Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pletter med Canon Digital IXUS V3
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-11-05 17:56

Hejsa

Mit "gamle" IXUS V3 er begyndt at lave sære pletter på billederne sådan
rent tilfældigt ser det ud til for mig. Jeg kan ikke fremprovokere dem og
de kommer af sig selv når kameraet nu liiiige synes det er ved at være tid
til pletter.

http://tuxx.dk/content/images/plet.jpg
http://tuxx.dk/content/images/plet2.jpg

Kameraet er ca. 3 år gammelt og fungere ellers upåklageligt.

Nogen der kan opklare mysteriet?

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 15-11-05 18:05

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://tuxx.dk/content/images/plet.jpg
> http://tuxx.dk/content/images/plet2.jpg
>
> Kameraet er ca. 3 år gammelt og fungere ellers upåklageligt.

Hej

Det er med 100% sikkerhed støv i luften, det overbelyses af blitzen da det
er tæt på kameraet, men det er udenfor "skarphedsområdet".

Kommer det ikke kun på blitzbilleder?

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-11-05 18:12

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in

> Hej

Hej!

> Det er med 100% sikkerhed støv i luften, det overbelyses af blitzen da
> det er tæt på kameraet, men det er udenfor "skarphedsområdet".

Det lyder ganske uskyldigt. Var ellers lige ved at afskrive det..

> Kommer det ikke kun på blitzbilleder?

Jeg tager altid med blitz indenfor så jeg må være svar skyldig..

Men ved du hvad.. du har nok ret. Første gang jeg så det var nede på
arbejdet hvor vi har ufatteligt meget støv og billedene jeg her har linket
til er lige efter en indstandsættelse af værelset hvor det har støvet som
en gal... så det skal jeg da lige holde lidt øje med.

Synes bare det er mærkeligt at jeg i de 3 år jeg har haft kameraet ikke har
bemærket noget...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-11-05 18:19

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in

> [...]
> linket til er lige efter en indstandsættelse af værelset hvor det har
> støvet som en gal... så det skal jeg da lige holde lidt øje med.

Jeg prøvede lige at tage et billede af værelset i dag.. ingenting.

Så bankede jeg i sengetøjet nogle gange og skyndte mig at tage et billede..
pletter!

Så din diagnose er nok rigtig!

Tak for svar!

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-11-05 23:15

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Jeg prøvede lige at tage et billede af værelset i dag.. ingenting.
>
> Så bankede jeg i sengetøjet nogle gange og skyndte mig at tage et

Jamen der er støv, helt sikkert, det kan også være vand, hvis der er stor
fugtighed i luften kan det også forekomme. Det er desværre noget man må leve
med, med digital kameraer.

Niels Riis Ebbesen har en god forklaring på sin hjemmeside:
http://photo-gallery.dk/pletter/plet.html der står i store træk en kort
fortalt udgave hvorfor de opstår og der står også noget om andre pletter du
kan være opmærksen på senere hen.

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-11-05 12:13

Simon Nielsen wrote:

> Jamen der er støv, helt sikkert, det kan også være vand, hvis der er stor
> fugtighed i luften kan det også forekomme. Det er desværre noget man må leve
> med, med digital kameraer.

Jeg undrer mig meget over din sidste sætning: Det har INTET at gøre med
at kameraet er digitalt. Det har KUN noget at gøre med blitz/støv.

Bo //

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-11-05 12:23

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg undrer mig meget over din sidste sætning: Det har INTET at gøre med at
> kameraet er digitalt. Det har KUN noget at gøre med blitz/støv.
>
> Bo //

Hej

Simon mener nok at et kompakt digicam har større dybdeskarphed end et ældre
analogt spejlreflekskamera. Derved ses støvet jo tydeligere.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-11-05 01:15

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

> Jeg undrer mig meget over din sidste sætning: Det har INTET at gøre med at
> kameraet er digitalt. Det har KUN noget at gøre med blitz/støv.

Det jeg mener er at det er specielt fremtrædende ved digital kameraer, de
gamle analoge havde ikke så store problemer, måske fordi kroppen i kameraet
skulle have en bestemt størrelse for at få plads til filmen og derved kom
blitzen lidt længere væk, jeg har nemlig ikke set det så meget på de gamle
analoge kameraer.

Så det er det jeg mener, det er meget fremtrædende på de digitale billeder.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-11-05 21:37

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nogen der kan opklare mysteriet?

Dit spørgsmål er stillet så mange gange, at vi ligefrem har lavet et FAQ
der forklarer probelemet...

http://www.photo-gallery.dk/pletter/plet.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-11-05 21:43

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in news:437A4705.5020200
@niels-ebbesen.net:

> Dit spørgsmål er stillet så mange gange, at vi ligefrem har lavet et FAQ
> der forklarer probelemet...

Hvem er vi?

> http://www.photo-gallery.dk/pletter/plet.html

Hvor er den side annonceret henne?

Tak for link, mysteriet er godt nok løst...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-11-05 22:34

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvem er vi?

Primært Ole Olsen, Jens Christensen og undertegnede men deltagerne i
denne gruppe, har også bidraget med kommentarer under tilblivelsen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-11-05 23:00

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in news:437A5454.6030108
@niels-ebbesen.net:

> Primært Ole Olsen, Jens Christensen og undertegnede men deltagerne i
> denne gruppe, har også bidraget med kommentarer under tilblivelsen...

Okay. Jeg er altså lovligt undskyldt :)

Du skrev det bare så indforstået...

Fra : Anders Lund

Dato : 16-11-05 10:56

Niels Riis Ebbesen wrote:
> http://www.photo-gallery.dk/pletter/plet.html

Jeg er ikke den store fotoekspert, men jeg synes at have læst at man
ikke skal bruge luft fra dåse til at puste støv fra CMOS eller CCD
chipene, da luften kan være meget kold og ødelægge chippen.

På overstående side står der til gengæld:

"....så kan man prøve, om man selv kan puste støvkornet væk, enten med
ren luft på dåse....."

Ellers tak for forklaringen omkring de "lyse" cirkelpletter. Lige som
Martin Johansen, synes jeg også først at have lagt mærke til det på mit
gamle Canon A70 kamera efter "noget tid" i tjenesten, så problemet
bliver måske mere markant med tiden?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-11-05 11:18

Anders Lund wrote:

> Jeg er ikke den store fotoekspert, men jeg synes at have læst at man
> ikke skal bruge luft fra dåse til at puste støv fra CMOS eller CCD
> chipene, da luften kan være meget kold og ødelægge chippen.

Nu kan man jo læse hvad som helst på nettet, så det kunne jeg godt tænke mig
du kom med lidt dokumentation på. Jeg har lige prøvet min dåseluft, og vist
er den en smule kold, men at den skulle kunne gøre den mindste skade på
CCD'en har jeg meget svært ved at forestille mig.

> På overstående side står der til gengæld:
>
> "....så kan man prøve, om man selv kan puste støvkornet væk, enten med
> ren luft på dåse....."

Og det er da et glimrende råd.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Anders Lund

Dato : 16-11-05 11:47

Jan Bøgh wrote:
> Anders Lund wrote:
>
> Nu kan man jo læse hvad som helst på nettet, så det kunne jeg godt tænke mig
> du kom med lidt dokumentation på.

Nu er det ikke lige noget jeg har ved hånden (kan ikke huske hvor jeg
læste det), men her var agumentationen blot at den kolde luft kunne
ødelægge chippen.

Det er derfor at jeg spørger.

> Og det er da et glimrende råd.

Sikkert.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-11-05 12:20

Anders Lund wrote:

> Nu er det ikke lige noget jeg har ved hånden (kan ikke huske hvor jeg
> læste det), men her var agumentationen blot at den kolde luft kunne
> ødelægge chippen.

Foran chip'en sidder et glasfilter, så jeg har ikke fantasi til at se at
kold luft skulle være et problem. Man skal jo nok ikke bruge kuldespray,
idet man så kan lave kondens på filteret.

Bo //

Fra : Max

Dato : 16-11-05 11:20

Hej Anders

> Jeg er ikke den store fotoekspert, men jeg synes at have læst at man
> ikke skal bruge luft fra dåse til at puste støv fra CMOS eller CCD
> chipene, da luften kan være meget kold og ødelægge chippen.

Jeg er så til gengæld CCD chip ekspert og kan fortælle at man
bruger trykluft på dåse i stor stil til rengøringen af disse chips.

Mvh Max

Fra : Anders Lund

Dato : 16-11-05 11:48

Max wrote:
> Jeg er så til gengæld CCD chip ekspert og kan fortælle at man
> bruger trykluft på dåse i stor stil til rengøringen af disse chips.

Ok - skal det være noget specielt ud over at være "ren luft"?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Max

Dato : 16-11-05 12:32

Hej Anders

> Ok - skal det være noget specielt ud over at være "ren luft"?

Ikke som sådan noget specielt, den vi bruger i øjeblikket hedder
"Duster" og er fra et firma der hedder Chemtronics.

http://www.chemtronics.com/products/product.asp?r=2&m=3&id=355

Mvh Max

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-11-05 12:17

> Jeg er så til gengæld CCD chip ekspert og kan fortælle at man
> bruger trykluft på dåse i stor stil til rengøringen af disse chips.

Hej

Fra min tid som frømand, husker jeg at luft der ændre tryk, også ændre
temperatur, det bliver varmt under komprimeringen, og koldt når det igen
blev sluppet ud til atmosfærisk tryk.

Kan det være den kondens der derved kan opstå man frygter?

Jeg ved at luften bruges i stor stil til rengøring, uden problemer, men jeg
har også (et sted) læst at det ikke er godt med for stort tryk, men at en
"øresprøjte" er bedre!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-11-05 13:10

Langgaard Bærbar wrote:

> Jeg ved at luften bruges i stor stil til rengøring, uden problemer,
> men jeg har også (et sted) læst at det ikke er godt med for stort
> tryk, men at en "øresprøjte" er bedre!

Jeg er ikke vild med 'øresprøjter' - har prøvet både med og uden pensel.
Umiddelbart har øresprøjter vel det problem at det, der pustes ud' er
nøjagtig lige så beskidt som den luft, der suges ind. Jeg synes helt klart
at en dåse med ren fnugfri luft er at foretrække, omend man kan synes at
prisen er nærmest surrealistisk.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-11-05 13:23

Max wrote:

> Jeg er så til gengæld CCD chip ekspert og kan fortælle at man
> bruger trykluft på dåse i stor stil til rengøringen af disse chips.

Kan du så ikke skrive en vejledning i gør det selv rensning af
CCD-chip'en, så vil jeg føje den til FAQ'et og skrive dig på som
bidragsyder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Max

Dato : 16-11-05 22:01

Hej Niels

> Kan du så ikke skrive en vejledning i gør det selv rensning af
> CCD-chip'en, så vil jeg føje den til FAQ'et og skrive dig på som
> bidragsyder...

Der har da ofte været gode kompetente vejledninger her i
gruppen, en af dem må da kunne bruges. Min viden er ikke
til gør det selv arbejde, jeg vil ikke anbefale den til folk's
kameraer hjemme.

Mvh Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-11-05 23:56

Max wrote:

> Der har da ofte været gode kompetente vejledninger her i
> gruppen, en af dem må da kunne bruges. Min viden er ikke
> til gør det selv arbejde, jeg vil ikke anbefale den til folk's
> kameraer hjemme.

Det behøver ikke at være en detaljeret forklaring, bare en i der i grove
træk forklarer hvordan det med rensning ad af en CCD gribes an. Når folk
køber et rense-sæt, så medfølger der jo en detaljeret brugsanvisning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-11-05 00:09

In article <437BB8E6.5020907@niels-ebbesen.net>, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det behøver ikke at være en detaljeret forklaring, bare en i der i grove
> træk forklarer hvordan det med rensning ad af en CCD gribes an. Når folk
> køber et rense-sæt, så medfølger der jo en detaljeret brugsanvisning...

Forventes det at følge med plastickniven, mikrofiberkluden
eller isopropanolen ?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-11-05 11:35

> [...]
> Martin Johansen, synes jeg også først at have lagt mærke til det på mit
> gamle Canon A70 kamera efter "noget tid" i tjenesten, så problemet bliver

Nej det gør det ikke, men som man bliver mere vænnet til sit kamera finder
man ud af hvad det kan og straks hvis et billede ser lidt dårligt ud lægger
man mærke til det. Jeg vil væde med at hvis du har taget et billede lige da
kameraet kom ind af døren i et støjfyldt rum og et 3 år efter i samme
forhold vil du ikke kunne se forskel.

Mvh
Simon

Fra : Anders Lund

Dato : 16-11-05 11:49

Simon Nielsen wrote:
> [...]
> man mærke til det. Jeg vil væde med at hvis du har taget et billede lige da
> kameraet kom ind af døren i et støjfyldt rum og et 3 år efter i samme

Jeg må kigge de gamle billeder igennem. Tak for input.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-11-05 01:15

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> Jeg må kigge de gamle billeder igennem. Tak for input.

S'lidt

Mvh
Simon