asocial kat
Fra : Soliema

Dato : 18-11-05 13:52

Hejsa i gruppen.
Ja, jeg har jo haft mine problemer med min dejlige Mittemuz. men nu er der
kommet en nyt problem, Mitte er meget Asocial over for alle andre end mig,
hun hænger op af mig hele dagen, og nyder det, men min unger eller kæreste,
kan ikke komme i kontakt med hende, hun kradser for at komme væk, og så
løber hun direkte over til mig...

kan man gøre noget ved det, eller skal jeg bare finde mig i, at jeg har fået
en asocial kat ?

/Anne Mette

Fra : Hanne Engermann

Dato : 18-11-05 15:44

> [...]
> løber hun direkte over til mig...
>
> kan man gøre noget ved det, eller skal jeg bare finde mig i, at jeg har

Mitte skal helst forbinde både børn og kæreste med noget positivt, og
man kan nå langt her i tilværelsen med bestikkelse ;>D
Prøv at lade dem håndfodre hende stille og roligt med hendes
yndlingsguf. De skal ikke gå efter hende, men sidde stille imens (gerne
på gulvet, for så syner de ikke så store og farlige) og lokke med blød,
lys stemme. Mon ikke, hun så kommer? Prøv dog!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : JytteJ

Dato : 19-11-05 03:05

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> og så løber hun direkte over til mig...
>
> kan man gøre noget ved det, eller skal jeg bare finde mig i, at jeg har

Nåh, mon dog. Hvis problemet bliver uløseligt kan du evt. kontakte Lene
Houe, hun er katteadfærdspsykolog (hedder det vist nok).
Hun har en hjemmeside (søg på google.)

Venlig hilsen
Jyttej

Fra : Denise

Dato : 19-11-05 09:12

Har den lige her http://www.felismir.dk/

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-11-05 18:16

Jeg kan, af en eller anden årsag, ikke se dit oprindelige indlæg...

Men jeg vil anbefale dig at låne nogle bøger om katteadfærd. Måske har dine
børn/kæreste en tilgang til katten, der gør den lidt usikker på dem. De vil
kunne tilpasse deres signaler, så også en lidt forsigtig "mor-syg" kat som
Mittemuz vil føle sig tryg ved dem.

Derudover må du overveje om problemet også skyldes at din kat måske er
blevet taget for tidligt fra eller har haft andre oplevelser i sit liv, der
har givet den en adfærdsforstyrrelse. Du kan selvfølgelig ikke skrue tiden
tilbage - men uanset årsagen, kan man som regel tilpasse asocial adfærd ved
hjælp af træning.

Der findes et utal af træningsmetoder til dyr, nogle simple, andre
komplicerede at sætte sig ind i. Een af de lettest tilgængelige som giver
meget hurtige resultater er "Klikkertræning for katte" af Karen Pryor, som
bygger på positiv forstærkning af den ønskede adfærd, dvs. ros og belønning
frem for skæld ud. Du kan sætte dig ind i metoden på 1 times tid eller 2 og
vil formentlig kunne mærke resultater allerede efter kort tid. Bogen kan
lånes på biblioteket og en klikker koster 25 kr og kan købes på
www.netdyredoktor.dk eller i hos de fleste dyrlæger og i større
supermarkeder.

Held og lykke med det

Med venlig hilsen