvis hunde bliver vasket hver 14 dag, og hvis mors hver 5....)

Fra : Inger-Lise

Dato : 19-11-05 12:50

j wrote:
> [...]
> ville gerne gøre det 1 gang om ugen - men kan de "tage skade" af, at blive

Hei

Du kan vaske hunden din så ofte du vil. Har selv puddler i full pels
og vasker dem 1 gang i uken. Har pelsdyr allergi så for meg er det
viktig at de er rene.

Det er viktig å bruke en god hundeshampo og skylle godt!
Selv bruker jeg Dezynadog shampo på mine.

Har aldri hatt problemer med hud eller pels på hundene.

Lykke til:)
Inger-Lise

Fra : Inger-Lise

Dato : 19-11-05 12:51

Fra : Kiplers.dk

Dato : 19-11-05 20:18

Hej Heidi

Jeg betvivlede nu heller ikke hendes udsagn, for hun er i mine øjne
meget kompetnet.

De topopdrættere jeg har kendskab til vasker deres hunde meget
forskelligt. Nogle hver måned, andre hver uge.

Men det er jo rart med fleres erfaringer, især hvis man en dag selv
skulle ende op med en race med lidt mere pels.

MVH Marie.

Fra : M. Andersen

Dato : 20-11-05 20:58

" j" <j@j.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville gerne gøre det 1 gang om ugen - men kan de "tage skade" af, at blive

Jeg ved ikke med hunde med pels, men en yorkshire terrier kan du bade så tit
du vil, den har jo hår og ikke pels. Jeg bader mine hver måned og ved
særlige lejligheder og de har en flot og skinnende hårpragt

Mette

Fra : vesterbo

Dato : 20-11-05 22:35

"  j" skrev d. 18-11-05 22:04 dette indlæg :
> [...]
> vasket så ofte ?
>
> /JK
>
> Efter de forskellige meldinger, der er kommet her på siden, må jeg
sige, at det åbenbart kommer an på racen, hvor tit man vasker hund.

Det man skal være opmærksom på, er, at man vasker den beskyttende
lanolin ud af pels og hud, som derved tager mere skidt og møg til sig og
lugter mere. Desuden bliver f.eks. ruhårede racer blødpelsede, hvilket
er en stor fejl, og de bliver svære at trimme. Man skal undgå at vaske
trimmeracer 2-3 uger før OG efter trimning. Det gør ondt på hunden,
fordi hårene sidder mere fast.

Er det på grund af lugten, du vil vaske så tit? Hunde lugter af hund -
sådan er det. Det må man altså finde sig i, når man har hund.

Vi vasker kun vores hunde, hvis de f.eks. har rullet sig i noget
ildelugtende, og vi går temmelig meget på udstilling.

Det er åbenbart et holdningsspørgsmål, og her vil jeg anbefale, at man
også tænker på hunden, som jo gerne skal have et godt og naturligt
hundeliv, selvom den bliver udstillet.

Brug under alle omstændigheder en god, mild shampoo, der er beregnet til
hund.

MVH
vesterbo

http://www.kandu.dk/