Ny forkølet lille beaglehvalp
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 14-11-05 11:41

Hej hundevenner!

Min kæreste og jeg har lige fået vores nye lille 8-uger gamle beaglehvalp i
fredags, og hun var forkølet da vi fik hende og har været det siden.
Ejeren af kennelen, hvor vi købte hende, gav udtryk for at de fleste hvalpe
på hendes kennel var forkølede for tiden, og at der ikke var de store
problemer i dette, hvis ikke det udviklede sig til det negative. Ellers
måtte vi henvende os, hvis det blev ved med at være lige slemt, så vi kunne
få en penicillinkur.

Weekenden igenem har hosten udviklet sig fra at være en tør hul hosten til
en slimet hosten, hvor hun tilsyneladende hoster en del slim op, som hun
ikke kan komme af med.
Det giver sig mest udtryk når hun skal sove, hvor hun gang på gang vågner
ved at hun skal hoste.
Hendes helbredstilstand er ellers helt i top, og hun spiser, drikker og
leger på fulde knald og hun kan sagtens komme af med det hele, når vi lukker
hende ud i haven.

I morges kontaktede vi så kennelen og hørte ad, om vi skulle gå til dyrlægen
eller om de ville se på hende, eller hvad vi skulle gøre.
De sagde så at vi var velkomne til at komme og få en penicillinkur til hende
med det samme, for de var helt sikre på, at den ville hjælpe hende, da de
har gode erfaringer med dette (i samråd med dyrlæge selvfølgelig).
Dette valgte vi så at gøre, da de virker som nogen meget reelle og begavede
mennesker, der i vores øjne ser ud til at have et virkelig godt tag på deres
hundes ve og vel.

Vi har nu fået nogle penicillin-tabletter der hedder clamoxyl 40mg, som hun
skal tage 1 af 2 gange om dagen i en uge, og de skulle kunne ordne hosten
forkølelsen.

Hvad siger I - er det rigtigt af os (som nybagte hvalpe-forældre) at gribe
det an på denne måde?

--
Psycho Cowboy

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-11-05 12:25

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forkølelsen.
>
> Hvad siger I - er det rigtigt af os (som nybagte hvalpe-forældre) at gribe

Hej
Det er i hvert fald ikke rigtigt og seriøst af opdrætteren at sælge jer en
syg hund.
Jeg ville nok tage hunden til en dyrlæge hurtigst muligt. Det kunne lyde som
om hvalpen (og hele kennelen) har fået kennelhoste.
Held og lykke med den lille ny!
Hilsen Vibeke

Fra : BettinaP

Dato : 14-11-05 14:24

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> som
> om hvalpen (og hele kennelen) har fået kennelhoste.

helt enig, jeg ville også skynde mig til en dyrlæge asap.
Din egen dyrlæge har i hvert fald helt sikkert ikke andre dagsordener, end
om hvalpen har det godt
(ok, selvfølgelig vil de også gerne tjene penge, men du ved forhåbentlig
hvor jeg vil hen)

BettinaP

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 14-11-05 14:54

> [...]

> hosten forkølelsen.
>
> Hvad siger I - er det rigtigt af os (som nybagte hvalpe-forældre) at gribe

Jeg vil også råde jer til at lade en dyrlæge se på hvalpen.
Jeg forstår ikke, at opdrætterne mener sig i stand til at udlevere
antibiotica til jer, det er en dyrlægeopgave og forudsætter en undersøgelse
af hvalpen og en exakt diagnose.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 14-11-05 17:50

> [...]
>mennesker, der i vores øjne ser ud til at have et virkelig godt tag på deres

Det ser NETOP ikke ud som at de har tag på hundenes ve og vel ! stol
ikke på disse opdrættere, En seriøs opdrætter ville _aldrig_ sælge en
syg hvalp ! Det er ikke en bagatel at en hvalp hoster, det kan være
meget alvorligt ! De fleste hunde som dør af kennelhoste er netop
gamle svage hunde og hvalpe !

tag til en dyrlæge med det samme, det er faktisk alvorligt når en
hvalp hoster ! hvalpen kan dø !

duisse opdrættere er jo ikke dyrlæger, og har ikke forstand på hvad en
forkøelse er i forhold til kennelhoste ! stol ikke på dem bare fordi
de virker som flinke, mange mennesker er desværre ekstra flinke når de
får penge for det !

jeg troede kun at det var opdrættere fra østeuropa der solgte syge
hvalpe skynd jer til dyrlægen, og tag den medicin med i har givet
og vis det til lægen. Held og lykke.

Punish the deed, NOT the breed.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-11-05 11:00

Tak for de mange svar.
Vi valgte at stole på dem vi købte hunden af, og det ser nu ud til at hun er
helbredt for sin hoste og har det rigtig godt.

--
Psycho Cowboy

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-11-05 10:28

On Thu, 17 Nov 2005 11:00:00 +0100, "Psycho Cowboy"
<chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote:

>Tak for de mange svar.
>Vi valgte at stole på dem vi købte hunden af, og det ser nu ud til at hun er
>helbredt for sin hoste og har det rigtig godt.

hun kunne lige så godt have været død af kennelhosten, det går hurtigt
med hvalpe, men i tog chansen, satsede jeres hvalps liv for at spare
en dyrlægeregning hmm nærigheden har åbenbart ingen grænser men
ok i kunne jo også bare have brokket jer til kenelen hvis hun døde så
havde i sikkert fået en ny ikke

i er for nærige til at have hund, og kennelejerne burde ikke have lov
til at avle hunde

jeg fatter ikke at i har søgt råd herinde, når i aligevel er ligeglade
med rådene i har fået, som alle har været ens

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-05 14:40

Psycho Cowboy wrote:
> [...]
> måtte vi henvende os, hvis det blev ved med at være lige slemt, så vi kunne

Ordinerer kennelen selv penicillin ?
Næppe lovligt, og i hvert fald ikke forsvarligt. Kan endda være at
det er noget tilfældigt som en svineproducent har fået fingre i.
Intet under bakteriere bliver resistente.

> [...]
> leger på fulde knald og hun kan sagtens komme af med det hele, når vi lukker

Jeg synes stadig i skal besøge jeres dyrlæge, hvis I ikke allerede
har gjort det.

> [...]
> mennesker, der i vores øjne ser ud til at have et virkelig godt tag på deres

Næppe lovligt, og i hvert fald ikke forsvarligt. Intet under

Hvem har ordineret dem, en dyrlæge ?

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-05 14:41

Psycho Cowboy wrote:
> Tak for de mange svar.
> Vi valgte at stole på dem vi købte hunden af, og det ser nu ud til at hun er
> helbredt for sin hoste og har det rigtig godt.

Var det kennelen som "ordinerede" penicillinen ?

--

Christian

Fra : x Vuf x

Dato : 17-11-05 19:32

On Mon, 14 Nov 2005 11:40:49 +0100, "Psycho Cowboy" wrote:

> [...]
>drikker og leger på fulde knald og hun kan sagtens komme af med
>det hele, når vi lukker hende ud i haven.

Jeg synes nu ikke ligefrem, det lyder, som om hendes helbredstilstand
er i top...Det værste er da, at hun ikke kan sove for det.

> [...]
>dyrlægen eller om de ville se på hende, eller hvad vi skulle gøre.
>De sagde så at vi var velkomne til at komme og få en penicillinkur

Det lyder for mig, som om de er bange for at få stemplet
"Kennelhoste" på deres kennel!

>for de var helt sikre på, at den ville hjælpe hende, da de har
>gode erfaringer med dette (i samråd med dyrlæge selvfølgelig).

Aha; det er åbenbart ikke første gang!

>Hvad siger I - er det rigtigt af os (som nybagte hvalpe-forældre)
>at gribe det an på denne måde?

Undskyld jeg siger det, men NEJ. I skal hurtigst muligt til
dyrlæge med hvalpen. Måske er det den rigtige kur, men det
ved kun en dyrlæge!

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 21-11-05 09:26

Hej igen,

Nu er der poppet yderligere indlæg op i tråden, som jeg ikke bryder mig om
at få dikteret af folk, der tror de er jordens Noah'er, og som tilsidesætter
al sund fornuft, hvis blot de kan komme til at råbe op om deres støtte og
hjælp til stakkels dyr - også dyr, der ikke lidder nød! :-/
Vi havde aftalt med en dygtig dyrlæge, at han skulle tjekke vores dejlige
lille hvalp lørdag i denne weekend, så det fik vi gjort.
Svaret var enkelt - hvalpen var forkølet, og havde hverken feber eller
noget, andet end en (til tider) grim og slimet hoste. Helbredelsen var godt
på vej sagde han, og alt hvad vi kunne gøre, var at give den nogle dage til
(og evt. en anelse børnehostesaft), og så ville det forsvinde helt - hvilket
det så er nu.

I starten af denne tråd spurgte jeg om folks mening, og den fik jeg af de
fleste. Dog er der et par folk ind imellem, som lader til at buldre frem med
en kamp mod noget, der på intet tidspunkt har været talte om. Jeg bryder mig
for det første ikke om at blive kald nærig og at blive beskyldt for at være
en kold og kynisk nar, der har sat min hunds liv på spil - det har der
nemlig *aldrig* været tale om!
Dessuden er jeg glad for, jeg ikke har nævnt noget kennelnavn herinde, for
det ville sq da medføre, at en dygtig og yderst hjælpsom og kærlig kennel
ville få et ordentligt rap over fingrene, bare fordi deres hvalpe havde fået
forkølelse (som i følge dyrlægen smitter ligesom ved mennesker, og til tider
er helt uundgåeligt!)

Jeg er virkelig glad for dyr, og jeg gør da også mit til, at de dyr der
befinder sig rundt om mig i hverdagen har det godt... At nogle klaphatte så
vælger at kæmpe en blind kamp og råbe deres ekstremistiske synspunkter ud i
et forum som dette, får da blot folk uden dyr til at lægge endnu kraftigere
afstand fra dét at holde dyr på en ordentlig måde.
Nu bevæger jeg mig lidt langt ud, men tænk på alle de mink, som er sluppet
løs af såkaldte "dyrevenner", som går til i den barske natur, eller som
grovæder alt fuglevildt osv. Er det godt for dyrene?
For et par år siden så jeg et indslag i fjernsynet om én eller anden
kvindelig formand for en dyrorganisation eller lign, som sad med sine 2
store hunde i en 2-værelses på 3. sal midt i en storby, og fortalte om dyrs
rettigheder, og hvor synd det er for disse stakkels dyr... Kan nogen se
ironien i det? ...for jeg kan sq godt. :-/

Kort sagt - har man ikke noget fornuftigt at sige, og kender man ikke
baggrunden for dét der bliver spurgt om, så lad da for pokker være med at
starte en krig ud i det blå, uden at ane hvad det hele drejer sig om. Det
kan ikke være sundt for dyr, at deres ejere er bløde i bolden, og glemmer at
tænke sig om.

Just my 2 cents.

--
Psycho Cowboy

Fra : Anita Andersen

Dato : 22-11-05 11:33

> [...]
> kan ikke være sundt for dyr, at deres ejere er bløde i bolden, og glemmer

Det var ikke helt rigtig af kennlen at sælge en hvalp som var syg, hvis den
altså var syg da den blev hentet ?.
Kennel hoste er noget der kan ramme alle hunde, men er naturligvis hyppist
hos store kenneler og hunde pensioner.
Det smitter lige som influinza, og er normalt ikke farlig for hunde på samme
måde som influinza normalt heller ikke er farlig for mennesker.
Man skal huske at isolere hunden fra andre hunde når den har kennel hoste,
men skal altså ikke tage den med på udstilling, træning eller sætte den i
hunde pension og man skal i det hele taget ikke laden den komme nær andre
hunde før den igen er rask for det smitter meget.
Du kan få en del information om kennel hoste og så meget andet her.
http://www.netdyredoktor.dk/sw7219.asp
En god ide er at hvis man fks. skal have passet sin hund i sommer ferien hos
en hundepension, så vælg at vacciner hunden i foråret da hunden så opnår den
højeste recistens mod div. sygdomme, og da der er flest hunde i pension i
sommer ferien så er det en god ide at det er her den har bedst forsvar mod
div. sygdomme.
En af de viruser som foråsager Kennel hoste kan man vacciner imod, så vælg
den bedste vaccine (DHPPI eller DHPPIL)
Skulle hunden aligevel blive ramt af kennel hoste så vil det normalt ikke
være så generende og alvorlig for hunden når den er godt vaccineret.

Godt den har fået det godt igen

Mvh
Søren

Ps. Sonja, du får det næsten til at lyde som om det er kennlens skyld de har
kennel hoste, men fakta er at det kan ramme os alle, uanset hvor rent
omgivelserne er og hvor hvelplejede hunde vi har.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-11-05 18:52

> [...]
>en kold og kynisk nar, der har sat min hunds liv på spil - det har der

tjae sandheden er ilde hørt ! du var bare heldig i din gambling !
hunden overlevede og du sparede penge. En anstændig kennel sælger ikke
en syg hund, sådan er det bare.

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP