textarea uden scrollbars
Fra : Robert

Dato : 10-06-01 17:19

Hej allesammen

Hvordan fixer man det, så et textarea, som det jeg skriver i nu,
ikke har scrollbaren ude til højre. Selvom den ikke er aktiv så
er den der alligevel, og jeg vil gerne ha den væk...

Jeg har prøvet mange former for scroll=no, scrollbars=no,
scrolling=no men intet af det virker.

Og husk det skal være på et textarea, jeg ved godt hvordan man
undgår scrollbars på en side, men jeg kan ikke finde ud af
hvordan man ordner det på et textarea.

Nogen gode bud....det håber jeg i hvert fald.

På forhånd tak

Robert

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 10-06-01 17:22

Robert wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Nogen gode bud....det håber jeg i hvert fald.

Du kan definere overflow:auto med CSS på dit <textarea> - se evt.
et eksempel her:

http://www.html.dk/scripts/css/00005/

Mvh
Jonas

Fra : Robert

Dato : 10-06-01 18:27

Hej Jonas !

Det var kanon. Det virkede selvfølgeligt !!!

Du kan måske også løse mit næste problem. Jeg har noget forudbestemt
tekst i mit textarea, noget i den her stil "skriv din besked her..".
Hvordan gør jeg så den tekst forsvinder lige så snart brugeren bare
klikker i textareaet ??? Jeg har set det et sted før, så jeg ved det
kan lade sig gøre.

Håber du eller en anden kan hjælpe mig

Robert

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 10-06-01 18:30

> [...]
> Hvordan gør jeg så den tekst forsvinder lige så snart brugeren bare
> klikker i textareaet ??? Jeg har set det et sted før, så jeg ved det

Kan kun gøres via JavaScript. Spørg I
dk.edb.internet.webdesign.clientside

/Kasper

Fra : Jakob Andersen

Dato : 10-06-01 18:34

"Robert" <rh@roberthoegh.dk> wrote in message
> Du kan måske også løse mit næste problem.

Hov, Hov. Jonas har altså ikke eneret på at svare på spørgsmål herinde

> Jeg har noget forudbestemt
> tekst i mit textarea, noget i den her stil "skriv din besked her..".
> Hvordan gør jeg så den tekst forsvinder lige så snart brugeren bare
> klikker i textareaet ?

<textarea COLS="x" ROWS="x" onfocus="this.value = ''">tekst</textarea>

Men tænk lige over hvad du gør? Hvad nu hvis brugeren har skrevet en lang
smøre og lige ser en stavefejl... Hovsa der røg den tekst.... Det kan godt
lade sig gøre at lave det så teksten kun nulstilles første gang, men det er
lidt overkill.

Gider du ikke lige læse <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html> så ville
jeg være glas
--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Robert

Dato : 10-06-01 18:44

Ja okay det kan jeg godt se. Men kan man så ikke lave det sådan at når man
klikker i textareaet så markeres hele teksten, hvorefter brugeren bare kan
begynde at skrive, for så overskriver man det gamle. Så burde det vel være
rimeligt sikkert !

Og alle må selvfølgelig svare på mine spørgsmål...

Robert

Fra : Jakob Andersen

Dato : 10-06-01 18:49

> [...]
> begynde at skrive, for så overskriver man det gamle. Så burde det vel være

onfocus="select()"

Og som sagt: <URL: http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Robert

Dato : 10-06-01 18:58

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Robert" <rh@roberthoegh.dk> wrote in message
>
> onfocus="select()"
>
> Og som sagt: <URL: http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Nu håber jeg det her er godt nok. Jeg var lige forbi på det link som du angav,
og jeg forstod godt hentydningen..

Jeg har lige endnu et spørgsmål. Nu virker det fint så at hele teksten bliver
markeret når man klikker i feltet og det er ret fedt synes jeg. Kan man evt.
lave den blå baggrundsfarve om som jo kommer når man markerer tekst. Kan man
selv definere farven ???

Robert

Fra : Jakob Andersen

Dato : 10-06-01 19:08

> Nu håber jeg det her er godt nok. Jeg var lige forbi på det link som du
angav,
> og jeg forstod godt hentydningen..

Jeps... Herligt.

> [...]
evt.
> lave den blå baggrundsfarve om som jo kommer når man markerer tekst. Kan

Den er jo defineret i Operativsystemet så det tror jeg ikke min er f.eks.
default sort og på arbejde er min grøn... (Kald mig psykadelisk hvis du
vil.)

Fra : Xylofonius

Dato : 11-06-01 11:03

> Gider du ikke lige læse <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>
ville
> jeg være glas

En mand af glas...

Fra : Carsten Pinderup

Dato : 11-06-01 12:33

Kan man på nogen måde definere en maxlength i textarea? Jeg vil altså ikke
alene fjerne scrollbar'en men også muligheden for at skrive mere end fx. 500
tegn.

Man kan selvfølgelig lave en validering og gøre brugeren ops. på at der er
maks 500 tegn. Men det ville være smart at de ikke får lov at skrive flere
end 500 tegn!

mvh Carsten P

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-06-01 13:05

"Carsten Pinderup" <carsten@pinderup.dk> wrote in message
> [...]
> alene fjerne scrollbar'en men også muligheden for at skrive mere end fx.

Jeg har strikket en lille nyttig fætter sammen her.
<http://www.effectus.dk/jakob/textarea/maxlength.htm>