HTML mail
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-11-05 13:29

Hordan laver man en HTML-mail fra sin Mac/OSX?

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Jens

Dato : 17-11-05 17:18

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Hordan laver man en HTML-mail fra sin Mac/OSX?

I Mail: Skriv en mail - marker noget tekst - brug knapperne "skrifter"
og "farver" til at vælge, hvordan din mail skal se ud - Send. Din
afsendte mail er nu i HTML-format.
--

Jens F

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-11-05 20:01

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> I Mail: Skriv en mail - marker noget tekst - brug knapperne "skrifter"
> og "farver" til at vælge, hvordan din mail skal se ud - Send. Din
> afsendte mail er nu i HTML-format.

Det er det, de kalder RTF format. Det ser ud ad helvedes til når/hvis
det kommer frem til en PC, så det kan jeg ikke bruge. Desuden efterlader
det mig jo ikke nær de redigeringsmuligheder som jeg normalt har i en
HTML-side. Jeg kan tilsyneladende ikke engang klippe-klistre koden ind
fra et andet program.

Fra : Jens

Dato : 17-11-05 20:30

> [...]

> det mig jo ikke nær de redigeringsmuligheder som jeg normalt har i en
> HTML-side. Jeg kan tilsyneladende ikke engang klippe-klistre koden ind

I min bog er tekst der er forsynet med en header "Content-Type:
text/html;" og sat ind mellem <HTML> og </HTML> at regne som HTML. Den
slags tekst laver mail på den angivne måde - i tillæg til en plaintext
udgave.

Den testmail jeg sendte til mig selv før jeg svarede dig ser nøjagtig
ens ud på Mac og PC, så jeg forstår ikke dit problem.
--

Jens F

Fra : Inga Larsen

Dato : 17-11-05 20:40

On 2005-11-17 20:29:41 +0100, spam@finds.dk (Jens) said:

> [...]
>
> Den testmail jeg sendte til mig selv før jeg svarede dig ser nøjagtig
> ens ud på Mac og PC, så jeg forstår ikke dit problem.

Brug evt. Entourage.

Fra : Jens

Dato : 17-11-05 20:43

Inga Larsen <ingal@sol.dk> wrote:

> Brug evt. Entourage.

Det får jeg ikke umiddelbart brug for
--

Jens F

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-11-05 11:17

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> text/html;" og sat ind mellem <HTML> og </HTML> at regne som HTML. Den
> slags tekst laver mail på den angivne måde - i tillæg til en plaintext

Ja, men Apple kalder det altså RTF-format. Rich Text Format tror jeg
nok!

> Den testmail jeg sendte til mig selv før jeg svarede dig ser nøjagtig
> ens ud på Mac og PC, så jeg forstår ikke dit problem.

Jeg kan konstatere at jeg ikke er den eneste der har problemet, men at
det ikke er alle.

Det har ikke altid være sådan. Tidligere har jeg ikke haft problemer,
men på et eler andet tidspunkt sandsynligvis efter en eller anden
installation/opdatering dukker problemet op.

Headeren i et brev fra mig ser således ud:

--Apple-Mail-1--672517002
delsp=yes;
format=flowed

Umiddelbart ser det ud til at det valgte "charset" er forkert, men jeg
aner ikke hvordan man ændrer det.

Fra : Jens F

Dato : 18-11-05 11:59

Stig Leerbeck wrote:

> Ja, men Apple kalder det altså RTF-format. Rich Text Format tror jeg
> nok!

Rich Text Format er noget helt andet - og i øvrigt ikke en Apple-ting.
Se mere her:

http://www.biblioscape.com/rtf15_spec.htm

> Headeren i et brev fra mig ser således ud:
>
> --Apple-Mail-1--672517002
> delsp=yes;
> format=flowed

Når Du går ind og vælger skrifter og farver genererer Mail endnu en
header, hvor Content-type: text/html.

> Umiddelbart ser det ud til at det valgte "charset" er forkert, men jeg
> aner ikke hvordan man ændrer det.

Da jeg ikke har min Mac (og dermed Mail) med mig, må det vente til efter
solnedgang.
--

Jens F

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-11-05 17:10

Jens F <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> header, hvor Content-type: text/html.

> Da jeg ikke har min Mac (og dermed Mail) med mig, må det vente til efter

Det ER en RTF - altså med forsk. design-valg.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-11-05 17:10

> [...]

> delsp=yes;
> format=flowed
>
> Umiddelbart ser det ud til at det valgte "charset" er forkert, men jeg

Efter at have lavet lidt forsøg med HTML og en masse andet, ser mine
headere pludseligt sådan ud:

--Apple-Mail-5--597172640
delsp=yes;
format=flowed

Resultatet hos Outlook modtaageren er imidlertid det samme, nemlig ingen
æ'er, ø'er og å'er og streger de sjoveste steder og teksten 2 gange.

Jeg tjekkede lige mails fra nogle af mine kunder som jeg ved bruger Mac
og som ikke normalt "piller" ved noget. Det er med brug af Mail på OSX
10.3.9

Det ser ud til at Mail sender lidt forskelligt alt efter om der er
vedhæftninger eller ej, men aldrig UTF-8 eller US-ASCII.

F.eks.:
--Apple-Mail-1-1000726495

eller:

Det kører lidt rundt det her!

Fra : Jens

Dato : 17-11-05 20:42

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Jeg kan tilsyneladende ikke engang klippe-klistre koden ind
> fra et andet program.

Når Du har åbnet et vindue til den nye mail: "Rediger" -> "Indsæt som
HTML"
--

Jens F

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 17-11-05 20:53

Jens wrote:

> Når Du har åbnet et vindue til den nye mail: "Rediger" -> "Indsæt som
> HTML"

Måske kan det nedenstående være en hjælp?

FRA:
http://creativebits.org/HTML_email_with_Mailapp_in_Tiger

While there always were tricky ways to send HTML email with the Mail.app
even before Tiger, but Apple finally made it easy with 10.4. It only
takes a minute if you follow these steps below:

1. Compose you HTML email in the application of your preference.
2. Include all styling in the HTML page.
3. Upload it to your server (if you don't use images you don't need this
step).
4. Open the page in Safari.
5. Press Apple(Cmd)-I.
6. The web page will open in Mail.app as a new HTML message.

The title of the page will be the subject, but you can edit it as any
other element of the page if you need to do any final touches. Make sure
to send a test to yourself to sort out any unexpected results.

- Bo

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-05 22:44

Bo Hovgaard Thomasen <bothomasenRE@MOVECAPSsofthome.net> wrote:

> [...]
> other element of the page if you need to do any final touches. Make sure
> to send a test to yourself to sort out any unexpected results.

Så vil det da være hurtigere og nemmere at skrive et brev, putte det i
en kuvert, sætter frimærke på og gå ned i postkassen med det
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-11-05 11:17

> [...]

> other element of the page if you need to do any final touches. Make sure
> to send a test to yourself to sort out any unexpected results.

Det var faktisk smart!

Jeg kan se, at man lige skal holde sig for øje at billeder og andet
hentes fra den oprindelige server. Man skal altså rent faktisk lægge
filerne på en hjemmeside, der er tilgængelig på internettet for at
modtageren kan se de tilhørende illustrationsfiler.

Men det giver til gengæld helt nye muligheder, der ikke begrænses af
postkassernes størrelser.

Headeren bliver ligesom ved klippe-klistre-metoden således:
--Apple-Mail-1--619758130
delsp=yes;
format=flowed

Tak for det!

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-11-05 20:28

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Men det giver til gengæld helt nye muligheder, der ikke begrænses af
> postkassernes størrelser.

Ja, det giver nogle muligheder. F.eks. kan du se hvem der åbner sine
mails. Det er bl.a. på den måde, at den der sender spam kan se om en
e-mail adresse er i brug. Hvis du åbner mailen, så kan de se at du
henter siden, og din mail adresse markeres som værende attraktiv.

> Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Jeg er donor

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Michael Holm

Dato : 18-11-05 13:09

> [...]

> other element of the page if you need to do any final touches. Make sure
> to send a test to yourself to sort out any unexpected results.

Jeg syntes bare ikke det virker med sider jeg selv har lavet...
har lavet en test side:

http://toitsu.dk/kiss.html

når jeg sender mailen ser det ok ud, men når mailen kommer frem er
billedet der ikke, heller ikke i den mail som ligger i min sent box :(

men hvis jeg tager et alm site fx. http://www.jackjohnsonmusic.com/
og sender det med mail virker det....

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Steen Jensen

Dato : 18-11-05 16:10

> [...]

> 4. Open the page in Safari.
> 5. Press Apple(Cmd)-I.
> 6. The web page will open in Mail.app as a new HTML message.

Det kan godt være det er helt hen i vejret, men kan man ikke bare skrive
en side i html (i hvilketsomhelst program man nu bruger), og så vedhæfte
siden i Mail?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-11-05 11:17

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Når Du har åbnet et vindue til den nye mail: "Rediger" -> "Indsæt som
> HTML"

Aha! Interesssant! Det kræver - kan jeg se af resultatet - at man sender
den som "RTF" format.

Headeren ser nu således ud:
--Apple-Mail-2--619494695
delsp=yes;