Asus a8n sli Premium kontra Deluxe????
Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 18:08

Hej Gruppe

Jeg sidder og skal ud og købe nu maskine.

Har kigget lidt her og der og er faldet for Asus a8n sli Premium.

MEN så er det jeg læser her i gruppen at der er flere der har nogle probs
(større eller mindre) med dette kort. Da jeg er rimelig uerfaren i at få
sådan noget "skrammel" til at køre (men vil meget gerne lære) bliver jeg jo
en anelse nervøs, om det overhovedet er et kort for mig.

Her også set på deluxe udgaven, og er kommet fuldstændig i tvivl om hvad jeg
skal vælge. Skal det være med FSB på 1000 mhz (premium)eller 2 Ghz (deluxe)

Så er det jeg spørger jer orakler til hjælp

Hvilket kort synes I er det bedste? og er der evt et alternativ. Fordele,
ulemper etc

Hvilken CPU skal man smide I? Har kigget på Athlon 64 X2 3800+ og Athlon 64
X2 4200. Kan det betale sig at tage den "store"

Har prøvet at søge på nettet, men jo mere jeg læser, jo mere forvirret synes
jeg sgu jeg bliver.

Håber i vil bære over med en novice som mig, og hjælpe mig lidt på vej, og
som sikkert kommer med en masse nye spørgsmål når jeg får købt bæstet

--
Hilsen

Kim

"Ud af børnenes mund kommer ord,
som vi voksne aldrig skulle have sagt"

Fra : Ole Lønborg

Dato : 16-11-05 20:07

Tommy Trout skrev:
> Har kigget lidt her og der og er faldet for Asus a8n sli Premium.
>
> MEN så er det jeg læser her i gruppen at der er flere der har nogle probs
> (større eller mindre) med dette kort.
Jeg har selv et Premium-bundkort, så jeg er måske ikke helt objektiv.

Personligt har jeg ikke haft problemer med bundkortet.
Kører som det skal, og den passive køling virker.

Men som du måske har set i Michaels tråd "Er bundkort, PSU eller andet
defekt på min nye PC?" ovre i dk.edb.hardware er der kommet et nyt kort
- Asus A8N32-SLI Deluxe.
Anandtech har en test af det her :
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589

Hvis man er oppe i den klasse kan man jo lige så godt tage det bedste

> Hvilken CPU skal man smide I? Har kigget på Athlon 64 X2 3800+ og Athlon 64
> X2 4200. Kan det betale sig at tage den "store"
Både 3800+ og 4200+ har en L2-cache på 512KB (jeg mener at det er pr.
kerne, altså samlet 1MB).
Kommer man op i 4400+ får man dobbelt så meget L2-cache, men okay - det
er også 1300,- mere end 3800+

/Ole L.

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 20:21

Tommy Trout wrote:

> [...]
> Athlon 64 X2 4200. Kan det betale sig at tage den "store"
>
> Har prøvet at søge på nettet, men jo mere jeg læser, jo mere

Hvis maskinen skal bruges til spil, er det ikke en gevinst med en dual core
CPU. Så ville jeg helt klart vælge en Athlon 64 4000+, da clockfrekvensen
tæller mere end dual core i spil, men det kommer helt an på hvad du vægter
mest, og hvad maskinen primært skal bruges til.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 16-11-05 20:20

"Tommy Trout" <troutSNABEL-Aadr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan noget "skrammel" til at køre (men vil meget gerne lære) bliver jeg
> jo en anelse nervøs, om det overhovedet er et kort for mig.

Det får topkarakterer i tests.

> Her også set på deluxe udgaven, og er kommet fuldstændig i tvivl om hvad
> jeg skal vælge. Skal det være med FSB på 1000 mhz (premium)eller 2 Ghz
> (deluxe)

Der er kommet et nyt de luxe som skulle være genialt. Asus a8n32 sli deluxe.
Jeg ved ikke om du har tænkt dig at køre Sli, men selv uden skulle dette
kort booste ydelsen (samt være mere egnet til OC)

> Hvilken CPU skal man smide I? Har kigget på Athlon 64 X2 3800+ og Athlon
> 64 X2 4200. Kan det betale sig at tage den "store"

Efter min mening er x2 4400 den rigtige at vælge pga dobbelt op L2 Cache,
men det kommer jo igen an på hvad computeren skal bruges til.

> Har prøvet at søge på nettet, men jo mere jeg læser, jo mere forvirret
> synes jeg sgu jeg bliver.

Velkommen i klubben

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-11-05 20:32

Tommy Trout wrote:
> Her også set på deluxe udgaven, og er kommet fuldstændig i tvivl om hvad jeg
> skal vælge. Skal det være med FSB på 1000 mhz (premium)eller 2 Ghz (deluxe)

De har begge "FSB" (aka HT) på 1000MHz.. 2000MHz er 1000MHz i hver
retning lagt sammen ;)

> Hvilket kort synes I er det bedste? og er der evt et alternativ. Fordele,
> ulemper etc

Jeg ved det ikke, jeg har et Premium, og er ganske glad for det..
det har lavet lidt ged mht. vcore-justeringen, men det er nu ganske
stabilt.

> Hvilken CPU skal man smide I? Har kigget på Athlon 64 X2 3800+ og Athlon 64
> X2 4200. Kan det betale sig at tage den "store"

Jeg har 3800+'en og synes den flyver ganske udemærket derud af
overclocket til 2.3GHz og kombineret med noget ordentligt RAM.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 20:39

Hans Joergensen wrote:

> Jeg har 3800+'en og synes den flyver ganske udemærket derud af
> overclocket til 2.3GHz og kombineret med noget ordentligt RAM.

Hvad mener du? En Athlon 64 3800+ S-939 kører 2.4GHz som standard.

Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-11-05 20:55

Hans wrote:
> Hvad mener du? En Athlon 64 3800+ S-939 kører 2.4GHz som standard.

Der blev snakket om x2'er.. og de kører kun 2GHz som standard.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 21:24

Hans Joergensen wrote:

> Der blev snakket om x2'er.. og de kører kun 2GHz som standard.

Det har du da helt ret i - Sorry.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 22:00

> Jeg ved det ikke, jeg har et Premium, og er ganske glad for det..
> det har lavet lidt ged mht. vcore-justeringen, men det er nu ganske
> stabilt.

Vcore justering. Er det ved OC det skal bruges? Har ikke mod på at prøve det
endnu, MEN det kommer nok senere, når jeg er blevet lidt klogere

Hilsen
Kim

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-11-05 22:40

Tommy Trout wrote:
> Vcore justering. Er det ved OC det skal bruges? Har ikke mod på at prøve det
> endnu, MEN det kommer nok senere, når jeg er blevet lidt klogere

Præcis ja.. og BIOSens vcore-indstilling hænger for hovedparten af
de indstillinger jeg har brugt meget lidt sammen med den man ser
når man checker efter man er bootet ind i windows :)

Det ændrer sig alt efter hvilken BIOS-version man bruger, så jeg
tror Asus er opmærksomme på problemet ud over de upræcise
vcore-værdier svinger den også temmeligt meget med nogle af
biosversionerne.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 5000 indlæg.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 16-11-05 22:48

Tommy Trout wrote:
> Hvilket kort synes I er det bedste? og er der evt et alternativ. Fordele,
> ulemper etc

Jeg synes også du skulle kigge på A8N32-SLI, som har fået rigtige gode
anmeldelse. Her er et par stykker:

<http://www.pcper.com/article.php?aid=179&type=expert>
<http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589>
<http://www.legionhardware.com/document.php?id=476>

Selv om du ikke vil køre SLI, er der alligevel gode argumenter for at
vælge dette kort.

> Hvilken CPU skal man smide I? Har kigget på Athlon 64 X2 3800+ og Athlon 64
> X2 4200. Kan det betale sig at tage den "store"

Jeg er efterhånden blevet meget mere fokuseret på at vælge hardware
efter mest ydelse for pengene (well, for det meste...). Du må gøre op om
X2 4200+ er de ekstra penge værd, men jeg synes slet ikke det kan betale
sig at gå højere op - du får for lidt for de sidste penge.

Du kunne også overveje at vælge en Opteron 165. Den er godt nok kun
1.8GHz, men har til gengæld dobbelt så meget L2 Cache. Den koster det
samme som X2 3800+, men overclocker til gengæld væsentligt bedre.
Overclock den fx til 2.0GHz, og du har en processor, der har samme
hastighed som X2 3800+, men som har dobbelt så meget L2 Cache og som
koster det samme. Hvis du ikke vil overclocke, må du vurdere om du vil
have en 200MHz langsommere processor med dobbelt op L2 Cache, eller omvendt.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 23:16

> Jeg synes også du skulle kigge på A8N32-SLI, som har fået rigtige gode
> anmeldelse. Her er et par stykker:

Har set det. Så er der så 3 at vælge imellem. DET GØR JO DET HELE MEGET
NEMMERE eller........

Hilsen

Kim

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 17-11-05 00:12

Tommy Trout wrote:
> Har set det. Så er der så 3 at vælge imellem. DET GØR JO DET HELE MEGET
> NEMMERE eller........

Hæhæ... Ja, der var ingen der sagde det skulle være let. Jeg er dog ikke
i tvivl, hvis valget står mellem a8n Premium/Deluxe og a8n32.

Hvis du læser anmeldelserne, tror jeg heller ikke du er i tvivl...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Hans

Dato : 17-11-05 00:25

Jeppe Høiby wrote:

> Hæhæ... Ja, der var ingen der sagde det skulle være let. Jeg er dog
> ikke i tvivl, hvis valget står mellem a8n Premium/Deluxe og a8n32.
>
> Hvis du læser anmeldelserne, tror jeg heller ikke du er i tvivl...

Man skal dog lige være opmærksom på en enkelt detalje. Der er mindre afstand
mellem cpu'en og den første ramsokkel på A8N32, så der er f.eks. ikke plads
til en ThermalRight XP120, som næsten rører ved det første rammodul på
Premium kortet. Det vil derfor være en god idé at tjekke om den køler man
har i tankerne kan sidde på et A8N32.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 17-11-05 09:56

> [...]
> rammodul på Premium kortet. Det vil derfor være en god idé at tjekke om
> den køler man har i tankerne kan sidde på et A8N32.

Ups.. tak for info.
Min Scythe Ninja 1000 med påmonteret 120mm noiseblocker sx1 blæser kunne kun
lige klemmes ned for ramsoklen på a8n-sli premium.
Det vil måske være umuligt at bruge den på a8n32..??

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 17-11-05 12:33

michael bs wrote:

> Ups.. tak for info.
> Min Scythe Ninja 1000 med påmonteret 120mm noiseblocker sx1 blæser
> kunne kun lige klemmes ned for ramsoklen på a8n-sli premium.
> Det vil måske være umuligt at bruge den på a8n32..??

Det kommer an på hvad du mener med "lige". Der er kun 0,5 mm. mellem første
rammoduls top og XP120's heat-pipes på Premium bundkortet, og afstanden på
A8N32 er mindst 5 mm. mindre, så det kan du næsten bedst selv afgøre.

Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-11-05 15:04

Hans wrote:
> [...]
> rammoduls top og XP120's heat-pipes på Premium bundkortet, og afstanden på
> A8N32 er mindst 5 mm. mindre, så det kan du næsten bedst selv afgøre.

Alternativt kan man vel bare flytter klodserne til det andet sæt
sockets?

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Hans

Dato : 17-11-05 15:55

Hans Joergensen wrote:

> Alternativt kan man vel bare flytter klodserne til det andet sæt
> sockets?

Sagtens, men jeg har 4 moduler så det bliver lidt svært.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 17-11-05 16:07

> Alternativt kan man vel bare flytter klodserne til det andet sæt
> sockets?

Ok, hvis man bare kan det, så er der ikke noget problem.

mvh Michael

Fra : Ole Lønborg

Dato : 17-11-05 20:02

michael bs skrev:

> Ok, hvis man bare kan det, så er der ikke noget problem.

Husk lige at dual-ram klodser skal sidde een i hver socket hvis man kun
har to klodser!
Selvfølgelig kan de køre hvis de begge sidder i een socket, men så kan
man (næsten) lige så godt køre med noget gammeldags ram...
Ville være synd ikke at bruge dual-ram egenskaberne!

/Ole L.

Fra : michael bs

Dato : 17-11-05 21:39

"Ole Lønborg" <ole_nmews@lonborg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (næsten) lige så godt køre med noget gammeldags ram...
> Ville være synd ikke at bruge dual-ram egenskaberne!

Jo jo, men jeg har 2*1gb klodser, så der skulle ikke være noget problem.

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-11-05 23:00

Ole Lønborg wrote:
> [...]
> man (næsten) lige så godt køre med noget gammeldags ram...
> Ville være synd ikke at bruge dual-ram egenskaberne!

Det giver stadig ca. 5mm ekstra plads at flytte klodserne til andet
sæt slots.. og ydelsen/stabiliteten er den samme. naturligvis skal
man køre dualchannel.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...