Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan er det lige man rengør et objektiv~
Fra : Jakob

Dato : 17-11-05 11:41

Jeg vil bare gerne lige have en lille beskrivelse på hvordan man bedst
renser linsen på et slr objektiv.

skal jeg ud og købe linsepapir eller ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-11-05 12:09

Jakob wrote:
> Jeg vil bare gerne lige have en lille beskrivelse på hvordan man bedst
> renser linsen på et slr objektiv.
>
> skal jeg ud og købe linsepapir eller ?

Google "how to clean a lens" giver mange hits.
Et af dem er:
http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/lens_filter_cleaning.html

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 17-11-05 14:16

In article <437c64c0$0$6849$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjernes-
sidebanen.dk says...

> Et af dem er:
> http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/lens_filter_cleaning.html

OK

tak til jer beggge

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-11-05 13:10

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> Jeg vil bare gerne lige have en lille beskrivelse på hvordan man bedst
> renser linsen på et slr objektiv.
>
> skal jeg ud og købe linsepapir eller ?

Ja du skal have noget specielt udviklet til at rengøre linser. Spørg din
fotohandler han ved sikkert hvordan du skal gøre det for ikke at ødelægge
coatingen.

Men Bos link er også en rigtig god en når man sidder derhjemme.

Mvh
Simon

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-11-05 14:40

Jakob skrev:

> Jeg vil bare gerne lige have en lille beskrivelse på hvordan man
> bedst renser linsen på et slr objektiv.

1. pust støvet af ud at spytte.
2. træk en skjortesnip op af bukserne.
3. Ånd på glasset og puds det med skjortesnippen.

Dåseluft kan erstatte pust.
(evt en pustepensel eller øreskylle-dims)
Rispapir kan erstatte skjortesnip.
(brilleservietter)
Linserensevædske kan erstatte hed ånde.
(F.eks. Kodak LensCleaner)
Moderne linser er af plastic og tåler
ikke så meget gnubberi.

Peter Schrøder

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-11-05 17:16

Peter Schrøder wrote:

> Moderne linser er af plastic

Det er da vist en sandhed med modifikationer.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 17-11-05 21:06

In article <437c8830$0$41140$14726298@news.sunsite.dk>,
petersch@vip.cybercity.invalid says...

> Moderne linser er af plastic og tåler
> ikke så meget gnubberi.

OK tak for tippene. Linsen er en nikkor 18-70 DX det er vel glas på
sådan en optik eller ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : LT

Dato : 17-11-05 22:26

Hvis du ikke allerede har gjort det, så køb et uv filter til at sætte
permanent foran.

vh tl

Fra : Jakob

Dato : 18-11-05 01:04

In article <437cf4c6$0$8791$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, tl-t@tele.dk
says...
> Hvis du ikke allerede har gjort det, så køb et uv filter til at sætte
> permanent foran.

Det har jeg ikke gjort men det kan da være det var en ide. Jeg synes
bare jeg har fået opfattet "debatten" sådan at jeg det egentlig ikke var
nødvendig og linsen sagtens kunne tåle lidt rengøring engang imellem :0)

Men jeg vil da lige checke hvad det filter koster

Tak for tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brizz

Dato : 18-11-05 03:55

Jakob skrev:
> [...]
> bare jeg har fået opfattet "debatten" sådan at jeg det egentlig ikke var
> nødvendig og linsen sagtens kunne tåle lidt rengøring engang imellem :0)

Det er ikke så meget rengøringen for filteret skal også gøres rent i
samme interval som objektivet (linser er jo noget man bruger isteddet
for briller )
Filteret beskytter bla mod ridser også. Så hvis det er et billigt
objektiv er det næsten lige meget men har du et objektiv til 5k fx er de
3-4-500 kr til et filter godt givet ud.

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : N/A

Dato : 21-11-05 19:27

Fra : Jakob

Dato : 21-11-05 19:27

In article <437c9505@news.dansketelecom.com>, langgaard@klarupnet.dk
says...

> Jeg har objektiver der er 30 år gamle, de er aldrig blevet pudset, men
> filtrene bliver pudset når de trænger, sådan ca. hvert 5. år. Det foregår
> dog med rindende halvvarmt vand og opvaskemiddel.

OK jeg skal have købt et filter nå pengene er til det. Men skidtet satte
sig da jeg gik fra koldt til varmt lokale, derefter kondens og så blev
der en masse siddende tilbage.

Synes det er lidt vildt at der er år imellem du behøver at rense :0)

--
Venlig hilsen

Jakob