Systematik - lyver mer end gavner
Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-05 04:10

Systematik - lyver mer end gavner

- paragrafrytterne hylder sig selv med grafer og tabeller

Spædbarnets VRÆL indsås at kunne lyve, så børn i tidlig stenalder
fandt på at råbe ulven kommer selvom der intet problem var. For at få
opmærksomhed.

Hele sproget er om en-til-en analogi - fra ting til symbol og fra
symbol til ting.

Mestrer man finesserne, bliver man let vinder.

For at rigtig imponere lavedes skemaer og kurver og stamtræer - alle
naturfolk ved at vi nedstammer fra aberne, men Darwin og Linnee var
snu med at tegne stamtræer, for at dække over, at systematikken er på
bar bund mht hvordan livsløst stof blev til celler, der selv kan dele
sig.

" I distrust all systematisers, and avoid them. The will
to a system shows a lack of honesty.
Nietzsche

Nietzsche

" Taste has no system and no proofs.
Susan Sontag

" The object ought not to be to "know", but to
schematize: to impose as much regularity and form upon chaos as our
practical needs require. Nietzsche

" There are three kinds of lies: lies, damned lies, and
statistics. Benjamin Disraeli1808-1881

" Man havde kun eet valg, enten at gå til
grunde eller - være absurd-fornuftig.Nietzsche

" Name the greatest of all inventors. Accident.Mark Twain

"Den matematiske formulering af naturlovene er ikke en "erkendelse",
men et perspektiv på verden, et sæt af "illusioner" (symboler), der
sætter os i stand til at håndtere den. "Tallet er vort store middel
til at gøre verden håndterlig. Vi begriber så vidt i kan tælle, dvs.
som en konstant lader sig opfatte".Nietzsche

" Der sker ikke noget ufornuftigt, som forstand eller
tilfældighed ikke kan bringe i orden igen; ikke noget fornuftigt, som
uforstand og tilfældighed ikke kan bringe i vildrede. Goethe

" Unhappy the general who comes in the field of battle
with a system. Napoleon

" Vort mål er ikke viden, men at skematisere og påføre så
meget regelmæssighed og form på kaos, som vore praktiske behov kræver.
Nietzsche

" Intelligens har som karaktermærke en ubegrænset evne
til at opløse efter en hvilkensomhelst lov og sætte det opløste sammen
til et hvilketsomhelst system. Henri Bergson

"A little knowledge. A little knowledge is more successful than
complete knowledge. It conceives things as simpler than they are, thus
resulting in opinions that are more comprehensible and persuasive
Nietzsche. Nietzsche.

" Knowledge - The small part of ignorance that we arrange
and classify. Bierce (1842-1913)American Journalist
and Author

" At tænke er at omtyde den sande verden i en
"indbildt" - fiktiv eller symbolsk" - verden.Nietzsche

"En lærd dumrian er en større dumrian end en uvidende.
Benjamin Franklin

" Enhver form for orden er vold. Gottfried Benn

Grå, kære ven, er al teori, og grønt er livets gyldne
træ. Goethe

Fra : PEH

Dato : 13-11-05 07:50

> Systematik - lyver mer end gavner
>
> - paragrafrytterne hylder sig selv med grafer og tabeller

Tja, hvad har du at have det i? Du plejer da at kunne levere en mere
konsistent og raffineret argumentation.

> Mestrer man finesserne, bliver man let vinder.

Det er lidt om snakken, men så må du jo bevise at "finesserne" er blændværk.

> [...]
> snu med at tegne stamtræer, for at dække over, at systematikken er på
> bar bund mht hvordan livsløst stof blev til celler, der selv kan dele

Det med at alle naturfolk ved, at vi nedstammer fra aberne, mener jeg ikke
holder.
Det sidste, det med vores manglende viden om cellernes evolutionære
oprindelse, er ubestrideligt. Heri er der intet nyt!

Hvis du vil provokere ordentligt eller give os andre en rimelig
aha-oplevelse, må du finde på noget bedre!

M.v.h.

Poul Evald

Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-05 10:27

"PEH" <pevh@nspmpoulevaldhansen.dk> wrote in message

> Det med at alle naturfolk ved, at vi nedstammer fra aberne, mener
> jeg ikke
> holder.

I Afrika talte jeg med mange erfarne kolonifolk, der respekterede de
sorte og kendte til traditionel stamme-levevis og -holdninger, og
alle var enige om at de sorte så bavianer som næsten jævnbyrdige og et
klart forstadie til mennesket - som selvfølgelig er udviklet fra
bløddyr til fisk til padder til pattedyr.

Japanerne har altid haft enorm respekt for ørigets mange rødansigt
makakaber og har næppe nogensinde dræbt en - og stamtræ med dem
nærmest mennesket er en indlysende banalitet for folk der har kontakt
med naturen.

Måske muslimer er blevet forvirret af jødernes fjollede
skabelsesberetning, som profeten kopierede slavisk, og derfor ser et
skel mellem vi og andre dyrearter. Dem om det.
Da jeg boede i kælderen af mit hus i tre år, for at få råd til at købe
den øverste del (stuelejligheden udlejedes) havde jeg undertiden besøg
af en rotte. Utroligt menneskelige og sympatiske dyr. Men da jeg
giftede mig og min kone adopterede fire japanske katte, skræmtes de
søde og intelligente gnavere væk.

Det eneste positive jeg ved om Ungdomshuset er at nogen der har rotter
som kæledyr.

Rotter har klog levevis, meget som bavianer og mennesker og chimpanser
Danske rotter ville klogt holde arabiske rotter (eller andre
udenlandske/konkurerende artsfæller) ude, hvis de søgte at overtage
territoriet

At påstå at vi har mere bevidsthed end andre pattedyr, er en urimelig
indbildskhed og har med judeo-kristendom at gøre