Kabel mellem 2 switch
Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 16-11-05 11:36

Hej

Har en TrendNet router med indbygget switch, nu har jeg
fået brug for at tilslutte flere computere end de fire der kan
tilsluttes routeren.
Har derfor planer om at koble en switch til.
Skal kablet mellem routeren og den nye switch være krydset?

På forhånd tak for svar.

Preben Kristensen

Fra : allan

Dato : 16-11-05 12:58

"Preben G. Kristensen" <mail1@SLEThyggesiden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsluttes routeren.
> Har derfor planer om at koble en switch til.
> Skal kablet mellem routeren og den nye switch være krydset?

Nej det er et ganske almindelig lige igennem kabel
mvh
allan

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 16-11-05 13:46

"allan" <allan@FJERN hullet-valby.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det er et ganske almindelig lige igennem kabel
> mvh
> allan

Hej Allan

Tak for hurtig svar.

Ha' en fortsat god dag.

Preben Kristensen

Fra : jamen

Dato : 16-11-05 14:12

allan wrote:

> Nej det er et ganske almindelig lige igennem kabel

Det kommer an på switchen. I gamle dage, uden autosense og uden uplink
port, skulle der benyttes et krydset kabel mellem to almindelige porte

Fra : allan

Dato : 16-11-05 14:47

"jamen" <jamen@invalid> skrev i en meddelelse
> Det kommer an på switchen. I gamle dage, uden autosense og uden uplink
> port, skulle der benyttes et krydset kabel mellem to almindelige porte

Preben skriver:
>Har en TrendNet router med indbygget switch, nu har jeg
>Skal kablet mellem routeren og den nye switch være krydset?
Altså en ny switch & router..
Altså ikke noget krydset kabel - slut herfra

mvh
Allan

Fra : Per Jensen

Dato : 16-11-05 15:50

"allan" <allan@FJERN hullet-valby.dk> wrote in message
> Altså en ny switch & router..
> Altså ikke noget krydset kabel - slut herfra

Nej OK - men hvorfor ikke give et universal-svar, som også virker for andre
kombinationer?

Der findes to kategorier udstyr:
1) Switche, hubs, routere etc.
2) Netkort i computere (sikkert flere)

Når du forbinder udstyr fra _samme_ kategori skal du bruge et krydset
kabel - ellers skal du bruge et lige.

Mvh
/Per

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 16-11-05 15:57

Per Jensen wrote:

> Der findes to kategorier udstyr:
> 1) Switche, hubs, routere etc.
> 2) Netkort i computere (sikkert flere)
>
> Når du forbinder udstyr fra _samme_ kategori skal du bruge et krydset
> kabel - ellers skal du bruge et lige.

Njaa så tager du jo ikke højde for uplink porte..

Og så findes der som nævnt kategorien med autosensing porte hvor det kan
være fuldstændigt ligegyldigt hvad du forbinder dem med...

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Per Jensen

Dato : 16-11-05 16:40

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> wrote in message

> Njaa så tager du jo ikke højde for uplink porte..

Fair nok - den vil jeg godt give dig ret i at jeg glemmer i min definition,
da uplink port = port med send/modtag byttet rundt.

> Og så findes der som nævnt kategorien med autosensing porte hvor det kan
> være fuldstændigt ligegyldigt hvad du forbinder dem med...

Ja, og som nævnt, så mener jeg det er bedre at give et universal-svar. Ja,
hvis du har en autosensing port i den ene enhed, så skal du ikke tænke på
lige/krydset kabel problematikken. Men en som ikke ved så meget om netværk
og leder efter et svar kan bruge universal-svaret uden at vide noget om
autosending porte.

Mvh
/Per

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-11-05 17:30

On Wed, 16 Nov 2005 15:50:21 +0100, "Per Jensen"
<pbj@nospam.cs.aau.dk> wrote:

> Der findes to kategorier udstyr:
> 1) Switche, hubs, routere etc.
> 2) Netkort i computere (sikkert flere)
>
> Når du forbinder udstyr fra _samme_ kategori skal du bruge et krydset
> kabel - ellers skal du bruge et lige.

Det ville faktisk være forkert. En router er en host, ligesom en pc,
så hvis man fx forbinder den til en switch, skal man bruge et lige-
igennem kabel. Nogle routere har dog en indbygget switch, og så skal
det være et krydset kabel.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Per Jensen

Dato : 16-11-05 18:19

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
> så hvis man fx forbinder den til en switch, skal man bruge et lige-
> igennem kabel. Nogle routere har dog en indbygget switch, og så skal

Fair nok - den havde jeg overset. Jeg fik min pointe igennem med
universal-svaret.
Og så kan den vist heller ikke trækkes længere ud...

Mvh
/Per

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 17-11-05 09:13

> Preben skriver:
> Altså en ny switch & router..
> Altså ikke noget krydset kabel - slut herfra

Preben skriver også:
> TrendNet router med indbygget switch,

Så det er altså fra switch til switch.
Og "den nye switch" betyder vel at den er ny i hans installation men ikke
nødvendigvis af produktionsdato.
Så et krydset kabel vil ihvertfald virke og et almindeligt kabel vil måske
virke.

Niels Dybdahl