Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor 80-200 2,8 ED
Fra : Jesper Larsen

Dato : 12-11-05 20:11

Jeg kunne godt tænke mig at hører hvad forskellen er mellem de mange
versioner der findes af dette optik. Jeg kan finde 3 måske 4 versioner -
hvad er bedst m.v.

Det skal bruges på et D70 hus.

Jesper Larsen

Fra : AS

Dato : 12-11-05 21:14

"Jesper Larsen" <docone@mail.dk> wrote in message
> Jeg kunne godt tænke mig at hører hvad forskellen er mellem de mange
> versioner der findes af dette optik. Jeg kan finde 3 måske 4 versioner -
> hvad er bedst m.v.

Du kan kikker www.kenrockwell.com

Ikke altid hans opinion er den mest kvalificeret, men versioner af denne
objektiv er beskrevet rigtigt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-11-05 11:02

AS wrote:
> "Jesper Larsen" <docone@mail.dk> wrote in message
>
> Du kan kikker www.kenrockwell.com
>
> Ikke altid hans opinion er den mest kvalificeret, men versioner af
> denne objektiv er beskrevet rigtigt.

Jeg synes nu Ken Rockwell er bedre end sit rygte (i hvert fald i d.f.f), men
du kan også tage et kik på
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_03.html#MF80-200f2.8 , hvor Bjørn
Rørslett har en gennemgang af versionerne.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Karsten

Dato : 17-11-05 00:04

Du skal ikke købe det gamle uden "D". D70 supporterer ikke objektiver uden
"D".
Jeg har selv et gammelt 80-200 2,8D ED med en ring og med "D". Mit gamle
50mmAF uden "D" måtte jeg kassere da der er fokusproblemmer. DFA fortalte
mig at D70 ikke understøtter de gamle AF objektiver.

Forresten. Det er et helt utrolig dejligt objektiv. Køb køb

Hilsen Karsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-11-05 08:04

Karsten wrote:
> Du skal ikke købe det gamle uden "D". D70 supporterer ikke objektiver
> uden "D".

Passer ikke.

> Jeg har selv et gammelt 80-200 2,8D ED med en ring og med "D". Mit
> gamle 50mmAF uden "D" måtte jeg kassere da der er fokusproblemmer.
> DFA fortalte mig at D70 ikke understøtter de gamle AF objektiver.

Det lyder fantastisk, at DFA skulle have sagt det. Det er notorisk forkert.
Ikke D og G objektiver benytter en anden matrixmåling (colour) end D- og
G-objektiverne (3D). Det må have været bybuddet, du har talt med.

> Forresten. Det er et helt utrolig dejligt objektiv. Køb køb

Det er et glimrende objektiv, men tungt som bare f.nden.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Troels

Dato : 17-11-05 10:09

> [...]
> forkert. Ikke D og G objektiver benytter en anden matrixmåling (colour)
> end D- og G-objektiverne (3D). Det må have været bybuddet, du har talt

Enig. Det er da fuldstændigt forkert. Jeg har flere ikke-D objektiver. De
fungerer glimrende....også på D70.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Karsten

Dato : 21-11-05 19:11

Der kom tre reaktioner på min udmelding om D70 og objektiver uden "D".

From: "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk>
> Passer ikke - læs manual side 183

Kære alle tre.
Jeg kan godt se at Nikon oplyser at objektiver uden "D" er understøttet af
D70. Jeg har desværre nogle erfaringer der siger noget andet. Jeg købte mit
D70 april 2004 og efter lidt tid opdagede jeg at netop mit kamera havde
backfocus problemmet. Det var der nogen af de første D70'ere der havde.
Problemmet var meget tydeligt med mit 80-200 2,8D og det 18-70 der fulgte
med. Underlig nok var mit 50/1,8 næsten lige i øjet og leverede dejlig
skarpe billeder med en lille bitte anelse frontfocus ved fuld åbninng.

Jeg indleverede huset og de tre objektiver til DFA. De justerede på tingene
og vente tilbage med en melding der lød at de ikke kunne få både 50mm og
80-200 skarpe. Det ene eller det andet. Jeg valgte at få huset justeret til
80-200 og så var 18-70 også skarp. Tilbage står jeg med et 50/1,8 der nu har
hamrende frontfokus. Jeg brokkede mig selvfølgelig og fik forklaret at mit
50mm var for gammelt og Nikon ikke supportede disse gamle objektiver på et
D70. For at gøre det hele lidt værrere havde de prøvet med et D100 der gav
samme resultat samt tre andre gamle 50mm'ere. Det var kun det ene 50mm (der
var med D) der kunne fokusere korrekt.

Jeg måtte slå mig til tåls og nu står mit lækre 50/1.8 i japaner model med
"fokusvindue" og samler støv. Jeg er glad for at I mener det er rent opspind
Hvad mener I jeg bør gøre? Skal jeg smide mit 50mm ud eller hvad pokker
kan jeg gøre for at få mit 50/1.8 i sving igen.

Venlig Hilsen
Karsten Hartmann Sørensen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-05 19:35

0Karsten wrote:

> [...]
> det er rent opspind Hvad mener I jeg bør gøre? Skal jeg smide mit
> 50mm ud eller hvad pokker kan jeg gøre for at få mit 50/1.8 i sving

Aner det ikke - blot det ene:
Hverken mit 80-200/2.8 (uden D) eller min 300/2.8 (uden D) eller mit 50/1.8
(uden D) volder nogen som helst problemer. Hvad Nikon så har bestemt sig til
mht. servicepolitik er en anden historie.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-05 20:09

Karsten wrote:
....en helt masse om Nikon.

Jeg er i besiddelse af temmeligt meget optik, hvor det ældste skriver
sig tilbage til omkrinx 19970.

Jeg bliver mere og mere glad for at jeg stadig har min F4, og at jeg
sprang en del indledende digi-huse over og gik direkte til D2X. Og det
fungerer PERFEKT med alt det gamle manulle "skrammel" jeg har her i huset.

Ok, det er ikke et billigt hus, men skulle jeg have skiftet alt de gamle
glas ud, sammen med huset, var det blevet groft dyrt...

Bo //

Fra : Karsten

Dato : 24-11-05 09:59

Tak for svarene

Det er godt at høre at ikke alle (kun nogle få) har problemmer med D70.
Inspireret af denne snak løste jeg problemmet ved at bestille et nyt 50mm i
ny udgave. Ikke så lækkert som det gamle, men nu er det jo glasset og ikke
det omgivne rør det drejer sig om
Det håber jeg så er skarpt

Karsten

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-11-05 15:45

Karsten skrev:
> [...]
> 50mmAF uden "D" måtte jeg kassere da der er fokusproblemmer. DFA fortalte
> mig at D70 ikke understøtter de gamle AF objektiver.

Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : AS

Dato : 17-11-05 16:17

"Karsten" <KHS@khs.khs> wrote in message
> Du skal ikke købe det gamle uden "D". D70 supporterer ikke objektiver uden
> "D".

> DFA fortalte
> mig at D70 ikke understøtter de gamle AF objektiver.

Løgn. De har også begyndt at fortale noget lignende. Efter lidt press på dem
udtalt noget, at DFA ikke vil give support på objektiver uden D på
digikameraer.

I virkelig liv eneste mulig problem kan være foto med flash mod lys bagrund,
da kameraet mangler distance information, så forsøge at give "grå"
eksponering.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 19-11-05 12:38

"Jesper Larsen" <docone@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne godt tænke mig at hører hvad forskellen er mellem de mange
> versioner der findes af dette optik. Jeg kan finde 3 måske 4 versioner -
> hvad er bedst m.v.
>
> Det skal bruges på et D70 hus.

Ingen tvivl om, hvilket et af dem der er bedst - 80-200/2,8 AFS EDIF D -
hamrende skarpt og rigtig god farvegengivelse. Eneste anke er størrelse og
vægt - men man får det simpelthen ikke bedre.

Et alternativ er 70-200/2,8 VR, som er meget rost - og den har ydermere VR
fordelen.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk