browserhøjde i procent.
Fra : Christoffer

Dato : 13-11-05 12:31

Hej, for at få en side til at fungere med relative størrelser, angivet i
procent, skal jeg kende browserens højde ..
Hvis jeg arbejder ud fra html.dk's javascript
http://www.html.dk/scripts/javascript/00005/ hvordan får jeg så min side til
at være 100% i højden?

--
Christoffer

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-05 03:23

Christoffer skrev:

> hvordan får jeg så min side til at være 100% i højden?

Højde er altid en vanskelig størrelse, for hvad skal der
måles på? Brugerens browservindue er ikke altid det
samme, det afhænger af hvor meget af den enkelte
brugers værktøjslinjer og forskellig toolbars der er åbne.

Måler du på browserens indre vindue, vil du altid få noget
forskelligt i forskellige browsere - det der ser godt ud i én
browser, hopper ned under bundlinjen i den anden, eller
omvendt - det er ikke til at styre.

Glem derfor alt om højden. Kan indholdet ikke være der,
kommer der en scrollbar - så ved brugeren at der er mere
indhold, og kan sagtens finde ud af at bruge musen eller
piletasterne for at se resten.

Jeg har set mange forkvaklede eksempler på at styre
højden på en side, men har endnu til gode at se det være
ens i alle browsere i alle størrelser. Bliver browservinduet
for lille, kan man ikke engang bruge scrollmuligheden for
at se hele indholdet - og der er fortsat brugere der bruger
mindre skærmopløsninger.

Et skræmmeeksempel kan ses på http://www.dybdahltoj.dk
- her er det bare bredden det går ud over. Prøv at lave dit
browservindue 800 pixels i bredden, eller mindre, så vi du
se at du ikke kan scrolle ud til starten af menuen, fordi
designeren har valgt at siden skal ses i en større opløsning
end den brugeren vælger, eller har mulighed for.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Christoffer

Dato : 14-11-05 07:22

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Højde er altid en vanskelig størrelse, for hvad skal der
> måles på? Brugerens browservindue er ikke altid det
> samme, det afhænger af hvor meget af den enkelte
> brugers værktøjslinjer og forskellig toolbars der er åbne.
Netop, og det er hvad der skaber mit problem.
Jeg har lidt problemer med min side
http://www.buur.info/christoffer/nag/index.php og oprettede en tråd om d.
11/11-05 19:56 <4377f50d$0$41144$14726298@news.sunsite.dk> og en af
løsninger jeg kan finde, er at angive højde på ramme-diven, men så får jeg
jo et nyt problem og så kører det rundt.

> Glem derfor alt om højden. Kan indholdet ikke være der,
> kommer der en scrollbar - så ved brugeren at der er mere
> indhold, og kan sagtens finde ud af at bruge musen eller
> piletasterne for at se resten.
Ja, og plejer heller ikke at definere højde normalt, men det er i øjeblikket
den eneste metode jeg kan finde hvor jeg løser problemet.

--
Christoffer