Maskinmester afslutningsprojekt
Fra : Kawa Rider

Dato : 14-11-05 15:41

Jeg læser til maskinmester på Svendborg Maskinmesterskole hvor jeg til
januar starter på 6 semester hvor vi skal skrive vores afslutningsprojekt.
Projeket skal indeholde automation/styring, elteknik samt en form for
maskinteknik (pumpe-, turbine,- ventilation-, køleteknik e.lign.). Projekt
skal indeholde en analyse og skulle gerne ende med forslag til konkrete
driftsmæssige forbedringer.

Jeg vil høre om der er nogen af jer der har forslag til hvad vi kunne
arbejde med. Vi har valgt rent geografisk at afgrænse os til fyn og
nærliggende områder.

Vi har i snakket om f.eks. Fredericia Raffinaderi, men vi aner dog ikke
hvilke processer vi skal kigge på. Og om der egentlig er noget at skrive om.

Håber at der er nogen der kan hjælpe?

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 21:27

"Kawa Rider" <Spam@Spam.com> wrote in

> [...]
>
> Vi har i snakket om f.eks. Fredericia Raffinaderi, men vi aner dog
> ikke hvilke processer vi skal kigge på. Og om der egentlig er noget at

Dansico sugar i assen kunne måske være noget. På en sukkerfabrik er der
rigeligt med automat ventiler, pumper, flowstyring/kontrol osv.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 15-11-05 21:35

"Kawa Rider" <Spam@Spam.com> skrev i en meddelelse
> hvilke processer vi skal kigge på. Og om der egentlig er noget at skrive
> om.

ehh, så må du vist hellere til at rubbe neglene. Du sidder ikke på et
offentligt forum, og bekender at der på et anlæg som F.R. ikke er
fagrelevante processer nok?

Jeg er ikke så heldig at være maskinmester, så måske tager jeg fejl.

Held og lykke

Søren/

Fra : Kawa Rider

Dato : 15-11-05 22:01

Jeg siger ikke at der ikke er relevante processer på F.R. Jeg siger at jeg
ikke er klar over hvad vi skal dykke ned i hvis vi ville skrive på F.R.. Da
jeg ikke er klar over hvordan de forskellige processer foregår.

Fra : BoBr

Dato : 17-11-05 01:53

1) Kommunekemi er også et godt alternativ.

2) Coppers, også I Nyborg. Lige ved siden af Kommunekemi (på vejen mod
Svendborg) er også et godt alternativ. De fraktionerer på fuel og får bla.
bej, tjære og parafiner ud af det.
Det er faktisk også et raffinaderi. Deres føde er bare ikke råolie, men
fuelfeed (det sorte stads som alm. mennesker tror er råolie (Råolie er ikke
sort, mere som tynd kakao)

3) Shell raffinaderiet, som du selv forslår er helt sikkert meget
automatiseret på alle leder og kanter i forvejen. Jeg tror ikke man lige kan
komme ind fra gaden, og finder de store forbedringsmuligheder.
Jeg arbejder selv på raffinaderi til daglig (hos konkurrenten) Selve
fraktioneringsdelen er ikke så indviklet at sætte sig ind i, som man
umiddelbart skulle tro første gang man kigger ind over hegnet

Mvh. BoBr

Fra : Kawa Rider

Dato : 17-11-05 21:41

Har du evt. en præcis adresse på coppers, synes ikke rigtig at jeg kan finde
det på krak..

Fra : BoBr

Dato : 17-11-05 23:42

Undskyld men Koppers staves med K.

Jeg var på besøg derovre for ca. 5 år siden. Så kneb det lidt med huskeren

Koppers Denmark A/SAvernakke 1
5800 Nyborg
Telefon: 63313100

Mvh. BoBr