Hvad hedder denne type tal ?
Fra : mhn@mailme.dk

Dato : 16-11-05 11:12

Hej Gruppe.

Hvordan betegnes et tal det ikke tager hensyn til om der er et fortegn?

Ex: 6 og -6 opfattes ens.

Jeg vil forklare en person at når jeg ønsker at se afvigelser over 5%
ønsker jeg også at se afvigelser som -6%, -7%, -8%, -9% o.s.v. (men
ikke -2, -3...)

Jeg havde en ide om at det hed en absolut værdi - men det kan jeg ikke
få bekræftet.

Håber i kan hjælpe mig

mvh
michael

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 16-11-05 11:19

mhn@mailme.dk writes:

> [...]
> ikke -2, -3...)
>

> Jeg havde en ide om at det hed en absolut værdi - men det kan jeg ikke

Det lyder rigtigt nok. Men som regel vil man når man siger
"afvigelser over 5%" mene både positive og negative afvigelser, så det
er vel næppe nødvendigt at specificere det. Og du får problemer hvis
du snakker om "absolutte afvigelser på over 5%", da "absolut "i
forbindelse med afvigelser i reglen bruges, når man snakker om
størrelsen af afvigelsen uden relation til størrelsen af værdien
(modsat relative afvigelser, der normalt udtrykkes som en procentsats
af værdien). F.eks. vil 7 afvige fra 5 med en absolut afvigelse på 2
og en relativ afvigelse på 40%.

Torben

Fra : Holst

Dato : 16-11-05 11:21

mhn@mailme.dk wrote:

> [...]
>
> Jeg vil forklare en person at når jeg ønsker at se afvigelser over 5%
> ønsker jeg også at se afvigelser som -6%, -7%, -8%, -9% o.s.v. (men

I sådanne tilfælde plejer man at sige, at man ønsker at se afvigelser
over ± 5 %.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-11-05 11:43

<mhn@mailme.dk> wrote in message
> Jeg havde en ide om at det hed en absolut værdi - men det kan jeg ikke
> få bekræftet.

Evt. den numeriske værdi. Eller blot som du allerede har sagt: Afvigelser
over 5%.

hilsen
Uffe

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 16-11-05 16:07

mhn@mailme.dk wrote in news:1132135932.228391.327040
@g49g2000cwa.googlegroups.com:

> Jeg havde en ide om at det hed en absolut værdi - men det kan jeg ikke
> få bekræftet.

Den er god nok med abslolut værdi. I HP-lommeregnere
og regneark etc. bruges kommandoen ABS(-3) for at give
3 hvis man til have en absolut eller "numerisk" værdi.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : -USH-

Dato : 17-11-05 10:00

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:
> [...]
> og regneark etc. bruges kommandoen ABS(-3) for at give
> 3 hvis man til have en absolut eller "numerisk" værdi.

Jeg tror jeg ikke er rigtigt. Synes at jeg lærte i matematik, at numerisk
værdi på lommeregneren var ABS(*), men at man absolut _ikke_ måtte bruge
ordet absolut.

--
Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : Peter Kirk

Dato : 17-11-05 13:16

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror jeg ikke er rigtigt. Synes at jeg lærte i matematik, at numerisk
> værdi på lommeregneren var ABS(*), men at man absolut _ikke_ måtte bruge
> ordet absolut.

jeg lærte at det hed "absolute value" eller "modulus". Det var så på
engelsk...

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-11-05 13:28

Peter Kirk wrote:

> jeg lærte at det hed "absolute value" eller "modulus". Det var så på
> engelsk...

Modulus er resten ved division med heltal, normalt skrevet med % i
computersprog:

22 % 7 == 1
22 / 7 == 3

3*7 + 1 == 22

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a
will of the type of which we are conscious in ourselves. An individual who
should survive his physical death is also beyond my comprehension, nor do I
wish it otherwise; such notions are for the fears or absurd egoism of feeble
souls.
- Albert Einstein (The World as I See It, 1949)

Fra : Peter Kirk

Dato : 17-11-05 13:54

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

> Modulus er resten ved division med heltal, normalt skrevet med % i
> computersprog:

Også det, ja.

Fra : ingenmail

Dato : 20-11-05 15:56

Her er en link om modulus og argument:
http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/komplex.html#modarg

Det gælder også, for komplekse tal.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-11-05 13:31

-USH- skrev:

> Jeg tror jeg ikke er rigtigt. Synes at jeg lærte i matematik,
> at numerisk værdi på lommeregneren var ABS(*), men at man
> absolut _ikke_ måtte bruge ordet absolut.

Det har i så fald været din lærers personlige præference. Jeg
lærte begge betegnelser i gym., og jeg husker ikke hvilken vi
brugte.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-11-05 13:45

-USH- fortalte:

> Jeg tror jeg ikke er rigtigt. Synes at jeg lærte i matematik, at
> numerisk værdi på lommeregneren var ABS(*), men at man absolut _ikke_
> måtte bruge ordet absolut.

Udtrykket "numerisk værdi" er uheldigt, da det har to betydninger: dels
en talværdi og dels den positive talværdi uden hensyn til fortegnet.
Abs er den almindelige funktion på engelsk.

Mvh
Martin
--
Nytaarsmorgen gik op over det lille Liig, der sad med
Svovlstikkerne, hvoraf eet Knippe var næsten brændt.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 17-11-05 13:59

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> writes:

> Jeg tror jeg ikke er rigtigt. Synes at jeg lærte i matematik, at numerisk
> værdi på lommeregneren var ABS(*), men at man absolut _ikke_ måtte bruge
> ordet absolut.

På engelsk hedder det absolute value

<http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_value>

På dansk hedder det i dag også absolut værdi, i hvert fald vil jeg tro
at langt flere vil forstå det udtryk end "numerisk værdi". Måske
startede det som en undersættelse fra engelsk.