Hvor koldt skal det være for at se ån
Fra : Morten Dahl

Dato : 18-11-05 17:24

Hej

Hvor koldt skal det være for at man kan se ånde? Eller er det andre ting
der afgører om man kan se den eller ej?

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-11-05 19:32

Morten Dahl (dahl42@cs.aau.dk) skrev i
437e003a$0$41151$14726298@news.sunsite.dk:
> Hej
>
> Hvor koldt skal det være for at man kan se ånde? Eller er det andre
> ting der afgører om man kan se den eller ej?

Luftfugtigheden er i hvertfald en faktor...

--
Martin Petersen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-11-05 19:42

Martin Petersen skrev:

> Luftfugtigheden er i hvertfald en faktor...

På DMI¹ kan man læse:

»Dugpunkt:
Den temperatur, som luften skal nedkøles til for at blive mættet
med vanddamp uden ændring af vanddampmængden. Bliver temperaturen
lavere end dugpunktet, fortættes vanddampen til vanddråber.«

Mvh,

// Klaus

¹) <http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/meteorologisk_leksikon/meteorologisk_leksikon-d.htm>
--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 18-11-05 19:50

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

>Synssansen må også spille en væsentlig rolle

\Dennis

Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-05 09:15

"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> wrote in message

> "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

Og lys&kontrast-forholdene - og psykisk KONCENTRATION/VAKTHED - som
der stod på min gajol-pakke idag "Ved dannelse forstår jeg den
udviklede evne til at være opmærksom"(Meir Aaron Goldschmidt - ham der
hetzede Søren Kierkegaard ihjel pr Corsaren). En solrig frostdag ser
du især "tågen" hvis der er særlig baggrund med god kontrast. I
gråvejr ser du ligeledes sjældent "røg ud af munden" selvom den er
der - så skal der igen være særlig baggrund..

Når jeg tager karbad, dugger mine briller (hvis jeg ikke husker at
medbringe de billige af plastik, dvs med mindre massefylde og dermed
varmefylde), men tåge ser jeg aldrig. Vinduerne i naborummet kan dugge
uden at der ses de mikroskopiske dråber i luften, der vist bør kaldes
"em". Kun da jeg var på vagt og hurtigt åbnede døren fra det varme
fugtige badeværelse til naborummet, så jeg et glimt af, at det
"emmede".
Jeg tror egentlig ikke, at synssans er en vigtig faktor, hvis ikke du
er blind - briller/kontaktlinser/kikkert gavner ihvertfald næppe
sagen, måske tværtimod. Men her kan der være noget , hvor jeg ikke har
udviklet "evne til at være opmærksom", fordi jeg først fornylig har
fået behov for læsebriller.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-11-05 20:47

"Morten Dahl" <dahl42@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse news:437e003a$0$41151$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Hvor koldt skal det være for at man kan se ånde? Eller er det andre ting
> der afgører om man kan se den eller ej?

Lige nu er der 21.1° her i stuen og min ånde er ikke synlig,
komprimere jeg luften, ved at holde mig for munden og puste/presse
er den klart synlig når jeg slipper og puster ud....

Jan Rasmussen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-11-05 21:36

"Jan Rasmussen" <7@7.7> skrev > Lige nu er der 21.1° her i stuen og min ånde
er ikke synlig,
> komprimere jeg luften, ved at holde mig for munden og puste/presse
> er den klart synlig når jeg slipper og puster ud....

Det må være ret fugtige omgivelser. Regner det fra loftet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 20-11-05 22:26

Hej

> Det må være ret fugtige omgivelser. Regner det fra loftet?

Eller er det Grøn Cecil :)

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-05 08:22

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> "Jan Rasmussen" <7@7.7> skrev > Lige nu er der 21.1° her i stuen og
> min ånde
> er ikke synlig,
>
> Det må være ret fugtige omgivelser. Regner det fra loftet?

Der er vist almindeligere forklaringer på at luften undertiden er så
fugtig at der ikke skal meget mere fand til for at tåge ses.

Jeg tror ikke at kind-ballonens overtryk på 0,1 atmosfære cirka, har
noget at sige for synlighed af _em_ som tågen hedder når man står i
"røg og damp"!

Men at du puster målrettet når dit fjæs ligner en ballon, er
tænkeligt.Og det kan nok give kontrast i indeklimaet og synlighed

Fra : HMH

Dato : 21-11-05 09:11

> Lige nu er der 21.1° her i stuen og min ånde er ikke synlig,
> komprimere jeg luften, ved at holde mig for munden og puste/presse
> er den klart synlig når jeg slipper og puster ud....

Det nummer har min lillebror også imoponeret legekammeraterne med :)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-11-05 19:23

"HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse news:lffgf.760$Cl2.6781@news000.worldonline.dk...

> Det nummer har min lillebror også imoponeret legekammeraterne med :)

Tak for det,,, 'regn fra loftet' og 'grøn cecil' lol

Jan Rasmussen