kan de nå det?
Fra : Per Andreasen

Dato : 13-11-05 22:49

Her er en lille gåde, du kan tænke over. Forestil dig, at en familie på fire
personer, far, mor, datter og søn er indespærrede i en bjerggrotte, hvorfra
en ganske smal gang leder ud. De erfarer, at om præcis en time vil en bombe
detonere i gangen og indespærre dem for evigt. De kan kun gå ud to personer
ad gangen, og en af dem, der er gået ud, skal tilbage igen med deres eneste
lygte.

Far er 20 min. om at komme ud, mor er 25 min. om at komme ud. Datteren
klarer det på 10 min., og sønnen kan komme ud på 5 min. De skal som sagt
alle være ude i løbet af en time. Heldigvis er sønnen ikke tabt bag en vogn,
så han regner ud, hvordan det skal klares. Kan du?

mvh Per Andreasen

Fra : Holst

Dato : 13-11-05 22:57

Per Andreasen wrote:

> [...]
> alle være ude i løbet af en time. Heldigvis er sønnen ikke tabt bag en vogn,
> så han regner ud, hvordan det skal klares. Kan du?

Ja.

Fra : Nicolai

Dato : 13-11-05 23:01

"Per Andreasen" <per.andreasen@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> alle være ude i løbet af en time. Heldigvis er sønnen ikke tabt bag en
> vogn, så han regner ud, hvordan det skal klares. Kan du?

Ja

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-11-05 23:13

"Per Andreasen" <per.andreasen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vogn,
> så han regner ud, hvordan det skal klares. Kan du?

Den bette tager far på venstre skulder og mor på højre, og så fløjter han
efter søsteren.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-05 00:02

Per Andreasen skrev:

> så han regner ud, hvordan det skal klares. Kan du?

Ja. Spoiler længere nede:

Pointen er at de langsomme skal følges ad:
1. søn og datter går ud. 10 min.
2. sønnen går ind. 5 min.
3. far og mor går ud. 25 min.
4 datter går ind. 10 min.
5. søn og datter går ud. 10 min.

BUM!

--
Bertel

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 14-11-05 09:55

Per Andreasen wrote:

> [...]
> alle være ude i løbet af en time. Heldigvis er sønnen ikke tabt bag en
> vogn, så han regner ud, hvordan det skal klares. Kan du?

Ja, men kun så det tager netop 60 minutter. Og da jeg var mere end et minut
om at regne det ud, så ville vi være omkommet...

Når først man har regnet det ud, så er det jo fuldkommen ligesom alle de
andre krydse åen opgaver. Så jeg er faktisk lidt flov over at det tog så
lang tid at regne det ud...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

All national institutions of churches, whether Jewish, Christian or
Turkish, appear to me no other than human inventions, set up to terrify and
enslave mankind, and monopolize power and profit.
- Thomas Paine (The Age of Reason)

Fra : Holst

Dato : 14-11-05 15:21

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Ja, men kun så det tager netop 60 minutter. Og da jeg var mere end et minut
> om at regne det ud, så ville vi være omkommet...

Så er det jo heldigt, at det er dig, der er tabt bag en vogn, og ikke
sønnen i historien.

> Når først man har regnet det ud, så er det jo fuldkommen ligesom alle de
> andre krydse åen opgaver. Så jeg er faktisk lidt flov over at det tog så
> lang tid at regne det ud...

Jeps. I disse opgaver gælder det vist stort set altid om at få de
personer, som er langsomst, til at følges ad.

Fra : MArtin Nielsen

Dato : 14-11-05 19:46

Ok jeg kan så gøre det på under de 60 minutter. kan i?

Fra : dktekno

Dato : 15-11-05 20:56

Vrøvl.

Den ene af personerne skal jo tilbage igen. Det kan jo så være den
næstlangsomste. Uanset hvad giver det altid person 1 + person 2. Om du så
skal sige 25+20 (den på 20 eller 25 skal jo tilbage, og den tid skal lægges
oveni).

Uanet hvordan du sætter det sammen giver det 65.

Fra : dktekno

Dato : 15-11-05 21:00

De ord tager jeg lige i mig igen :D

Fra : Anders Lund

Dato : 15-11-05 00:41

> [...]
> alle være ude i løbet af en time. Heldigvis er sønnen ikke tabt bag en
> vogn, så han regner ud, hvordan det skal klares. Kan du?
Yepsen.

Mvh
Anders Lund

Fra : dktekno

Dato : 15-11-05 20:51

Det kan ikke lade sig gøre.

Og det kan det ikke fordi de skal jo gå lige langsomt tilbage. Og derfor
bliver vi nød til at tage den hurtigste, på 5 minutter. Og han skal jo hele
tiden tilbage igen. Det tager 5 min. Så det hurtigste man kan gøre det på er
65 min.

Og så er det fuldstændigt hamrende ligegyldigt hvilken rækkefølge du tager
det i. En af dem skal jo tilbage - og det tager nu engang den persons tid.
Og så kan vi jo lige så godt tage den hurtigste til at følge med den ene af
dem, for det er jo den person der hurtigst kan nå tilbage igen.

Og det giver:

25+5 (25 frem, 5 min tilbage) + 20+5 + 10 = 65

Og så kan du så sidde og pusle med nedenstående regnskab:

25+5 + 20+5 + 10. Om du sætter 5 hen ved 10 istedet for ved 20 eller 25 er
ligemeget. Resultatet er det samme. 65 min.

Medmindre i det kan maile mig en løsning så vil jeg tage det i mig igen.

Fra : dktekno

Dato : 15-11-05 21:00

Tager det i mig igen.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 15-11-05 21:49

> Tager det i mig igen.

Var det to kameler du måtte sluge, eller talte det kun for een?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-11-05 22:38

Den 15-11-05 21.49 skrev Jakob Nielsen følgende:

> Var det to kameler du måtte sluge, eller talte det kun for een?

Det værste er, at dktekno har ret, omend hans udregning er forkert. Det
tager 65 minutter (eller mere). I glemmer nemlig alle far ved
bedst-faktoren. Det tager /mindst/ fem minutter at overbevise farmand,
at sønnike har ret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få nyheder serveret med RSS-læseren Feedreader.