Store eller små bogstaver i html...
Fra : Magnus

Dato : 14-11-05 15:32

<B>
<LI><A href="http://www.domain.dk">Nyheder
</B>

Jeg koder altid mine html tegn med små bogstaver men ser man på mange siders
kildekode så benytter mange store bogstaver som vist herover.

Begge dele virker jo men er der en regel som siger at man koder html i små
eller store bogstaver... Hvad gør I?

/Magnus

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-11-05 16:51

Magnus wrote:
> Begge dele virker jo men er der en regel som siger at man koder html
> i små eller store bogstaver...

I xml og xhtml *skal* tags skrives med små bogstaver, mens det er
valgfrit i html.

> Hvad gør I?

Personligt syntes jeg det ser forfærdeligt ud med store bogstaver
overalt i kildekoden, så jeg har længe skrevet i små bogstaver - også
før jeg gik over til xhtml.

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : Holst

Dato : 14-11-05 16:54

Magnus wrote:

> [...]
> kildekode så benytter mange store bogstaver som vist herover.
>
> Begge dele virker jo men er der en regel som siger at man koder html i små

Jeg skriver det med små bogstaver. Det er der to grunde til: 1) jeg
synes, det ser grimt ud med store bogstaver, og 2) skal man skrive med
store bogstaver, skal der konstant trykkes på SHIFT, og det kan undgås
ved at skrive med små bogstaver.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-11-05 17:42

Den 14-11-05 16.53 skrev Holst følgende:

> [...]
> synes, det ser grimt ud med store bogstaver, og 2) skal man skrive med
> store bogstaver, skal der konstant trykkes på SHIFT, og det kan undgås

Der er også den fordel, at hvis man vænner sig til altid at skrive med
små bogstaver, er der mindre risiko for fejl i de tilfælde, hvor der kan
være betydningsforskel på små og store bogstaver, fx i filnavne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-05 19:44

Magnus skrev:

> Begge dele virker jo men er der en regel som siger at man koder html i små
> eller store bogstaver... Hvad gør I?

Da jeg begyndte for en del år siden, skrev jeg konsekvent med
store bogstaver. Det valgte jeg fordi koderne derved adskilte sig
fra almindelig tekst. Desuden var det den dominerende stil.

Da jeg hørte at man i xml skal skrive med små, gik jeg over til
det, og efter en dags tid eller to var jeg vant til det. Og det
fylder mindre. Jeg tror nok at det er den almindelige stil i dag,
men jeg kikker ikke så tit på andres kode mere som jeg gjorde
engang.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-11-05 23:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Og det fylder mindre.

Det kan da kun være i din editor og kun hvis du bruger en proportional
skrifttype i editoren.

Filstørrelsen er da helt ligelgad med, om du bruger store eller små
bogstaver.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-11-05 23:32

Erik Ginnerskov wrote:

> Det kan da kun være i din editor og kun hvis du bruger en proportional
> skrifttype i editoren.

Tja, små bogstaver er normalt lettere at læse end STORE BOGSTAVER.
.... men at de skulle fylde mindre, forstår jeg heller ikke.

--
Benny Nissen

Fra : Rander

Dato : 15-11-05 00:00

Mon, 14 Nov 2005 23:32:04 +0100 brugte Benny Nissen 15 linier på at
fortælle dette til dk.edb.internet.webdesign.html:

>Tja, små bogstaver er normalt lettere at læse end STORE BOGSTAVER.
>... men at de skulle fylde mindre, forstår jeg heller ikke.

Hehe... Det minder mig om en gut jeg engang kendte, der altidændrede
tekststørrelsen i sine Word-dokumenter til 8 pt. før han gemte dem. Han
mente at dokumenterne så fyldte mindre på disketten end når de var med 12
eller 14 pt...

http://rander.dk (temporarily down!)

Lærere er ikke klædt på til seksualundervisning. (Fyens Stiftstidende)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-11-05 00:58

Rander wrote:

> [...]
> tekststørrelsen i sine Word-dokumenter til 8 pt. før han gemte dem.
> Han mente at dokumenterne så fyldte mindre på disketten end når de

Av for sa..., jeg faldt ned af stolen for bare grin.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-05 00:48

Erik Ginnerskov skrev:

> Det kan da kun være i din editor og kun hvis du bruger en
> proportional skrifttype i editoren.

Ja, ganske vist, men jeg blev faktisk overrasket da jeg brugte
Webwriters automatiske konvertering til små bogstaver.

Det fylder også mindre på papir og koster mindre blæk.

> Filstørrelsen er da helt ligelgad med, om du bruger store eller
> små bogstaver.

Ja, og det er browseren også. Det har faktisk kun betydning når
man læser koden, og det gør man netop i sin editor.

--
Bertel

Fra : Rander

Dato : 14-11-05 23:58

Mon, 14 Nov 2005 15:32:22 +0100 brugte Magnus 14 linier på at fortælle
> [...]

>kildekode så benytter mange store bogstaver som vist herover.
>Begge dele virker jo men er der en regel som siger at man koder html i små

Personligt skriver jeg altid mine tags med stort. Ikke fordi jeg har lært
det sådan, men fordi jeg synes at det gør koden mere overskuelig.

http://rander.dk (temporarily down!)

Jeg kan mærke at Martin nede fra fritteren er forelsket i mig.
For når jeg siger "STOP", så hører han efter. (Stine, 7 år)

Fra : Frank

Dato : 15-11-05 01:35

Magnus skrev:
> [...]
> kildekode så benytter mange store bogstaver som vist herover.
>
> Begge dele virker jo men er der en regel som siger at man koder html i små

Tja! Hvis du koder i HTML 4.01, er følgende jo lovlig og validerer fint!
<snip!>
<bOdy>
<diV iD="content">
<H1>Små eller store?</h1>
</DIv>
</BodY>
</hTMl>

Det ku' blive en ny trend

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-11-05 01:54

Frank wrote:

> <bOdy>
> <diV iD="content">
> <H1>Små eller store?</h1>
> </DIv>
> </BodY>
> </hTMl>

Er det dig, der har overtaget mit gamle keyboard, hvor [Shift] kun virkede
hver anden gang?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frank