Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
f 5,6
Fra : Steen Syrak

Dato : 17-11-05 18:33

Hej ng.

Kan i oplyse mig om et objektiv med en f 5,6 er god nok.

Jeg kan købe en 400 mm som kun kan gå til ovenstående.
Jeg har et cannon EOS 350 D

Hilsen Steen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-11-05 18:40

In article <437cbebd$0$1803$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Steen Syrak wrote:
> Hej ng.
>
> Kan i oplyse mig om et objektiv med en f 5,6 er god nok.

Det kommer an på hvor meget lys du har.

> Jeg kan købe en 400 mm som kun kan gå til ovenstående.
> Jeg har et cannon EOS 350 D

Hvis det er det Canon 400mm f/5.6L (L for Luksus er vigtigt), så
er det et godt og skarpt objektiv når lyset er tilstrækkeligt.

Alternativer er 300mm f/4L IS USM + 1.4x TC. Billedkvaliteten er ringere,
den er også f/5.6 (ved 420mm), men man får IS der kan give et par stop.

Lær at skifte ISO, og objektivet vil være OK i lys.

Fra : Jacob

Dato : 17-11-05 21:42

"Steen Syrak" <hojby@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan i oplyse mig om et objektiv med en f 5,6 er god nok.
>
> Jeg kan købe en 400 mm som kun kan gå til ovenstående.

Det er fint nok. Du skal lige huske at med en 400mm f/5.6 og et 350D har du
noget der skal på stativ / monopod. du har det der svarer til 640mm der ikke
er sindsygt lys stærk. så for ikke at få rystede billeder eller gå på
kompromi med iso indstillingen skal den på stativ eller monopod.
hvis den ikke allerede far det så bør du investere i en ring til objektivet
så det er objegtivet der skrues fast på stativet.

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-11-05 23:28

In article <437ceb26$0$25271$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Jacob wrote:

> [...]
> hvis den ikke allerede far det så bør du investere i en ring til objektivet
> så det er objegtivet der skrues fast på stativet.

Det er en gammel Sigma 400mm APO f/5.6. Så jeg har allerede sagt til ham,
at det sandsynligvis ikke virker med autofokus på dSLR.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-11-05 03:09

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Det er en gammel Sigma 400mm APO f/5.6. Så jeg har allerede sagt til ham,
> at det sandsynligvis ikke virker med autofokus på dSLR.

Det skulle det gøre, det gjorde det på mit Nikon D1, men Nikon har jo også
en AF motor siddende i huset til de ældre objektiver og til sigmas ældre
objektiver. Jeg mener Canon længe har kørt med motor i objektivet.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-11-05 09:55

In article <437d37d7$0$149$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> Det skulle det gøre, det gjorde det på mit Nikon D1, men Nikon har jo også
> en AF motor siddende i huset til de ældre objektiver og til sigmas ældre
> objektiver. Jeg mener Canon længe har kørt med motor i objektivet.

Problemet er, at Sigma laver reverse engineering af canons protokol
til at kommunikere med objektivet. Derfor er der flere objektiver
der ikke virker med nyere kameraer. Havde bl.a. et 24-70 f/2.8 der ikke
brød sig om den forbedrede AF på 20D ved netop f/2.8.

Fra : Jacob

Dato : 18-11-05 18:20

> Det er en gammel Sigma 400mm APO f/5.6. Så jeg har allerede sagt til ham,
> at det sandsynligvis ikke virker med autofokus på dSLR.

f/5.6 virker fint på dslr. det siges at 350D og 20D næsten er ens. isåfald
så får du intet problem. jeg kan med en 300mm f/5.6 fokusere på en hvid væg
med et stykke sort tape på i en belysning så man skal have en lukkertid på 3
sek ved iso 800.
Hvis du køber det og du bor inden for 50km fra kbh så ville jeg da gerne se
sigmas svar på en 400mm.

Jacob

Fra : Søren Andersen

Dato : 18-11-05 01:05

"Steen Syrak" <hojby@mail.dk> wrote in message
> Hej ng.
>
> Kan i oplyse mig om et objektiv med en f 5,6 er god nok.
>
> Jeg kan købe en 400 mm som kun kan gå til ovenstående.
> Jeg har et cannon EOS 350 D

Min erfaring er at 350D's autofocus overhovedet ikke kan li' at skulle
fokusere på blænde 5.6.
Hvis den har USM med FTM kan det tage det værste da du så kan hjælpe
autofocus'en lidt på vej.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 08:16

"Søren Andersen" <soren@lerskov-andersen.SleTdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fokusere på blænde 5.6.
> Hvis den har USM med FTM kan det tage det værste da du så kan hjælpe

Det er meget forskelligt. Da jeg havde en 75-300mm f: 4,5-5,6 var det en
langsommelig affære, der godt kunne hunte lidt frem og tilbage. Men på min
400mm f: 5,6L går det lynende hurtigt. Også i meget lav belysning.

Forøvrigt kan jeg da stærkt anbefale Canons 400mm. Det er et meget let
objektiv, når man tager brændvidden i betragtning, og derfor et det et
objektiv, man tager med sig. Jeg har haft held til nogle optagelser
håndholdt og i farten, men som regel bruger jeg et et-bens stativ. Det er et
af de objektiver, jeg ikke lige skiller mig af med igen.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-11-05 13:51

> [...]
> håndholdt og i farten, men som regel bruger jeg et et-bens stativ. Det er
> et af de objektiver, jeg ikke lige skiller mig af med igen.

Ja det har jo rigtig meget at gøre med kontrasten i objektivet. Det er jo
alfa og omega for at kameraet skal kunne fokusere, det er kontrasten.

en 75-300 som du beskriver er jo ikke et synderligt godt objektiv mens at
400mm f/5.6 L er et top objektiv, det at det er fast gør også at optikken
har en bedre kontrast og det samme gør sig gældende for det glas der sidder
i L optikken.

Da jeg var på ferie brugte jeg en Tamron 28-200 da det ellers blev for tungt
til håndbaggage. Det havde rimelige store problemer ved 200 og kunne kun
fokusere hvis jeg selv hjalp objektivet, det er ikke et objektiv der har
vildt meget kantrast på de 200 og derfor havde mit kamera svært ved at
fokusere. Med mine Sigma EX objektiver er det intet problem, heller ikke med
Bigma'en, selv i svagt lys.

Mvh
Simon