ORM ?????
Fra : Dorthe Koch

Dato : 13-11-05 09:34

Godmorgen,

Har nogen her erfaring med orm ? Da min 3-årige kastrerede inde-hankat
rejser sig fra sengen i morges, finder jeg 4 små grålige levende orm ca.
2 cm. lange. Jeg kan intet se i kattebakken, på ham eller andre steder i
huset. Han har det tilsyneladende fint. Han har mig bekendt aldrig haft
orm før, og får stort set kun dyrlægens foder - ikke noget med råt kød
eller min mad. Nu skal vi heldigvis alligevel til doktor dyregod i
morgen til hans årlige check-up/vaccination, så jeg har samlet et par
eksemplarer til dyrlægen.

Har nogen oplevet lignende ?

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Per Larsen

Dato : 13-11-05 10:13

> Har nogen oplevet lignende ?

Jep, og fandt dette på nettet:

Citat www.hunde-info.dk

Bændelorm findes i mange varianter, og den mest almindelige hos hund og kat
kan blive ca. 50 cm lang. Men på trods af at ca. 25 % af alle udegående
katte har bændelorm, så ser man meget sjældent hele ormen i afføringen. Det,
som man hyppigst ser, er enkelte led af bændelormen med æg i. Disse kan
"kravle" rundt ved endetarmsåbningen eller på afføringen og ligner riskorn
eller citruskerner. Æggene fra disse led skal gennem en mellemvært for at
kunne udvikles, og den mest almindelige mellemvært for hundens og kattens
bændelorm, ja det er en af vores andre gode "venner", nemlig loppen. Når
hunden eller katten slikker en loppe i sig, så vil den bændelormelarve, som
er udviklet i loppen, blive til en voksen bændelorm i tarmen på dyret.

Af andre mellemværter kan nævnes mus, fugle, fisk, råt kød og indvolde.
Derfor ses bændelorm også hyppigst hos udegående katte, og det er absolut
ikke ualmindeligt, at katte har en samtidig infektion med både spolorm og
bændelorm.

Citat slut

Vi tog et par stykker af dem i en lille pose, gik til dyrelægen og fik et
par piller, samme eftermiddag var Tulle i behandling.

Vh

Per

Fra : Dorthe Koch

Dato : 13-11-05 10:34

> [...]
>
> Vi tog et par stykker af dem i en lille pose, gik til dyrelægen og fik et
> par piller, samme eftermiddag var Tulle i behandling.

Hejsa,

Tak for svaret. Ja. har selv surfet rundt og fundet diverse info. Nu kan
jeg bare ikke vente med at komme til dyrlægen i morgen - uf, jeg synes
det kribler og krabler over det hele.

Smitter det i øvrigt fra dyr til menneske ?

Fra : Per Larsen

Dato : 13-11-05 11:01

">
> [...]
> det kribler og krabler over det hele.
>
> Smitter det i øvrigt fra dyr til menneske ?

Smider lige et link til hele artiklen, der står også noget om smitte:

http://www.hunde-info.dk/apo12.shtml

Vh

Per

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-11-05 15:48

> Smitter det i øvrigt fra dyr til menneske ?

Ja.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Leyna

Dato : 13-11-05 10:30

On Sun, 13 Nov 2005 09:33:52 +0100, Dorthe Koch <d.kKATTE@BAKKEc.dk>
wrote:

>Har nogen oplevet lignende ?

Ja da, men nu er mine katte altså osse ude/inde katte og de æder alle
de mus de kan få fat i.
Men jeg kan berolige dig med at en ormekur normalt klarer sagen. Det
er godt nok ulækkert med orm i sengen... og så levende... YIKES!
En af glæderne ved at være katteejer!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk