Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Tumax flash
Fra : js

Dato : 16-11-05 19:00

Jeg ar købt en Tumax flash 320 TFZ

Kan den bruges til en Canon supershot g5 camera.

Er der nogen der har en brugsanvisning.

Fra : /Peter

Dato : 16-11-05 19:29

"js" <0h@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ar købt en Tumax flash 320 TFZ

Tillykke med den

> Kan den bruges til en Canon supershot g5 camera.

Er det ikke det du har købt den til?

> Er der nogen der har en brugsanvisning.

Indtil flere, men ikke lige til en Tumax

Peter

Fra : js

Dato : 16-11-05 20:55

/Peter skrev:
> "js" <0h@paradis.dk> skrev i en meddelelse
>
> Tillykke med den

> Er det ikke det du har købt den til?

> Indtil flere, men ikke lige til en Tumax
>
> Peter

Jo den er købt til canon igennem qxl, men der er 5 punkter på canon
sokel og kun een på blitsen.

på blitzen er der en lille lampe + en stor, og den sidste lyner ikke når
jeg klipser.
alle sym boler forsvinder fra fra skærmen , så jeg tør ikke rigtig bruge
den mere.

Der værste er at jeg ikke har en sk.. forstand på det

Jørgen O

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-11-05 21:36

> Jo den er købt til canon igennem qxl, men der er 5 punkter på canon sokel
> og kun een på blitsen.

Hej

Noget tyder på at den ikke passer helt på din G5, punkterne på foden skal
passe til dem i blitzskoen.
Så brug den ikke før du har talt med importøren af Tumax, eller andre med
viden om blitzen.

Nu har du lært at spørge først

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-11-05 14:43

Langgaard Bærbar skrev:

> Noget tyder på at den ikke passer helt på din G5, punkterne på foden
> skal passe til dem i blitzskoen.
> Så brug den ikke før du har talt med importøren af Tumax, eller andre
> med viden om blitzen.

hmmm. Forudsat at den ikke brænder
Canon'ens sarte synkrokontakt af, vil den
så ikke bare kunne bruges med kameraet
stillet på blændeforvalg?

> Nu har du lært at spørge først

En huskekage.

Peter Schrøder

Fra : js

Dato : 18-11-05 13:11

Peter Schrøder skrev:

> hmmm. Forudsat at den ikke brænder
> Canon'ens sarte synkrokontakt af, vil den
> så ikke bare kunne bruges med kameraet
> stillet på blændeforvalg?

> En huskekage.

Uha jeg tror ikke jeg tør

Har ikke en pind forstand på et

Jeg købte blitsen fordi jeg vil gerne kunne tage billeder tæt på
(potrætter) uden de skygger som en blits gir

Jørgen O

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-11-05 14:54

js skrev:

> Uha jeg tror ikke jeg tør

Det kan jeg ikke bebrejde dig.

> Jeg købte blitsen fordi jeg vil gerne kunne tage billeder tæt på
> (potrætter) uden de skygger som en blits gir

Nu ved jeg ikke hvor gammel eller hvor
kraftig den blitz, du har købt, er, men
alternativt kunne du investere lidt mere
og købe en slaveudløser. En slaveudløser
kan udløse en blitz, som er forbundet til den,
alene ved hjælp af glimtet. På den måde undgår du
fysisk kontakt mellem dit kamera og blitzen.
Du slipper dog ikke for at fyre den indbyggede
blitz af, da det er den som skal udløse slaven.
Men den kan evt reflekteres væk fra motivet, med
lidt staniol, så den kun har minimal effekt på motivet.
Men du skal kontrollere at slaveudløseren er i stand til
at udløse din blitz, inden du køber den.
Peter Schrøder

Fra : Jacob

Dato : 18-11-05 18:22

> [...]
>
> Har ikke en pind forstand på et
>
> Jeg købte blitsen fordi jeg vil gerne kunne tage billeder tæt på
> (potrætter) uden de skygger som en blits gir

Hvis du kunne kigge forbi med den så kunne jeg lige måle den for dig. jeg
bor i albertslund / vanløse.

Jacob

Fra : bl

Dato : 16-11-05 22:36

"js" <0h@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ar købt en Tumax flash 320 TFZ
>
> Kan den bruges til en Canon supershot g5 camera.
>
> Er der nogen der har en brugsanvisning.

Pas på med at bruge en flash der ikke er dedikeret til det pågældende
kamera. Mange digitale kameraer, herunder Canon, kan ikke ikke spille sammen
med almindelige flash. Mange af de gamle flash har en triggespænding der
ofte ligger over 200 volt. Denne spænding er så høj at den omgående kan
ødelægge elektronikken omkring flash tilslutningen. Hvis jeg husker ret har
Canon en meget lav grænse for hvor høj triggespængingen på flashen må være,
3 el. 5 volt som absolut max. Herudover kan en gammel flash med kun et punkt
i skoen, naturligvis ikke kommunikere med moderne kameraers elektronik.
Kig fx. her omkring flash triggespændinger.
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Håber ikke du allerede har brændt dit kamera af.

M.v.h.

Børge

Fra : js

Dato : 17-11-05 10:07

> Håber ikke du allerede har brændt dit kamera af.
>
> M.v.h.
>
> Børge

Nej det har jeg heldigvis ikke
Jørgen O

Fra : waal

Dato : 17-11-05 10:45

> Nej det har jeg heldigvis ikke

Når flash'en er ladet op kan du måle spændingen over terminalerne med et
almindeligt multimeter (DCVolt) midterkontakten er +

mvh
Michael