Bacup af tabeller til ftp
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 14-11-05 19:06

Hej

Jeg har brug for at lave et script, der tager backup af udvalgte tabeller
samt et script, der tager backup af hele min database. Backuppen skal
sendes via ftp samt evt. via mail.

Jeg har kigget lidt mysqldump, men duer det som script eller er det ikke
kun en lokal exe man kan eksekvere?

Hvad skal jeg ellers kigge efter?
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 20:27

> Jeg har brug for at lave et script, der tager backup af udvalgte tabeller
> samt et script, der tager backup af hele min database. Backuppen skal
> sendes via ftp samt evt. via mail.

Afhængigt af hvor stor din database er, kan det være en fordel at lave dette
i f.eks. Perl og ikke PHP.

> Jeg har kigget lidt mysqldump, men duer det som script eller er det ikke
> kun en lokal exe man kan eksekvere?
> Hvad skal jeg ellers kigge efter?

Du kan køre mysqldump med exec, shell el. lign. Ellers kan du jo bruge PHPs
funktioner til at komme i kontakte med databasen. Herefter er det rent
SQL-arbejde. Læg dog mærke til at et script der skal hente hele databasen,
formatere dataen, overføre til FTP og sende en e-mail, kan komme til at
overskride maks. eksekveringstid.

- Daniel

Fra : Christian Joergensen

Dato : 15-11-05 21:23

"news.cybercity.dk" <Daniel Overby> writes:

> Afhængigt af hvor stor din database er, kan det være en fordel at lave dette
> i f.eks. Perl og ikke PHP.

Hvorfor?

--
Christian Jørgensen | There is no spoon!
http://www.razor.dk |

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 20:36

> Hvorfor?

Som regel er der jo begræsninger på, hvor meget hukommelse et PHP-script må
bruge, og hvor lang tid det må være om at køre. Hvis du kan påvirke de
faktorer, kan du jo i teorien sagtens, omend jeg vil nu mene Perl er bedre
til det.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-11-05 20:02

On Wed, 16 Nov 2005 20:35:49 +0100, "news.cybercity.dk" <Daniel Overby>
wrote:

> [...]
>bruge, og hvor lang tid det må være om at køre. Hvis du kan påvirke de
>faktorer, kan du jo i teorien sagtens, omend jeg vil nu mene Perl er bedre

Hvis man normalt kun koder php, så vil det da være tåbeligt at lære Perl
bare fordi "det er bedre at lave i perl".

Så er der den mulighed at man på sit webhotel slet ikke kan køre
perl-programmer.

Hvis php ikke kan klare opgaven pga. memory_limit eller
max_execution_time og man ikke selv kan ændre på disse, så er det jo
straks en anden snak.

Men jeg bruger da selv php til diverse små scipts på min linux-server -
perl var måske nok bedre, men jeg kan ikke perl - og jeg gider ærlig
talt ikke lære det bare for at skrive nogle ganske få scripts som jeg
relativt let og hurtigt kan lave i php.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : none

Dato : 19-11-05 22:47

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> sendes via ftp samt evt. via mail.
>
> Jeg har kigget lidt mysqldump, men duer det som script eller er det ikke

Bruger selv dette shell script til jobbet.

#!/bin/bash
echo "Performing Backup Of IRC sql"
echo ""
echo "Setting parameters"
OUTPUTDIR="/backup/selvet.dk/sql/"
DUMPDIR="/prebackup/selvet.dk/sql"
PACKDIR="/prebackup/selvet.dk/sql/*"
FILENAME=selvetircsql-$(date +%Y%m%d).tar
HOST="localhost"
USER="root"
PASSWORD="**************"
UPSERVER="ftp.whopland.dk"
UPUSER="uploader"
UPPASS="*****"
DATABASE="xxxxx"

echo "Dumping SQL"
rm -f /prebackup/selvet.dk/sql/*
mysqldump --user=$USER --password=$PASSWORD --tab=$DUMPDIR --opt $DATABASE
echo "Dumping SQL Completed"

echo "Compressing SQL And Date Marking As $(date +%Y-%m-%d)"
tar -cPf $OUTPUTDIR$FILENAME $PACKDIR
echo "Compressing SQL Files Completed"

echo "Deleting Backup Files Older Then 7 Days"
find $OUTPUTDIR -type f -ctime +7 -print -exec rm -f {} \;
rm $PACKDIR
echo "Deleting Old Backup Files Complete"

echo "Uploading New Backup To"
echo $UPSERVER
wput ftp://$UPUSER:$UPPASS@$UPSERVER/ $DUMPDIR/$FILENAME
echo "Upload Complete"