inert gasser
Fra : Filip

Dato : 16-11-05 11:18

Hej

Jeg er ved at skrive et projekt omkring inert gas system til skibe. Jeg har
dog lidt modtridende oplysninger om hvad inert gas egentlig er. På skibe
bruges CO2 som inert gas, men er det korrekt. Hvad med edelgasser? Man må
vel sige at ædelgasser er inerte gasser, men hvad er definitionen på inert
gas?
Min lære siger at der er forskel på selve kemi forståelsen af inert gasser,
og på forståelsen af det inerg gas (CO2) som man benytter til at fylde
oliefyldte tanke ombord på skibe for at sikre at der ikke findes ilt i et
blandingsforhold der kan nære en forbrænding.

Filip

Fra : Mikkel Lund

Dato : 16-11-05 12:21

Filip wrote:
> [...]
> dog lidt modtridende oplysninger om hvad inert gas egentlig er. På skibe
> bruges CO2 som inert gas, men er det korrekt.

Jo fra ordbogen.com:

» inert gas (100%) (Engelsk-Dansk) (kemi) inaktiv luftart;
neutralgas; ædel luftart; ædelgasser.

http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%86del_gas

> [...]
> oliefyldte tanke ombord på skibe for at sikre at der ikke findes ilt i et
> blandingsforhold der kan nære en forbrænding.

Tror der menes at CO2 er inert (ikke reaktiv) med omgivelserne, i denne
situation.

Mikkel Lund

Fra : Bo Warming

Dato : 17-11-05 02:05

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> til at fylde oliefyldte tanke ombord på skibe for at sikre at der
> ikke findes ilt i et blandingsforhold der kan nære en forbrænding.

Jo mere ædel=inert jo dyrere er beskyttelsesgassen.
Argon i el-pærer kan ikke forbinde sig med den glødende wolframtråd,
hvilket kvælstof kan.
Billigst er kuldioxid, der jo ikke nærer normal biologisk forbrænding
og ildebrand.

Vigtigst på bananbåde er, at blinde passagerer og pirater, der skjuler
sig i lasten, bliver kvalt af beskyttelsesgassen.
Urimeligt at man for ti år siden førte sag mod fuld dansk styrmand,
der tolererede, at philipinske matroser i internationalt farvand smed
farlig pirat eller bekvemmelighedsflygtning ud til hajerne.
Som fremgår af tråd i forgårs på dk.politik så er piratuvæsen
livsfarligt - brug rationelle midler mod de "skadedyr" som mordere og
flygtninge er. Så kan de lære det.
En nigerianer, der slipper til EU på skib som blind passager kan myrde
vildt meget her og koster os en mio kr pr år og formerer sig og bliver
muslim, dvs særlig farlig. Læs min trådstart idag om MORD FOR SJOV på
Amager, hvor de drengebander der søger at myrde folk som mig, fik
myrdet i søndags.