Hvem laver navne til funktioner ?
Fra : Benny Nissen

Dato : 13-11-05 09:50

Hvorfor er der ikke konsekvens i navngivningen af php-funktioner ?

F.eks. strip_tags og stripslashes. Den første er med _ (underscore),
mens den anden ikke er. Hvorfor mon ?

--
Benny Nissen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-11-05 10:23

On 2005-11-13, Benny Nissen <news@bennynissen.dk> wrote:
> Hvorfor er der ikke konsekvens i navngivningen af php-funktioner ?
>
> F.eks. strip_tags og stripslashes. Den første er med _ (underscore),
> mens den anden ikke er. Hvorfor mon ?

Fordi folkene bag PHP ikke har tænkt på det, da de definerede
funktionerne. Jeg tror ikke der der ligger noget fornuftigt ræsonnement
bag det.

- Jacob Atzen

Fra : Benny Nissen

Dato : 13-11-05 10:30

Jacob Atzen wrote:

> Fordi folkene bag PHP ikke har tænkt på det, da de definerede
> funktionerne. Jeg tror ikke der der ligger noget fornuftigt ræsonnement
> bag det.

OK. Tak. Tænkte bare på, om der var en grund til, at nogle funktioner
indeholder _ og andre ikke, men det lyder det jo ikke til.

--
Benny Nissen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-11-05 14:15

Jacob Atzen wrote :

> Fordi folkene bag PHP ikke har tænkt på det, da de definerede
> funktionerne. Jeg tror ikke der der ligger noget fornuftigt ræsonnement
> bag det.

Og det er iøvrigt ikke kun PHP folkene der har præsteret den slags,
..NET har også sin andel af inkonsekvent navngivning - f.eks. Hashtable
og ArrayList.

Fra : Christian Hansen

Dato : 13-11-05 23:24

Jacob Atzen wrote:
> [...]
>
> Fordi folkene bag PHP ikke har tænkt på det, da de definerede
> funktionerne. Jeg tror ikke der der ligger noget fornuftigt ræsonnement

Og inkonsistens i navngivningen er da en af de mildere "problemer" med
php - lang mere irriterende er inkonsistens i rækkefølge af parametre.

Tag nu funktioner, der kan bruges til at søge efter en nål i en høstak.

bruger man strstr() er rækkefølgen af parametrene høstak,nål - bruger
man i stedet preg_match er rækkefølgen pludselige nål(regexp), høstak.

Jeg ender altid med at blande dem sammen og det er en anelse irriterende :)

Desuden er funktionerne ikke casesensitive - altså kan man benytte
phpinfo(), PhPiNfO() og PHPINFO() med samme resultat - det synes jeg
faktisk også er lidt noget snot.

Mvh Christian

Fra : Martin

Dato : 14-11-05 14:20

> bruger man strstr() er rækkefølgen af parametrene høstak,nål - bruger
> man i stedet preg_match er rækkefølgen pludselige nål(regexp), høstak.

Nu er preg, ereg osv. jo ikke PHP funktioner :P

Men ja, kan sagtens følge dig :)

Men når der sidder 40+ og koder rundt i verdenen og sikkert ikke ALTID
snakker sammen, så sker sådan nogen ting vel :)

> Desuden er funktionerne ikke casesensitive - altså kan man benytte
> phpinfo(), PhPiNfO() og PHPINFO() med samme resultat - det synes jeg
> faktisk også er lidt noget snot.

Tænk det vidste jeg faktisk slet ikke :)
Om det er snot eller ej, tjaaa det er vel godt nok, men kunne faktisk
være meget sjovt at bruge.

Fx alle ens egne funktioner står med småt, mens alle indbygget php
funktioner står med stort... det kunne da blive meget sjovt.

--

Venlig hilsen
Martin

Fra : Leonard

Dato : 14-11-05 14:25

Martin <news@natten-i.dk> wrote:

>Fx alle ens egne funktioner står med småt, mens alle indbygget php
>funktioner står med stort... det kunne da blive meget sjovt.

I min editor (EditPlus) får de forskellig farve.

--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-05 19:49

Martin skrev:

> Fx alle ens egne funktioner står med småt, mens alle indbygget php
> funktioner står med stort... det kunne da blive meget sjovt.

Jeg brugte engang en lignende stil til TurboPascal (små bogstaver
versus kamelstil). Jeg skrev sågar et program der kunne justere
versaliteten automatisk, men det var umuligt at styre. Når man
kobler et fremmed modul ind, er det så systemkommandoer eller
'selvskrevne' kommandoer.

Nu forlader jeg mig på min editors syntaksfarvning.

--
Bertel