hvilken switch???
Fra : SirEL

Dato : 10-06-01 20:03

Nu sidder jeg og kigger på www.edbpriser.dk over 8ports switch

hvad skal man holde sig langt væk fra, og hvad er en god invistering???

Jeg søger en 8ports, som holder sig lige under 1000,-

Nogen forslag???

// SirEL

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 10-06-01 20:20

SirEL skrev:

> [...]
>
> hvad skal man holde sig langt væk fra, og hvad er en god invistering???
>
> Jeg søger en 8ports, som holder sig lige under 1000,-

Sidder selv med en Rubytech, som koster små 800 kr, indtil videre har
jeg ikke haft nogle problemer med den, og den bliver ellers testet
rimeligt heftigt nogle gang (netværk med omkring 80 personer i, hvor
folk sidder og spiller/henter)

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 11-06-01 13:33

Kenneth Olsen skrev:

> [...]
> jeg ikke haft nogle problemer med den, og den bliver ellers testet
> rimeligt heftigt nogle gang (netværk med omkring 80 personer i, hvor

Wow... 80 personer i et netværk via en 8 ports switch.... heh.... godt
klaret!

/Thomas

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 11-06-01 14:31

Thomas Nielsen skrev:
> har
>
> Wow... 80 personer i et netværk via en 8 ports switch.... heh.... godt
> klaret!

Alle er jo ikke koblet direkte op på den

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 11-06-01 14:54

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> wrote in message

godt

> Alle er jo ikke koblet direkte op på den

Nåh... sådan...

/Thomas

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 12-06-01 17:52

"Thomas Nielsen" <corno@*nospam*worldonline.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Wow... 80 personer i et netværk via en 8 ports switch.... heh.... godt
> klaret!

Pjat, har du aldrig hørt om Y-splitter!?!? (lol, selvfølgelig)

--

Stig Meyer Jensen
stig@smj.dk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 11-06-01 18:04

On Sun, 10 Jun 2001 21:19:42 +0200, Kenneth Olsen <kenneth@olsen.dk>
wrote:

> [...]

Tja, vi har haft en enkelt Dlink 5-ports Switching hub, som koblede de
enkelte porte fra een efter een.

> [...]
>jeg ikke haft nogle problemer med den, og den bliver ellers testet
>rimeligt heftigt nogle gang (netværk med omkring 80 personer i, hvor

Vi bruger dem (ca 30 stk) i vores netværk til 1 PC og en Laserprinter,
Uplink er via en DFE-855 (D-Link Fiber<>PDS medieconverter).

Jeg har desuden brugt en til at migrere en Novell-server med. Uden
probs (60 GB i løbet af x timer)

Men generelt så kan man jo ikke få både Kvalitet/stabilitet og
Hastighed billigt!

/Dan MOrtensen

Fra : Tage Jessen

Dato : 18-06-01 23:14

Vi er nogen stykker der arbejder med at stable en netværksgruppe
(netværksspil og internetadgang) på benene så jeg synes det lyder interessant
med dine erfaringer med "Rubytech". Skal det forstås at I i jeres netværk
udelukkende bruger Rubytech switche, eller bruger I en enkelt sammen med
andre mærker.

Gode tip til hvordan sådan et netværk skrues sammen er mere end velkommen.

Kenneth Olsen skriver:

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 19-06-01 02:01

Tage Jessen skrev:

> [...]
> andre mærker.
>
> Gode tip til hvordan sådan et netværk skrues sammen er mere end velkommen.

Det er en det bliver koblet op i en 3Com switch, ved ikke lige hvad
model det er, men det er vist noget med 4,3 gb backbone og 24 porte,
hvor der i ca 10 porte sidder 8 ports switche, det er både TrendNet -
Rubytech og nogle jeg ikke lige kan huske, alle deltagerne sidder så på
et rent switchet netværk, enten direkte i den store 3Com eller i en 8
ports, igennem de sidste mange træf har netværket kørt pefekt, og der
bliver jo især i starten af et træf, hentet en del film og andre
størrere ting samt spillet, men ingen problemer der. Før vi fik den
store 3Com havde vi problemer, især når folk startede på træffet, og
begyndte at fylde deres diske op med film, så havde vi problemer med at
folk ikke kunne se hinanden på netværket.

Fra : Tage Jessen

Dato : 20-06-01 07:22

Ok
Jeg har lige et par spørgsmål omkring netværk
Hvorfor bruger i 8 ports switche? Er det en fordel rent hastighedsmæssigt eller er
det bare billigere end 16/24 port.
Opsætter i en server eller kører nettet udelukkende peer to peer?
Hvad er jeres erfaringer med internetadgang? hvor "stort" skal hullet være til 80
personer? Bruger i en router der udleverer IP adresser/eller kører det via en
seperat server?

Kenneth Olsen skriver:

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 20-06-01 12:58

Tage Jessen skrev:

> Ok
> Jeg har lige et par spørgsmål omkring netværk
> Hvorfor bruger i 8 ports switche? Er det en fordel rent hastighedsmæssigt eller er
> det bare billigere end 16/24 port.

En 16/24 ports switch ville lettere få problemer, da der nu sidder 16/24
personer på en port i vores store 3Com switch, istedet for nu hvor der
normalt sidder 6 på en switch (der skal jo være plads til at at nogle
måske har to maskiner med), økonomisk har jeg ikke lige kigget på
priserne, men jeg tror ikke der er noget at spare, så skal man jo bare
til at ligge længere kabler ud til hver enkelt bruge istedet for.

> Opsætter i en server eller kører nettet udelukkende peer to peer?
> Hvad er jeres erfaringer med internetadgang? hvor "stort" skal hullet være til 80
> personer?

Vi har desvære ikke haft internet adgang, der hovr vi holder vores træf,
så det har vi ikke haft erfaringer med endnu.

> Bruger i en router der udleverer IP adresser/eller kører det via en
> seperat server?

Vi har en gammel maskiner der står og udlevere IP'er, samt køre en
hjemmeside, hvor der står oplysninger ang . træffet (såsom konkurencer,
film m.m.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 10-06-01 21:24

SirEL <SirEL@Wallin.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g0g8v$1921$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> hvad skal man holde sig langt væk fra, og hvad er en god invistering???
>
> Jeg søger en 8ports, som holder sig lige under 1000,-

Jeg bruger en D-Link DES-1008D, som jeg har købt
for 1000,- plus porto hos Hall Webservice, det løber
godt nok op i 1104,- men jeg mener også at D-Link
er et kvalitetsprodukt.
Jeg har dog ikke mere end 3-4 computere på, men
jeg har ikke oplevet noget ustabilt ved den.
Du kan se en test af prisbillige switche på:
http://www.itsvar.dk/artikler/download_PDF.asp?artikel_id=2484&URL=http://ww
w.artikeldatabase.dk/pdf/08/2001/04/02484.PDF

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 11-06-01 18:24

Er Netgear noget værd?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-06-01 18:39

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> skrev i en meddelelse
> Er Netgear noget værd?

Ja

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 11-06-01 18:50

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse
> Ja

Så afgjort.

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 11-06-01 19:08

> Så afgjort.
>
> Hygge
> Søren Steinmetz

Interresant *S*. Kan det evt. uddybes.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-06-01 19:13

> Interresant *S*. Kan det evt. uddybes.

Hvad vil du have?
Det er gode switche, men det er vanskeligt at pege på forskelle på de
billige switche
NetGear virker solide og er for manges vedkommende uden blæser.

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 11-06-01 21:06

Hej,

> Det er gode switche, men det er vanskeligt at pege på forskelle på de
> billige switche

Hvad er forskellen så på de gode og billige hvis man ser bort fra
mannagement funktioner og evt intern båndbrede?

Christian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-06-01 21:34

"Christian Worm Mortensen" <worm@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen så på de gode og billige hvis man ser bort fra
> mannagement funktioner og evt intern båndbrede?

Det er primært monitorering og management, herunder VLAN mm der er
forskellen.
Til hjemmebrug er den slags overkill

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 12-06-01 05:47

Hej,

> Det er primært monitorering og management, herunder VLAN mm der er
> forskellen.

Ok, fint.

> Til hjemmebrug er den slags overkill

Jeg spørger fordi jeg bor på et (naturligvis) fattigt kollegium hvor jeg
forsøger at få udskiftet de gamle 10Mbit hubs med switche. Så vi er jo
interesserede i at vide i hvilket omfang vi kan forvente problemer med
billige switche.

Kollegiet består af 16 blokke med 32 stik i hver og med lysleder
forbindelse til et hoved X-felt. Pt er der et lan-segment for hver blok
forbundet via to hubs. En interesseant ting er iøvrigt at det
tilsyneladende koster lige så meget at få opgraderet
lyslederforbindelserne til 100Mbit som det koster at få udskiftet alle
hubne med 10/100Mbit switche...

Christian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-06-01 07:41

> Kollegiet består af 16 blokke med 32 stik i hver og med lysleder
> forbindelse til et hoved X-felt.

Med sådan et setup ville jeg nok hælde mest til proffesionelt grej

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 12-06-01 08:47

Hej,

> Med sådan et setup ville jeg nok hælde mest til proffesionelt grej

Det kan ikke forsvares hvis forskellen udelukkende er management og vlan
fasciliteter.

Christian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-06-01 09:01

> Det kan ikke forsvares hvis forskellen udelukkende er management og vlan
> fasciliteter.

Der er også performance-mæssige ting.
+ stabilitets issues.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-06-01 09:07

"Christian Worm Mortensen" <worm@dkik.dk> wrote in message
> Hej,

> Det kan ikke forsvares hvis forskellen udelukkende er management og
> vlan fasciliteter.

Der blev ikke noget sted skrevet "udelukkende", men derimod "primært":

"Det er primært monitorering og management, herunder VLAN mm der er
forskellen.
Til hjemmebrug er den slags overkill"

Nu er 16x32 porte ikke just hjemmebrug, så derfor bør du gå op i de mere
professionelle levenrandører. Det kan fint lade sig gøre at have 4 styk
5-ports switche til hver blok, men da hver switch kræver en strømforsyning
og det iøvrigt bliver noget rod, ville jeg vælge en enkelt switch til hver
blok.

En 32-ports switch er heller ikke beregnet til hjemmebrug. I denne
størrelse har mange/de fleste management mm. hvorfor det er professionelt
grej.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 12-06-01 14:47

Hej,

> noget rod, ville jeg vælge en enkelt switch til hver blok.

Ja, naturligvis skal der højst være to switche pr blok.

> En 32-ports switch er heller ikke beregnet til hjemmebrug. I denne
> størrelse har mange/de fleste management mm. hvorfor det er
> professionelt

Man kan da sagtens få to switche med 16 porte eller en med 32 porte til
en samlet pris af 4000-5000 kr uden at der er management på (hmm.. ok,
den enlige 32 ports til 5000 kr på edbpriser har vist en minimal form
for management).

Kan man forvente problemer med den slags? (problemer=de holder op med at
virke / de mindre kyndige der sætter deres udstyr på oplever
uforholdsmæssigt mange duplex problemer e.l.).

Christian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-06-01 15:41

> Man kan da sagtens få to switche med 16 porte

Dette giver kun 29 porte, så hvis I er 32 lejligheder skal I have mere end
det.
Dertil kommer problemer med backplane når I fordeler det på flere switche

> Kan man forvente problemer med den slags? (problemer=de holder op med at
> virke / de mindre kyndige der sætter deres udstyr på oplever
> uforholdsmæssigt mange duplex problemer e.l.).

Du kan forvente ydelsesproblemer + at manglende mulighed for fx at låse
duplex er en pain i store installationer.

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 12-06-01 17:54

Hej,

> Dette giver kun 29 porte, så hvis I er 32 lejligheder skal I
> have mere end det.

Ja, ok, hvis der er 16 og kun 16 porte i hver.

> Dertil kommer problemer med backplane når I fordeler
> det på flere switche

Det er ikke nogen stor bekymring for mig - mængden af indbyrdes
kommunikation blandt beboerne inden for samme gruppe er formodentlig
alligevel begrænset så hvis der bare kan køres duplex mellem de to
switche skulle det gå. Men ok, der er jo ingen grund til at give sig
selv flere problemer end nødvendigt..

Er det sådan at når der går noget galt med en switch så er det ofte
nogle porte der går i stykker og ikke alle sammen? Jeg fisker efter om
en 16+24 ports løsning ville være relevant.

> Du kan forvente ydelsesproblemer + at manglende mulighed for fx at
låse
> duplex er en pain i store installationer.

Det er ikke realistisk at vi manuelt konfigurerer portene for folk alt
efter hvilken slags duplex og hvilken hastighed (10/100Mbps) de vil
have. Vil det i praksis sige at vi bliver nødt til at låse til (og kunne
låse til) simplex for at folk ikke får for store problemer?

Christian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-06-01 18:07

> der bare kan køres duplex mellem de to
> switche skulle det gå

Uden mulighed for at låse til 100/fuld kan du faktisk ikke være sikker på at
kunne det.

> Er det sådan at når der går noget galt med en switch så er det ofte
> nogle porte der går i stykker og ikke alle sammen? Jeg fisker efter om
> en 16+24 ports løsning ville være relevant.

Meget variabelt om det er totalt defekt eller enkelte porte.
16+24 lyder som en god ide.

> [...]
> have. Vil det i praksis sige at vi bliver nødt til at låse til (og kunne
> låse til) simplex for at folk ikke får for store problemer?

Svært at forudsige.
Så vidt jeg husker kan denne:
http://www.netgear.com/product_view.asp?xrp=3&yrp=7&zrp=25
og dens lillebror (med 16 porte) faktisk låses til full eller half duplex

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 12-06-01 18:35

Hej,

> Svært at forudsige.

Ok, tak for svarene.

Christian

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 13-06-01 00:03

"Christian Worm Mortensen" <worm@dkik.dk> wrote:

> Ok, tak for svarene.

Du får lige et kort mere:

I hver blok:

1 x HP ProCurve Switch 2512
1 x HP ProCurve Switch 2524
1 x HP ProCurve Switch Gigabit Stacking Kit
1 x HP ProCurve 100-FX SC Tranciever

32 Frie 10/100Mbit porte, med fuld SNMP og Web baseret management, 48 timers
ombytning på adressen resten af jeres liv.

Pris ca: 18,500 + moms.

Der er 600 kr pr. tilslutning, eller 50 kr. om måneden i et år.

Uden management (Switch 2312+2324) kan det gøres for ca. 420 kr pr.
tilslutning.

Centralt kan 32 100Mbit Fiber porte laver for 55.000 + moms, naturligvis
incl. 48 timers ombytning resten af livet.

1 x HP ProCurve Switch 8000M
8 x HP ProCurve Switch 100Base-FX Module

Og så er der stadig 2 frie slots til moduler hvis der skal en server eller
internet forbindelse på.

Det skulle undre mig meget hvis ikke jeres fiberkabling umidelbart kan
bruges til 100Mbit, for mig at se er det kun et spørgsmål om at få
konnekteret det med de rigtige connectorer, ovenstående udstyr bruger SC
typen der er firkantede.

Det er ikke utænkeligt at i gennem jeres forhandler kan få HP til at give et
bid (lidt bedre pris) på en samlet hardware løsning.

- Ulrik Lunddahl
ul@proconsult.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-06-01 06:34

"Ulrik Lunddahl" <lunddahl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Centralt kan 32 100Mbit Fiber porte laver for 55.000 + moms, naturligvis
> incl. 48 timers ombytning resten af livet.

yeaahh, now were talking

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 13-06-01 06:58

Hej,

> I hver blok:

Mere realistisk:

1 x 10/100Mbit switch med 32+1 porte
1 x TP-AUI konvertering til genbrug af eksisterende 10Mbps AUI fiber
udstyr (formoder man kan få sådan en konvertering til en billig penge)
(og formoder at det kan køre fuld duplex men det er måske naivt - i den
anden ende står der fiberkonvertering og dernæst en switch der godt kan
låses til fuld duplex).

Pris: ca 4000-5000 kr pr blok incl moms excl opstilling og excl evt
rabatter.

Pt står der to 16 ports 10Mbit hubs (+1xBNC og 1xAUI på hver) der er
forbundet via BNC forbindelsen. BNC forbindelsen har det med at gå i
stykker.

Spørgsmålet er primært hvor mange problemer i form af at folks udstyr
ikke virker pga duplex problemer mv vi får og hvor mange problemer vi
får med at udstyret går i stykker.

> Centralt kan 32 100Mbit Fiber porte laver for 55.000 + moms,

Gulp.

> naturligvis incl. 48 timers ombytning resten af livet.

JaJa - men om 5-10 år skal det jo sikkert smides ud alligevel.

> Det skulle undre mig meget hvis ikke jeres fiberkabling umidelbart kan
> bruges til 100Mbit,

Vi har i hvert fald en testrapport hvor der står i at det er afprøvet
Kabling er fra 1997 og det samme er det aktive udstyr pt.

Christian

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 14-06-01 00:09

> [...]

> (og formoder at det kan køre fuld duplex men det er måske naivt - i den
> anden ende står der fiberkonvertering og dernæst en switch der godt kan

Det burde kunne lade sig gøre, men det er nok værd at teste, det kan gøres
med en lille billig switch, og den kan du sikkert låne dig frem til.

> Pris: ca 4000-5000 kr pr blok incl moms excl opstilling og excl evt
> rabatter.

Kan du sætten nogen navne på varene, der lyder ret billigt ?

> Pt står der to 16 ports 10Mbit hubs (+1xBNC og 1xAUI på hver) der er
> forbundet via BNC forbindelsen. BNC forbindelsen har det med at gå i
> stykker.

Gå i stykker, sådan fysisk kaput, eller ?

> Spørgsmålet er primært hvor mange problemer i form af at folks udstyr
> ikke virker pga duplex problemer mv vi får og hvor mange problemer vi
> får med at udstyret går i stykker.

Ja, der er svært at spå om, men du går jo nok ikke fri med det antal
tilslutninger du har, der er sikkert mange forskellige NIC's af svingende
kvalitet.

> Gulp.

Ja, der er faktisk ikek ret dyrt, men jeg er enig i at der er mange penge
for en forening.

> JaJa - men om 5-10 år skal det jo sikkert smides ud alligevel.

Ja, at glemme serviceaftalen, eller at glemme at sætte penge af til service
på sit eget budget er som at......(Vælg selv noget slemt)

> Vi har i hvert fald en testrapport hvor der står i at det er afprøvet
> Kabling er fra 1997 og det samme er det aktive udstyr pt.

10Mbit til core og en kabling der er i orden skriger på en opgradering.

- Ulrik Lunddahl

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 14-06-01 18:28

Hej,

> Kan du sætten nogen navne på varene, der lyder ret billigt ?

Det er hvad det billigste koster på www.edbpriser.dk - og I siger jo at
hvis man køber billigt er det lige meget om man køber det billigste
eller det næstbilligste.

> Gå i stykker, sådan fysisk kaput, eller ?

Ja, fysisk kaput.

> Ja, der er svært at spå om, men du går jo nok ikke fri med det antal
> tilslutninger du har, der er sikkert mange forskellige NIC's af
svingende
> kvalitet.

Er det i praksis forekommende at en NIC fysisk ødelægger switchen?

> Ja, at glemme serviceaftalen, eller at glemme at sætte penge af til
service
> på sit eget budget er som at......(Vælg selv noget slemt)

Ja, det ved vi fra vores nuværende udstyr.

> 10Mbit til core og en kabling der er i orden skriger på en
opgradering.

Som jeg ser det er den primære grund til opgradering at folk med det
nuværende udstyr let kan skabe problemer for alle i andre i blokken (med
32 stik) ved at sætte fejlfyldt udstyr på idet vi har hubs. Normalt er
der ingen hastighedsproblemer.

Christian

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 15-06-01 23:20

> [...]

> Det er hvad det billigste koster på www.edbpriser.dk - og I siger jo at
> hvis man køber billigt er det lige meget om man køber det billigste

Ja, det holder nok meget godt.

> Ja, fysisk kaput.

Ok, det er der ikke meget at gøre ved.

> svingende
>
> Er det i praksis forekommende at en NIC fysisk ødelægger switchen?

Nej, det er ikke mit indtryk, jeg tænkte mest på problemer med fuld/halv
duplex, altså ikke noget der fysisk ødelægger switchen.

Men med omkring 1000 tilslutninger skal man nok forvente at der brænder et
par porte af en gang imellem, og det kan for den sags skyld være fordi folk
for sat noget forkert udstyr til, jeg har f.eks. et par opladere med RJ-45
stik monteret, vanvitigt hvis du spørger mig, men det har producenten
åbenbart valgt.

Men det ved du sikkert fra den nuværende installation.

- Ulrik Lunddahl

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 17-06-01 17:50

Hej,

> [...]
> duplex, altså ikke noget der fysisk ødelægger switchen.
>
> Men med omkring 1000 tilslutninger skal man nok forvente at der

Vi har nu kun 512 (16 blokke a 32 stik pr blok).

> [...]
RJ-45
> stik monteret, vanvitigt hvis du spørger mig, men det har producenten

Hmmm, ja - der kan være fordele og ulemper ved standardardiserede stik

> Men det ved du sikkert fra den nuværende installation.

Jeg mener faktisk ikke vi har haft problemer med enkelte porte der er
brændt af i hubene, men det kan tænkes at det er sket uden jeg har fået
det at vide.

Christian

Fra : Martin Jensen

Dato : 11-06-01 19:28

> Jeg søger en 8ports, som holder sig lige under 1000,-
>
> Nogen forslag???
>
> // SirEL

Jeg har også rigtig gode erfarninger med Rubytech.

Fra : SirEL

Dato : 11-06-01 20:38

jeg har bestilt en D-link 1008 hos www.pro-consult.dk

der kan jeg få den billigere end hvis jeg leder på www.edbpriser.dk

// SirEL

--
..
Martin Jensen <martinj@person.dk> skrev i en

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-06-01 20:48

www.proconsult.dk er den rigtige adresse.

> der kan jeg få den billigere end hvis jeg leder på www.edbpriser.dk

Prisen tit er ikke den afgørende paramerer for en vare, derfor samarbejder
vi ikke med nogen prisdatabaser.

- Ulrik Lunddahl

PS: Jeg arbejder for RROconsult Data A/S