Tele2 og påtvungen PIN-kode ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 18-11-05 20:09

Min mor har tegnet mobilabonnment hos Tele2 og til sin store overraskelse
fandt hun ud af, at dette selskab tvinger sine abonnenter til at anvende
PIN-kode for at logge sig ind i telefonen, når den bliver tændt. Det kan man
ellers slå fra på på hendes mobiltelefon, men Tele2 mener åbenbart - som
rigtige formyndere - at det de forhindre deres abonnenter i og det gør de så
via det indsatte Sim-kort.

Men denne PIN-kode er kun til ulempe for min mor, og sikkert også for mange
andre. Der er intet sagtligt at bruge den til, da man bare kan melde
telefonen stjålet, hvis den skulle forsvinde. Og hvad værre er, er det, at
min mor (78 år) er bange for at hun kommer til at glemme denne PIN-kode og
derfor ikke kan tænde telefonen, hvis hun engang virkelig skulle få brug for
den i et nødstilfælde el. lign.

Jeg mener selv, at det er helt uacceptabelt, at et telefonselskab gør sig
til herre over om deres brugere skal anvende PIN-kode eller ej, og det er
forkasteligt at de ikke oplyser deres kunder om dette, inden de tegner
abonnement. Jeg vil nærmest betegne det som bevidst chikane og kan slet ikke
forstå en saglig begrundelse for selskabets handling.

Spørgsmål:

- Er der andre selskaber som tilsvarende tvinger deres abonnenter til at
anvende PIN-kode, uanset om de ønsker det eller ej?

- Kan man gøre noget for at omgå dette (bortset fra at skifte selskab)?

v.h.
Jakob

Fra : Anders Lund

Dato : 18-11-05 20:48

Jakob Munck wrote:
> Men denne PIN-kode er kun til ulempe for min mor, og sikkert også for mange
> andre.

Ja, lige som så mange andre sikkerhedsfunktioner.

> Der er intet sagtligt at bruge den til, da man bare kan melde
> telefonen stjålet, hvis den skulle forsvinde.

Og hvormange dage kan der så gå fra at den bliver stjålet, til at man
opfatter at den er blevet stjålet?

> [...]
> derfor ikke kan tænde telefonen, hvis hun engang virkelig skulle få brug for

Hvis hun er mere bange for at glemme koden end for at telefonen bliver
stjålet, kan du lave et klistermærke som kunne sidde bag på med koden.

> Jeg mener selv, at det er helt uacceptabelt, at et telefonselskab gør sig
> til herre over om deres brugere skal anvende PIN-kode eller ej,

Hvis de mener at man skal bruge PIN kode for at benytte deres netværk /
service, ser jeg ikke nogen problemer i det.

> og det er
> forkasteligt at de ikke oplyser deres kunder om dette, inden de tegner
> abonnement.

Tja... hvis det er noget man vil have, skulle man nok også spørge til det.

> Jeg vil nærmest betegne det som bevidst chikane og kan slet ikke
> forstå en saglig begrundelse for selskabets handling.

Vel for at mindske chancen for misbrug.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 18-11-05 21:35

> Og hvormange dage kan der så gå fra at den bliver stjålet, til at man
> opfatter at den er blevet stjålet?

Højst 3 timer. Og hvem gider stjæle en mobil for at tale i den? Næppe mange.
De bliver solgt videre, det er det de skal bruges til.

> Hvis hun er mere bange for at glemme koden end for at telefonen bliver
> stjålet, kan du lave et klistermærke som kunne sidde bag på med koden.

Nej, for hun er nødt til at bruge det samme password, som hun bruger andre
steder for at huske det, og det ønsker hun ikke eksponeret med en seddel på
mobilen. Desuden er det alt for langsomt at skulle læse en siddel, hvis man
er i en nødsituation.

> Hvis de mener at man skal bruge PIN kode for at benytte deres netværk /
> service, ser jeg ikke nogen problemer i det.

Det gør TDC ikke, er deres netværk mon mindre værdifuldt??

> Tja... hvis det er noget man vil have, skulle man nok også spørge til det.

Da det er en afgørende kvalitetsparameter i negativ henseende, burde det
være lovpligtigt at fortælle det til kunderne inden de tegner abonnement. Så
er de advaret.

> Vel for at mindske chancen for misbrug.

Tror du ikke kunderne selv bedst kan bedømme, hvordan de sikrer sig? Det kan
de i andre selskaber, så det kan de nok også hos Tele2.

v.h.
Jakob

Fra : Anders Lund

Dato : 19-11-05 01:25

Jakob Munck wrote:

> Det gør TDC ikke, er deres netværk mon mindre værdifuldt??

Nææ det er det nok ikke, men nu er Tele2 jo ikke TDC, så de har nok hver
deres regler.

> Da det er en afgørende kvalitetsparameter i negativ henseende, burde det
> være lovpligtigt at fortælle det til kunderne inden de tegner abonnement. Så
> er de advaret.

Hvornår er det en "afgørende kvalitetsparameter"?
Er det ikke bare fordi TDC tilbyder en ekstra feature?

> Tror du ikke kunderne selv bedst kan bedømme, hvordan de sikrer sig? Det kan
> de i andre selskaber, så det kan de nok også hos Tele2.

Jamen, så smut over til et af de andre selskaber. Du kan vel ikke
forvente at de alle er ens.

En anden ting jeg kom i tanke om fra et TDC abbonement en af mine kunder
havde. Her kunne man skifte PIN koden, ved at indtaste sin PIN kode
forkert 3 gange og angive sin PUK kode. Herefter skulle man angive en ny
PIN kode. Så kunne hun få den PIN kode der passer med alle de andre
ting. Hvis det altså virker på samme måde hos Tele2.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Frydenlund

Dato : 19-11-05 18:14

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in message

> Højst 3 timer. Og hvem gider stjæle en mobil for at tale i den? Næppe
> mange. De bliver solgt videre, det er det de skal bruges til.

Sikkert mange der kan ringe lidt først.

> Nej, for hun er nødt til at bruge det samme password, som hun bruger andre
> steder for at huske det, og det ønsker hun ikke eksponeret med en seddel
> på mobilen.

Hvis hun bruger det andre steder, hvorfor er du så bange for at hun skal
glemme det?

> Desuden er det alt for langsomt at skulle læse en siddel, hvis man er i en
> nødsituation.

Du kan da altid ringe 112, pinkode eller ej.

> Det gør TDC ikke, er deres netværk mon mindre værdifuldt??

Så gør TDC nogle andre ting.

> Da det er en afgørende kvalitetsparameter i negativ henseende, burde det
> være lovpligtigt at fortælle det til kunderne inden de tegner abonnement.
> Så er de advaret.

Og din mening afgør om det er noget negativt? Næppe.

> Tror du ikke kunderne selv bedst kan bedømme, hvordan de sikrer sig? Det
> kan de i andre selskaber, så det kan de nok også hos Tele2.

Tele2 bestemmer selv suverænt, hvordan man skal "færdes" på deres net. Hvis
kravet er at man skal bruge pinkode, fint. Hvis kravet er kreditværdig,
fint. Sådan er det.

Jeg kan ikke se det store problem i det.

> v.h.
> Jakob

Nicolai

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-05 11:45

Anders Lund skrev:

> Ja, lige som så mange andre sikkerhedsfunktioner.

Du svarer i øst som der spørges i vest.

Jeg har givet min mor på 86 en mobil, og hvis der havde været
pinkodelås på simkortet, havde jeg omgående skiftet til en anden
udbyder. Mobilen er beregnet til at hun efter et uheld
forhåbentlig uanset en lidt omtåget tilstand kan trykke på et tal
og ringe op til et af os børn.

> Og hvormange dage kan der så gå fra at den bliver stjålet, til
> at man opfatter at den er blevet stjålet?

Hvis min mors mobil bliver stjålet, koster det mig de 300 kr. jeg
gav for den samt hvad der er tilbage af de 100 kr. der står på
simkortets konto. Det er en ringe pris at betale for den ekstra
sikkerhed mobilen giver hende og os.

I øvrigt vil professionelle mobiltyve være revnende ligeglade med
pinkoden.

> Hvis hun er mere bange for at glemme koden end for at telefonen
> bliver stjålet, kan du lave et klistermærke som kunne sidde
> bag på med koden.

Hvis man lige har fået en hjernerystelse og er oppe i årene, så
er det altså ikke sagen at skulle aflure noget småt skrevet på en
eller anden bagside.

> Hvis de mener at man skal bruge PIN kode for at benytte deres
> netværk / service, ser jeg ikke nogen problemer i det.

Så kan du næppe heller hjælpe en som har et problem.

> Vel for at mindske chancen for misbrug.

Den mindskes ikke. Det er chancen for brug der er blevet
mindsket.

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 19-11-05 15:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du svarer i øst som der spørges i vest.

Nej, det synes jeg ikke. Hvis mobilselskabet har valgt at der skal PIN
kode på, hvorfor skal de så gå på kompromis med deres regler? Det næste
er problemet med at man ikke kan ringe direkte til sin egen telefonbank,
uden at skal indtaste sin kode. (lidt ekstremt, men hvor går grænsen?).

> Jeg har givet min mor på 86 en mobil, og hvis der havde været
> pinkodelås på simkortet, havde jeg omgående skiftet til en anden
> udbyder.

Så gør det og lad være med at brokke sig over produktet. Tele2 har
sikkert deres grund for at sætte denne "begræsning" ind.

> Mobilen er beregnet til at hun efter et uheld
> forhåbentlig uanset en lidt omtåget tilstand kan trykke på et tal
> og ringe op til et af os børn.

Det kræver så lige at hun kan huske at tænde telefonen, finde
adressebogen (eller huske et af jeres telefonnumre) og ringe til jer.

> Hvis man lige har fået en hjernerystelse og er oppe i årene, så
> er det altså ikke sagen at skulle aflure noget småt skrevet på en
> eller anden bagside.

Så er det altså bare at ringe 112 - det kan man sagtens gøre uden at
have indtastet PIN koden.

> Så kan du næppe heller hjælpe en som har et problem.

Hvis jeg ikke ser problemer i at et selskab kræver PIN kode, kan jeg
ikke hjælpe folk? Det synes jeg så var et øst/vest svar. Eller er det
bare i denne gruppe med dette spørgsmål?

> Den mindskes ikke. Det er chancen for brug der er blevet
> mindsket.

Og det har du tal på, siden du kan sige det så sikkert? Ja, det kræver
et step ekstra at bruge telefonen, men det samme gælder altså også for
at kunne misbruge telefonen. Eller det det er faktisk et step mindre for
at misbruge telefonen.

Og her er jeg ligeglad med om du har 100 kr, 20 kr eller 1000 kr på din
taletidskonto. Du kunne lige så godt have et normalt abbonnement med en
månedelig regning. Betaler du så glædeligt, når telefonen er blevet
stjålet og "du" lige pludselig har brugt 5000 kr til at ringe til
udlandet? Mobilselskabet gør det i hvert fald ikke. Her kan en PIN kode
forsinke misbrugeren så længe at man opdager at telefonen er væk.

Jeg siger ikke at en PIN kode kan forhindre alt misbrug, men Tele2 har
åbenbart vuderet at det skal være på, for at bruge deres netværk.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-05 18:18

Anders Lund skrev:

> Nej, det synes jeg ikke.

Der spørges om hvordan man fjerner pinkoden eller om det er
umuligt, og så argumenterer du for at det er en god idé at den er
der. Det hjælper ikke fyren.

Derudover falder dit forsvar til jorden hvis det forholder sig
som jeg tror: at Tele2 gør som alle andre, men spørgeren blot
ikke ved hvordan man slår pinkoden fra.

> Hvis mobilselskabet har valgt at der skal PIN kode på, hvorfor
> skal de så gå på kompromis med deres regler?

De skal ikke sætte regler op for hvordan jeg bruger mine private
apparater. I og med at jeg hæfter for forbruget inden for den
aftale jeg har indgået, kan det også rage dem en bajer om andre
stjæler min mobiltid.

> Det næste er problemet med at man ikke kan ringe direkte til
> sin egen telefonbank, uden at skal indtaste sin kode. (lidt
> ekstremt, men hvor går grænsen?).

Jeg har ingen problemer med at se forskel på en bankkonto og en
mobiltelefon. I øvrigt ville jeg skifte bank hvis det var et
kernepunkt for mig at få en netbank uden kodeord. Men eftersom
jeg ville have forlangt at der kom kode på hvis der ikke var det,
så er jeg godt tilfreds.

Som sagt skal hverken jeg eller min mor (som ikke har netbank)
ligge og makke med den slags hvis vi kommer ud for et uheld.

> Så gør det og lad være med at brokke sig over produktet.

Du må brokke dig over at spørgeren vil have koden fjernet, men
jeg må ikke brokke mig over en udbyder der forlanger pinkode?
Grænsen går måske til enhver tid der hvor du synes den skal gå,
og det skal vi andre bare rette ind efter?

> Det kræver så lige at hun kan huske at tænde telefonen, finde
> adressebogen (eller huske et af jeres telefonnumre) og ringe til jer.

Kan du sige "TÆNDE OG TRYKKE 1"?

> Hvis jeg ikke ser problemer i at et selskab kræver PIN kode, kan jeg
> ikke hjælpe folk?

Folk? Måske nok, det skal jeg ikke kloge i, men du kan ikke
hjælpe med at løse et problem som du ikke kan få øje på.

> Og det har du tal på, siden du kan sige det så sikkert?

Du har åbenbart ikke erfaring med mobiltelefoner og folk der er
over 70 år gamle.

> Jeg siger ikke at en PIN kode kan forhindre alt misbrug, men
> Tele2 har åbenbart vuderet at det skal være på, for at bruge
> deres netværk.

Er du sikker?

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 20-11-05 00:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der spørges om hvordan man fjerner pinkoden eller om det er
> umuligt, og så argumenterer du for at det er en god idé at den er
> der. Det hjælper ikke fyren.

Du glemmer lige at han kommer med en masse personlige meninger om
hvorfor at Tele2 ikke skal lave det sådan at der kræves PIN kode.

I så fald mener jeg at du selv fortsætter mod øst.

> De skal ikke sætte regler op for hvordan jeg bruger mine private
> apparater.

Så er det bare spørgsmål om hvor grænsen imellem din telefon og deres
netværk er.

> Du må brokke dig over at spørgeren vil have koden fjernet,

Nej, kun at spørgeren er sur på Tele2. Jeg synes selv at han har begået
en fejl ved at vælge et forkert selskab. Det er især ting som "helt
uacceptabelt", "forkasteligt" og "bevidst chikane", som peger mig i
retning af at Jakob bare vil brokke sig over Tele2. Han skulle i stedet
ringe til Tele2.

> men
> jeg må ikke brokke mig over en udbyder der forlanger pinkode?

Jo, men gør det til udbyderen. For mig ser dit problem ud til at være
relateret til noget udbyderen har lavet på deres netværk og derfor ikke
noget vi kan hjælpe dig ud af.

> Grænsen går måske til enhver tid der hvor du synes den skal gå,
> og det skal vi andre bare rette ind efter?

Du er da velkommen til at fortsætte diskusionen. Jeg synes ikke at der
er meget at snakke om hvis man bare vil brokke sig. Hvis man derimod
gerne vil snakke om påtvungen PIN kode, kan vi godt det.

> Kan du sige "TÆNDE OG TRYKKE 1"?

Det kan jeg godt sige.

> Folk? Måske nok, det skal jeg ikke kloge i, men du kan ikke
> hjælpe med at løse et problem som du ikke kan få øje på.

Jeg kan nemt set at det er mest praktisk at kunne komme til sin telefon
hurtigt uden PIN kode. Jeg kan godt følge Jakob i at det vil være
nemmere for hans mor at kunne ringe op hurtigere.

Jeg har bare kigget nærmere på at Jakob er så sur på Tele2 fordi de har
påtvunget PIN kode - hvilket de muligvis altid har gjort.

> Du har åbenbart ikke erfaring med mobiltelefoner og folk der er
> over 70 år gamle.

Det er begrænset, men PIN koden har aldrig været problemet. Den er
blevet sat til noget de kendte og så har de altid kunne tænde telefonen.
Det er mere hvad man skal gøre der efter som er det største problem.

> Er du sikker?

Nej, jeg kender ikke deres politik med PIN koder, men jeg tror ikke at
de har sat tvungen PIN kode på for at chikanerer folk, som Jakob nærmest
vil betegne det som. Jeg tror heller ikke at det skyldes at Tele2 ikke
ved hvordan man de skal slå det fra - eller måske - da det kan være en
begrænsning i deres udstyr.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-05 01:14

Anders Lund skrev:

> [...]
> uacceptabelt", "forkasteligt" og "bevidst chikane", som peger mig i
> retning af at Jakob bare vil brokke sig over Tele2. Han skulle i stedet

Okay, det kan du have ret i, men så skulle du ikke have
camoufleret din holdning som tilfredshed med pinkodetvangen.

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 20-11-05 18:27

Bertel Lund Hansen wrote:
> Okay, det kan du have ret i, men så skulle du ikke have
> camoufleret din holdning som tilfredshed med pinkodetvangen.

Det synes jeg heller ikke at jeg har gjort.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Frydenlund

Dato : 19-11-05 18:17

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvis man lige har fået en hjernerystelse og er oppe i årene, så
> er det altså ikke sagen at skulle aflure noget småt skrevet på en
> eller anden bagside.

Tror da alle ville have et problem, efter en hjernerystelse.

> Så kan du næppe heller hjælpe en som har et problem.

Hvad hjælper du med?

> Den mindskes ikke. Det er chancen for brug der er blevet
> mindsket.

Nu er der jo ikke nødvendigvis snak om taletidskort og derfor kan der
sagtens opstå misbrug. Jeg vil da også gætte på, modsig mig hvis du er
uenig, at Tele2 ikke kræver pinkode bare for at genere folk. Det skyldes nok
nogle erfaringer med misbrug. Det vil de gerne undgå, ligesom de gerne vil
undgå folk som ikke er kreditværdige osv.

Det er der vel ikke noget forkert i.

> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Nicolai

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-05 19:22

Frydenlund skrev:

> uenig, at Tele2 ikke kræver pinkode bare for at genere folk.

Kan vi lige få afklaret én gang for alle: Er det vitterligt
umuligt at komme af med den pinkode som Tele2 lægger ind? Vi
snakker om pinkode 1, altså den der er nødvendig for overhovedet
at benytte mobilen (til andet end alarmopkald).

> Det skyldes nok nogle erfaringer med misbrug.

Hvordan i alverden kan Tele2 gøre nogle 'erfaringer' som de kan
føre tilbage til manglende pinkode?

--
Bertel

Fra : Frydenlund

Dato : 19-11-05 21:05

> [...]
> snakker om pinkode 1, altså den der er nødvendig for overhovedet
> at benytte mobilen (til andet end alarmopkald).

Jeg har godt nok et nyere Tele2 nummer et sted, men kan ikke lige finde
simkortet.

> Hvordan i alverden kan Tele2 gøre nogle 'erfaringer' som de kan
> føre tilbage til manglende pinkode?

Jeg har da hørt historier om hvordan den slags er blevet brugt til opkald
pakistan, tyrkiet osv osv. Ligesom at nogle foretager andre kriminelle
handlinger, i form af indbrud på telefonlinjer.

Men vi kan jo vende den om. Du tror da vel heller ikke, såfremt det er
tilfældet, at Tele2 har indført det med pinkoden for at genere folk?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-05 21:50

Frydenlund skrev:

> Jeg har da hørt historier om hvordan den slags er blevet brugt til opkald
> pakistan, tyrkiet osv osv. Ligesom at nogle foretager andre kriminelle
> handlinger, i form af indbrud på telefonlinjer.

Jeg benægter ikke at misbrug har fundet sted. Jeg påstår at Tele2
(og andre udbydere) ikke har den ringeste anelse om om der i
disse misbrugssituationer har været sat pinkode op og om den har
været benyttet.

Desuden var det dig der skrev at man gik rundt med tændt mobil.
Hvor meget er det så lige at en pinkode beskytter?

> Men vi kan jo vende den om. Du tror da vel heller ikke, såfremt
> det er tilfældet, at Tele2 har indført det med pinkoden for at
> genere folk?

Jeg tror ikke at nogen har handlet kun for at genere deres
kunder. Men jeg ved at sikkerhed - *egentlig* sikkerhed - mange
steder erstattes af besværlige rutiner der ikke højner
sikkerheden. Om det er dumhed, uvidenhed eller begge dele, er jeg
ikke klar over.

--
Bertel

Fra : Frydenlund

Dato : 20-11-05 11:24

> [...]
> (og andre udbydere) ikke har den ringeste anelse om om der i
> disse misbrugssituationer har været sat pinkode op og om den har

Nej, det er jo set før, at diverse firmaer overreagerer i visse situationer.

> Desuden var det dig der skrev at man gik rundt med tændt mobil.
> Hvor meget er det så lige at en pinkode beskytter?

Ja, i det tilfælde rigtigt. Jeg tror bare at debatten er gledet lidt af
sporet, i form af alle mulige tænkte situationer.

> [...]
> steder erstattes af besværlige rutiner der ikke højner
> sikkerheden. Om det er dumhed, uvidenhed eller begge dele, er jeg

Nej, og generelt er jeg også modstander af "umyndiggørelse", om det så er
til mit eget bedste eller ej. Men tit, ligesom med en del lovforslag, er
idéen kommet ud af et ønske om at forbedre tingene og ender med et ikke
tiltænkt resultat.

Den første del af det oprindelige indlæg, mener jeg, var en gang autonom
øregas der ikke havde noget fornuftigt i sig, andet end at fraskrive sig et
ansvar. Tele2 kan jo gøre hvad de har lyst til, ligesom deres kunder selv
kan vælge hvilket selskab de vil bruge.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-05 23:34

Frydenlund skrev:

> ansvar. Tele2 kan jo gøre hvad de har lyst til

Det er nu ikke rigtigt. Der er grænser for hvor meget de kan
forkrøble et simkort og stadig påstå at det er et mobilkort de
sælger.

Købeloven siger nemlig:
§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er
solgt, eller [...]

De kan dog nok påtvinge deres kunder en pinkode uden problemer i
den retning.

--
Bertel

Fra : Claus E Beyer

Dato : 18-11-05 20:56

Jakob Munck skrev:

> [...]

> - Er der andre selskaber som tilsvarende tvinger deres abonnenter til at
> anvende PIN-kode, uanset om de ønsker det eller ej?

Jeg har SIM-kort (taletidskort) i flere lande. Når jeg kommer ud for
at PIN-koden ikke kan slåes fra, plejer jeg at ændre den til "5555".
Det er nemt at trykke og ikke sådan lige at glemme.

Det er dog kun ved SIM-kort, hvor jeg ikke kan miste mere end den
indestående taletid, at jeg tør slå PIN-koden fra eller ændre den
til "5555". I tilfælde af at jeg kan få en kæmperegning for en evt.
finders/tyvs forbrug, ønsker jeg at have SIM-kortet beskyttet af en
kode forskellig fra "5555". Tænk hvis man først opdager at telefonen
er væk efter at en finder/tyv har brugt et kæmpebeløb. Jeg mener
nemlig at man hæfter for forbrug indtil man melder SIM-kortet
forsvundet/stjålet.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 20-11-05 00:35

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev i
> [...]

Ved at læse de øvrige indlæg her i tråden får jeg mere den opfattelse at
problemet i virkeligheden mere drejer sig om at Jakob Munck ikke véd
hvordan man slår PIN-koden fra inde i telefonens menu - eller véd hvordan
man ændrer PIN-koden til noget andet end den kode som udbyderen oprindeligt
tildelte.

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-05 01:17

Claus E Beyer skrev:

> Ved at læse de øvrige indlæg her i tråden får jeg mere den opfattelse at
> problemet i virkeligheden mere drejer sig om at Jakob Munck ikke véd
> hvordan man slår PIN-koden fra inde i telefonens menu -

Ja, det var også min mistanke, men en John har her i tråden
bekræftet at koden ikke kan slås fra.

Jeg undres virkelig meget hvis det er rigtigt fordi jeg har haft
Tele2 uden pinkodetvang, og fordi pinkoden er en latterlig
sikkerhed. Det er normen at mobilen er tændt hele tiden, og der
er ingen der skal bilde mig ind at ret mange tamper pinkoden ind
hver gang de skal bruge mobilen. Jeg har aldrig set nogen
mobilbruger taste pinkode.

--
Bertel

Fra : Claus E Beyer

Dato : 20-11-05 08:13

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i

> [...]

> er ingen der skal bilde mig ind at ret mange tamper pinkoden ind
> hver gang de skal bruge mobilen. Jeg har aldrig set nogen

Nej, jeg kender også kun til at PIN-koden skal indtastes når man tænder
mobilen, men den kan som nævnt slåes fra hos mange selskaber, og jeg har
aldrig hørt om at man ikke kan ændre den til f.eks. "5555", hvis det kniber
med hukommelsen.

Claus

Fra : Leif Neland

Dato : 28-11-05 08:20

> [...]
> er ingen der skal bilde mig ind at ret mange tamper pinkoden ind
> hver gang de skal bruge mobilen. Jeg har aldrig set nogen

Jeg kender ingen, der ikke bruger pinkode når de tænde telefonen.
Men det man burde have er tastaturlås med pinkode.
Netop fordi telefonen oftest er tændt hele tiden.

Leif

Fra : John

Dato : 28-11-05 14:54

Leif Neland skrev:

> Jeg kender ingen, der ikke bruger pinkode når de tænde telefonen.
> Men det man burde have er tastaturlås med pinkode.
> Netop fordi telefonen oftest er tændt hele tiden.

Kan du ikke bare indstille din telefon så du skal indtaste en kode for
at bruge den?

Mvh

John

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-11-05 21:53

Jakob Munck <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

> Spørgsmål:
>
> - Er der andre selskaber som tilsvarende tvinger deres abonnenter til at
> anvende PIN-kode, uanset om de ønsker det eller ej?

TDC

> - Kan man gøre noget for at omgå dette (bortset fra at skifte selskab)?

Anvend en fastnet telefon, og mønttelefon.

Hvad gør din mor, når hun bruger sit Dankort?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-05 11:47

Axel Hammerschmidt skrev:

> Anvend en fastnet telefon, og mønttelefon.

Pjat.

> Hvad gør din mor, når hun bruger sit Dankort?

Hvis man ligger forslået fordi man lige er snublet over en
kantsten, så er det altså ikke særlig vigtigt at man kan huske
sin kode til dankortet. Det er derimod afgørende at man let kan
ringe på en mobil.

Tag dog lige at tage problemet alvorligt, eller spar os for de
dumsmarte kommentarer.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-11-05 14:22

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Pjat.

Fastnettelefon er pjat?

> [...]
> kantsten, så er det altså ikke særlig vigtigt at man kan huske
> sin kode til dankortet. Det er derimod afgørende at man let kan

Og huske det nummer man skal ringe til?

> Tag dog lige at tage problemet alvorligt, eller spar os for de
> dumsmarte kommentarer.

Jeg syntes nu ikke mine forslag er dumsmarte. Hvad skal vedkommendes mor
bruge en mobiltelefon til? Jeg kan ærlig talt ikke se problemet. For mig
virker bare som endnu en gang "andre skal ikke bestemme, hvad jeg skal"
holdning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-05 18:25

Axel Hammerschmidt skrev:

> Og huske det nummer man skal ringe til?

Er den tekniske udvikling gået hen over hovedet på dig? På min
mors mobil kan hun nøjes med at trykke et ciffer, så ringer den
til det nummer som jeg har lagt ind. Jeg havde forstået at det er
standard.

> Jeg syntes nu ikke mine forslag er dumsmarte. Hvad skal vedkommendes mor
> bruge en mobiltelefon til?

Hvis du ikke ved det, kan jeg ikke forstå at du overhovedet
blander dig.

Min mor og jeg og mine søskende er mere trygge ved at hun kan
ringe til os uanset hvor i landet hun måtte befinde sig. Når man
er oppe i årene som hun er, skal der ikke så meget til at hun
kommer til skade eller måske senere hen bare forvirret (hun er
stadig kvik i pæren, men hvem ved hvor længe?). Så er det trygt
at vide at hun kan ringe til os ganske let.

Mønttelefoner har ikke været pålidelige i meget lang tid, og hvis
man er havnet ude på landet, er det slet ikke sikkert at man kan
nå en, og hvis man er kommet til skade, hjælper det ikke at der
er en i nærheden.

Min mor ville have forsvoret at hun nogensinde skulle have en
mobil. Hun er absolut ikke tilhænger af teknik. Men da først hun
fik den af mig, blev hun rigtig glad for den. Det er ikke særlig
meget hun bruger den, men det er en tryghed for hende at vide at
hun har den.

>Jeg kan ærlig talt ikke se problemet.

Så bland dig da udenom.

--
Bertel

Fra : Frydenlund

Dato : 19-11-05 18:58

> Så bland dig da udenom.

Nu må du holde. Skal du nu bestemme, at det kun er folk som er enige som må
deltage i debatten?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-11-05 19:52

> [...]

> mors mobil kan hun nøjes med at trykke et ciffer, så ringer den
> til det nummer som jeg har lagt ind. Jeg havde forstået at det er

Når det forholder sig sådan, at brugen af en PIN kode er et problem, så
vil den løsning give en chance på en i 12 at hun rammer den rigtige
knap.

> Hvis du ikke ved det, kan jeg ikke forstå at du overhovedet
> blander dig.

Fordi en mobiltelefon under de omstændigheder vi har fået oplyst,
åbenbart ikke er en løsning.

<snip>

> Så bland dig da udenom.

Jeg ville ellers have forslået, at hun bruger Skype.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-05 21:46

Axel Hammerschmidt skrev:

> Når det forholder sig sådan, at brugen af en PIN kode er et
> problem, så vil den løsning give en chance på en i 12 at hun
> rammer den rigtige knap.

Hvorfor tror du at jeg/man kun har lagt ét telefonnummer ind?

> Fordi en mobiltelefon under de omstændigheder vi har fået oplyst,
> åbenbart ikke er en løsning.

De omstændigheder der er oplyst, er at en person ønsker at bruge
sin mobil uden pinkode.

Det lyder for mig præcis som om en mobil er den rette løsning.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-05 10:36

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Hvorfor tror du at jeg/man kun har lagt ét telefonnummer ind?

Hvorfor tror du hun kan finde ud af, at der ikke er mere strøm på? Bruge
opladeren?

Låse tastaturet (op)?

Men debiltelefonen kan bare stilles i opladeren - hvor? Der hvor
fastnettelefonen stod, selvfølgelig.

> De omstændigheder der er oplyst, er at en person ønsker at bruge
> sin mobil uden pinkode.
>
> Det lyder for mig præcis som om en mobil er den rette løsning.

Ja, hvorfor overhovedet gøre sig tanker om hvad debiltelefonen skal
bruges til, det fører bare til bekymringer.

Fra : Frydenlund

Dato : 19-11-05 18:21

> [...]
> kantsten, så er det altså ikke særlig vigtigt at man kan huske
> sin kode til dankortet. Det er derimod afgørende at man let kan

Og ligger hun forslået der, kan hun stadig ringe 112. Desuden, så går man
vel ikke rundt et sted hvor der er kantsten, med sin mobil slukket?

> --
> Bertel

Nicolai

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-05 19:25

Frydenlund skrev:

> Og ligger hun forslået der, kan hun stadig ringe 112. Desuden,
> så går man vel ikke rundt et sted hvor der er kantsten, med
> sin mobil slukket?

Verden er ikke så sort-hvid at min mor enten er frisk som en
havørn eller skadet så meget at det er rimeligt at ringe 112.

--
Bertel

Fra : Frydenlund

Dato : 19-11-05 21:02

> Verden er ikke så sort-hvid at min mor enten er frisk som en
> havørn eller skadet så meget at det er rimeligt at ringe 112.

Næ, det har du ret i. Men er hun ude af stand til at tage vare på sig selv,
så er det tilladt at ringe 112.

Men som du skriver i et andet indlæg, lad os lige finde ud af, om det med
pinkoden forholder sig som først beskrevet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-11-05 22:05

Jakob Munck submitted this idea :
> Og hvad værre er, er det, at min mor (78 år) er bange for at hun kommer til
> at glemme denne PIN-kode og derfor ikke kan tænde telefonen, hvis hun engang
> virkelig skulle få brug for den i et nødstilfælde el. lign.

I nødstilfælde trykker hun blot 112 og ringer til alarmcentralen - det
behøver man ikke pinkoden til.

Fra : Max

Dato : 19-11-05 10:59

Hej Jokob

> Jeg mener selv, at det er helt uacceptabelt, at et telefonselskab gør sig
> til herre over om deres brugere skal anvende PIN-kode eller ej, og det er

Har du talt med Tele2 om problemet ?

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-05 11:51

Jakob Munck skrev:

> Min mor har tegnet mobilabonnment hos Tele2 og til sin store
> overraskelse fandt hun ud af, at dette selskab tvinger sine
> abonnenter til at anvende PIN-kode for at logge sig ind i
> telefonen, når den bliver tændt.

Jeg synes det lyder sært. Det er ganske vist noget tid siden jeg
havde et taletidskort ved Tele2, men der var ingen påtvunget
pinkode, men jeg går ud fra at du har tjekket at det er rigtigt.

Jeg ville kontakte Tele2, og hvis man vitterligt ikke kan undgå
den, ville jeg skifte udbyder. Min mor bruger stort set ikke sin
mobil, så hendes aftale er med Telmore. Unoeuro er lidt
billigere, men jeg gider nok ikke skifte.

--
Bertel

Fra : peter6715

Dato : 19-11-05 12:13

Jeg har faktisk lige nu her i formiddags skiftet udbyder, nu Unotel. Her
skulle jeg også indtaste pinkode ved genopstarten af telefonen. Så meget
tyder på at det er en alm fremgangsmåde.

Billedmaler
Peter Hansen
6715 Esbjerg N
www.billedmaler.dk

Fra : Fuzzbox

Dato : 19-11-05 12:22

"peter6715" <peter-hansen@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har faktisk lige nu her i formiddags skiftet udbyder, nu Unotel. Her
> skulle jeg også indtaste pinkode ved genopstarten af telefonen. Så meget
> tyder på at det er en alm fremgangsmåde.

Ja men du er helt fri til at gå ind i din telefon menu og slå pin fra.

Mvh Fuzzbox

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-05 13:52

peter6715 skrev:

> Jeg har faktisk lige nu her i formiddags skiftet udbyder, nu Unotel. Her
> skulle jeg også indtaste pinkode ved genopstarten af telefonen. Så meget
> tyder på at det er en alm fremgangsmåde.

Det er normalt at kortet er født med en pinkode. Det er også
normalt at man kan slå den fra.

Nu får jeg en mistanke om at du også kunne have gjort det med
Tele2's pinkode.

--
Bertel

Fra : John

Dato : 19-11-05 23:15

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er normalt at kortet er født med en pinkode. Det er også
> normalt at man kan slå den fra.
>
> Nu får jeg en mistanke om at du også kunne have gjort det med
> Tele2's pinkode.

I så fald hører jeg gerne hvordan...

Jeg købte en mobil til min far med et Tele2 abonnement, og her var det
ikke muligt at deaktivere indtastning af pinkoden. Der står umiddelbart
ikke noget om det i den vejledning der følger med Tele2's taletidspakke
- hvilket jeg finder kritisabelt.

Jeg forstår i det hele taget ikke idéen med det i forbindelse med
taletidskort. Kortet er jo betalt på forhånd, så Tele2 mister intet på
det ved et eventuelt tyveri af kortet.

Aldrig mere Tele2.

Mvh

John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-11-05 23:28

John brought next idea :
> [...]
> om det i den vejledning der følger med Tele2's taletidspakke - hvilket jeg

Det er nu nok også manualen til telefonen du skal kigge i. Hvad er det
for en telefon ?

Fra : John

Dato : 20-11-05 01:46

Henrik Stidsen skrev:
> John brought next idea :

> Det er nu nok også manualen til telefonen du skal kigge i.

Hvad skulle jeg bruge den til?
Den fortæller ikke noget om at Tele2 ikke tillader deaktivering af pinkoden.

> Hvad er det for en telefon ?

Alcatel (mindste model vil jeg tro) - bliver solgt til omkring 300 kr.
incl. 100 kr. taletid.

Mvh

John