Godt matematisk opslagsværk?
Fra : Paminu

Dato : 17-11-05 11:52

Jeg leder efter et godt matematisk opslagsværk. Jeg har set en lille blå bog
der hed noget ala "Matematisk Opslagsværk" tror jeg nok, men har ikke kunne
finde noget med den titel der lignede. Andre forslag er også velkomne!

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-11-05 11:57

Paminu wrote:
> [...]
> finde noget med den titel der lignede. Andre forslag er også velkomne!

Hvad skal du bruge den til/hvilket niveau ønsker du?
"Schaum's mathematical handbook" er den bedste (synes jeg), men den er
måske for omfattende og svær at finde rundt i hvis det "bare er til
husbehov" ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Paminu

Dato : 17-11-05 13:20

Bettina Hansen wrote:

> [...]
> "Schaum's mathematical handbook" er den bedste (synes jeg), men den er
> måske for omfattende og svær at finde rundt i hvis det "bare er til

Er det en eller flere bøger?

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-05 16:36

Paminu <jadajada@asd.com> wrote:

> Er det en eller flere bøger?

Ét bind.

<http://www.amazon.com/gp/product/0070382034/102-0270613-2023303?v=glanc
e&n=283155&v=glance>
--
Per Erik Rønne

Fra : Max

Dato : 17-11-05 12:43

Hej

> Jeg leder efter et godt matematisk opslagsværk. Jeg har set en lille blå
bog
> der hed noget ala "Matematisk Opslagsværk" tror jeg nok, men har ikke
kunne

Jeg tror jeg har den stående hjemme og kan heller ikke lige huske titlen,
men
vender tilbage senere. Der findes forøvrigt et dansk online matematik
leksikon
her http://www.matlex.dk/

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 17-11-05 23:22

Hej

> Jeg tror jeg har den stående hjemme og kan heller ikke lige huske titlen,

Den jeg har stående hedder "Matemetik Leksikon" og er skrevet af
B. Østergaard Pedersen og udgivet på Skandinavisk Bogforlag.
Men den er nok så gammel at den ikke fåes mere.

Mvh Max

Fra : Haastrup

Dato : 17-11-05 13:45

On Thu, 17 Nov 2005 11:51:54 +0100, Paminu <jadajada@asd.com> wrote:

> [...]
>finde noget med den titel der lignede. Andre forslag er også velkomne!

Måske er det Matematisk Opslagsbog, Politikens Forlag ?

vh
Regards S. Haastrup.

Fra : Paminu

Dato : 17-11-05 15:09

Haastrup wrote:

> Måske er det Matematisk Opslagsbog, Politikens Forlag ?
>
> vh
> Regards S. Haastrup.

Det kunne det godt være, syntes bare den jeg så var blå og den du beskriver
er rød af William Karush.

Fra : Haastrup

Dato : 17-11-05 15:22

On Thu, 17 Nov 2005 15:08:54 +0100, Paminu <jadajada@asd.com> wrote:

>Det kunne det godt være, syntes bare den jeg så var blå og den du beskriver
>er rød af William Karush.

Den var også blå/lilla i en tidligere udgave (1986). Jeg har fundet
min frem og den er ganske rigitigt oversat fra William Karush
ISBN 87-567-3913-3

vh.

Regards S. Haastrup.

Fra : Kristian Vange

Dato : 17-11-05 16:46

Paminu wrote:
> [...]
> blå bog der hed noget ala "Matematisk Opslagsværk" tror jeg nok, men
> har ikke kunne finde noget med den titel der lignede. Andre forslag

Jeg vil også lige nævne www.mathworld.com. Det er nok nettets mest
omfattende matematiske site. Jeg lånte engang Mathworld i bogform, og
det er en ordentlig moppedreng på over 1000 sider, så netudgaven er lidt
mere handy

--
Kristian

Replace 'invalid' with 'com' to reply

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-11-05 10:17

Scripsit "Kristian Vange" <kristian.vange@gmail.invalid>

> Jeg vil også lige nævne www.mathworld.com. Det er nok nettets mest
> omfattende matematiske site. Jeg lånte engang Mathworld i bogform,

Bogformen bør man ikke beskæftige sig med. Forlaget mente pludselig at
de ved at have trykt bogen fik ret til at forlange webstedet lukket,
og det kostede Wesstein en uoverskuelig juridisk krig (samt et
hemmeligt beløb i et forlig) at få lov til at fortsætte det websted
der fra starten var hovedpointen. Det forlag fortjener ikke nogens
støtte.

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."

Fra : Kristian Vange

Dato : 18-11-05 11:30

Henning Makholm wrote:
> [...]
> hemmeligt beløb i et forlig) at få lov til at fortsætte det websted
> der fra starten var hovedpointen. Det forlag fortjener ikke nogens

Det har du ret i. Det var også mere ment som en anskueliggørelse af
mathworlds størrelse/omfang. Jeg husker også den lange periode, hvor
mathworld.com ikke var tilgængelig grundet retssagen. Jeg lånte i øvrigt
bogen før retssagen