hvor er den sidste krone?
Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-05 21:39

sikkert ikke specielt videnskabeligt, men alligevel....

3 fyre skal købe en flaske vin til en gave og sender den ene ind i butikkken
for at handle.
Her køber han en flaske til 30kr. og går derfra. Udenfor inddriver han 10kr
fra hver af de 2 andre fyre, så de alle har betalt samme beløb til gaven.
Købmanden er i godt humør og husker pludselig at vinen kun koster 25kr. Han
løber efter fyrene for at tilbagebetale dem de 5kr de har betalt for meget,
men for ikke at forvirre, tænker han, at han blot gir dem 3kr (1kr til hver)
og beholder de resterende 2kr. selv.

Fyrene har således nu betalt 9kr hver for vinen, altså 3x9kr. = 27kr.
Købmanden stak 2 kr. i lommen. I alt 29kr. Hvor er den sidste kr. ?

Mvh
Peter

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-11-05 21:46

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> writes:

> Fyrene har således nu betalt 9kr hver for vinen, altså 3x9kr. = 27kr.
> Købmanden stak 2 kr. i lommen. I alt 29kr. Hvor er den sidste kr. ?

Nej,

Fyrene har betalt 3x9 kr = 27 kr.

Der ligger 25kr i kasseapperartet og 2 kroner i købmandens lomme = 27kr.

Alt stemmer. Du kan ikke lægge de penge fyrene har givet sammen med
nogle af de penge købmanden har modtaget og forvente et fornuftigt
resultat.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-11-05 21:52

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fyrene har således nu betalt 9kr hver for vinen, altså 3x9kr. = 27kr.
> Købmanden stak 2 kr. i lommen. I alt 29kr. Hvor er den sidste kr. ?

Der mangler ikke nogen, men købmanden mangler at gå tilbage med de 2 kr. til
de 25 kr. der ligger i butikken, så han har de 27 kr., der (jo) er blevet
betalt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 13-11-05 22:14

<http://groups.google.com/groups?q=%22den+sidste+krone%22+dk.videnskab>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 13-11-05 22:33

Igår betalte jeg 22 kroner for lakridskonfekt i netto. Jeg betalte
med 30 kr og fik 8 tilbage.

Tre af mine kammerater betalte alle tre hver 7 kroner for parkering
inde i byen.

3x7=21 og jeg fik 8 kr tilbage og har således betalt 22 kr. Hvor er
den sidste krone?????

J.O.

Fra : ThomasB

Dato : 15-11-05 17:07

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> inde i byen.
>
> 3x7=21 og jeg fik 8 kr tilbage og har således betalt 22 kr. Hvor er

Haha!