Automatisk forlængelse af divs
Fra : jumbo

Dato : 12-11-05 15:51

Har nogle problemer med højde på divs, og med at få dem til altid
at være lige høje.

Har anskueliggjort det på http://www.fdp.dk/test

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-05 16:23

jumbo skrev:

> Har anskueliggjort det på http://www.fdp.dk/test

Hvilke div'er er det du vil have lige høje?

Start med at validere css-koden på siden - der er en del fejl (godt
nok i printarket, men de bør rettes alligevel).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-11-05 18:09

jumbo wrote:
> Har nogle problemer med højde på divs, og med at få dem til altid
> at være lige høje.
>
> Har anskueliggjort det på http://www.fdp.dk/test

Det er nogle vældige udfordringer, du stiller dig selv.

Problemet med at få *tilsyneladende* lige høje kolonner er
det ene punkt, hvor det er noget lettere med tabeller end
med stylesheets.

Derfor har en del designere også interesseret sig for emnet.

Jeg resumerer nogle af resultaterne på websiden;

http://www.webdesign101.dk/www/csslayout/favorit2005.php

mens

http://www.webdesign101.dk/www/csslayout/favorit2005_3.php

bygger videre på denne, idet den oprindelige løsning på
problemet med 3 spalter ikke var god nok.

http://www.webdesign101.dk/www/csslayout/eksempler/nichols_3.html

viser en kvikfix, der imidlertid udelukkeer grafisk baggrund.

OBS OBS OBS at de her nævnte sider kun er halvfærdige, giv
venligst lyd, når du er færdig med dem, så jeg kan pille dem
af igen indtil de er pudset af....

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : jumbo

Dato : 13-11-05 02:17

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er nogle vældige udfordringer, du stiller dig selv.

Ja, men min viden om CSS er så begrænset, at jeg ikke var klar over,
hvor stor en udfordring, det er.
Men nu er det gået op for mig - efter at have læst dine to rigtig gode
artikler.
Løsningen med grafikken er jo fiks, men jeg kan jo ikke bruge den, når
jeg skal have et baggrundsbillede, som strækker sig over både
midterkolonnen og højre kolonne.
Der var et link på en af de sider, som du linker til, som præsenterede
en interessant løsning (kan ikke huske lige nu, hvor det var) , men
jeg er for træt til at gennemskue den i aften.
Men jeg er bange for, at det ender med table løsningen, irriterende
fordi jeg nu et år har taget tilløb til at begynde for alvor at bruge
CSS.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-11-05 11:53

jumbo wrote:

> [...]
> Men jeg er bange for, at det ender med table løsningen, irriterende
> fordi jeg nu et år har taget tilløb til at begynde for alvor at bruge

Har jeg forstået dig ret, vil du have tre (tilsyneladende)
lige høje kolonner, hvor du skal have den samme
baggrundsgrafik, i midten og i højre kolonne, men det kan
ikke lade sig gøre, fordi du skal have en baggrundgrafik i
højre kolonne?

Det må være din træthed, der gør sig gældende, for jeg synes
det lyder selvmodsigende.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve om ikke din grafik i
virkeligheden opfylder begge formål.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : jumbo

Dato : 13-11-05 14:41

> [...]
> det lyder selvmodsigende.
>
> Hvis jeg var dig ville jeg prøve om ikke din grafik i

Nej, jeg skriver, at jeg skal have et baggrundsbillede, som strækker sig
over både midterkolonnen og højre kolonne.
Men den løsning, som du angiver, kræver en baggrundsgrafik, som strækker
sig under alle tre (og ikke kun de to) kolonner.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-11-05 15:45

jumbo wrote:

> [...]
> Men den løsning, som du angiver, kræver en baggrundsgrafik, som strækker
> sig under alle tre (og ikke kun de to) kolonner.

Dete r ikke rigtigt, hvis du kigger nøjere på

http://www.webdesign101.dk/www/csslayout/eksempler/eksempel_7a.html

(kildekoden) vil du se at midterkolonnen og højre kolonne
har den samme baggrundsgrafik. Ganske vist burde
baggrundsgrafikken på #container-elementet være overflødig,
men det siges (jeg har ikke selv kunnet iagttage det) at IE
kræver dette. (Det har jeg dog fra før jeg opdagede tricket
med at sætte egenskaben hasLayout).

Hvorom alting er, du kan kan naturligvis lægge en beskåret
udgave af dit billede under #indreboks-elementet og hele
billedet under #container-elementet og derved få den ønskede
effekt.

Eller måske bedre, brug en transparent gif eller png til at
opnå, at #indreboks elementet får samme tilsyneladende højde
som de øvrige kolonner.

Men det er selvfølgelig mere besværligt end at vende tilbage
til forrige århundredes tabellayout.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : jumbo

Dato : 13-11-05 17:43

> [...]

> Eller måske bedre, brug en transparent gif eller png til at
> opnå, at #indreboks elementet får samme tilsyneladende højde

Jeg forstår ikke, hvad du mener med indreboks - kan vi ikke tale om venstre,
midterste og højre kolonne.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-11-05 23:54

jumbo wrote:

> Jeg forstår ikke, hvad du mener med indreboks - kan vi ikke tale om venstre,
> midterste og højre kolonne.

Nej, jeg er nødt til at referere til de nøjagtige
betegnelser jeg har brugt i mine eksempler, ellers går det i
skuddermudder. Det er jo ikke så simpelt så man uden videre
kan tale om en venstre, midter og højre kolonne.

I et 3-spaltet format med float og negative marginer er der
flere bokse inde i hinanden. Venstre og højre spalter skabes
først og fremmest af de negative marginer.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : jumbo

Dato : 13-11-05 18:15

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Hvis vi taler om en
- container1, som dækker hele bredden (d.v.s. indeholder all 3 kolonner)
- kolonne1, som ligger inden i container1
- en container2, som ligger tilhøjre for kolonne 1, indeni container2
- en kolonne2 og kolonne3, som ligger inden i container2

Skal det 1px høje billede så ikke ligge i container1?

Og mit baggrundsbillede inden i container2?

Men jeg kan ikke få dem til at vise. Skulle mit baggrundsbillede ikke lægge
sig ovenpå 1pixelbilledet?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-11-05 23:49

jumbo wrote:
> [...]
>
> Og mit baggrundsbillede inden i container2?
>
> Men jeg kan ikke få dem til at vise. Skulle mit baggrundsbillede ikke lægge

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal svare på alle dine
spørgsmål, jeg synes mine artikler og eksempler taler for
sig selv.

Når jeg på nettet finder et eksempel, som jeg synes er
interessant, men som jeg ikek rigtig forstår, plejer jeg at
kopiere det hele og så begynde at dreje lidt på knapperne
indtil jeg forstår, hvordan det hænger sammen.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : jumbo

Dato : 14-11-05 01:10

> [...]
> kopiere det hele og så begynde at dreje lidt på knapperne
> indtil jeg forstår, hvordan det hænger sammen.

Jamen så må du da undskylde, at jeg spurgte.

Fra : David Trasbo

Dato : 12-11-05 20:41

> Har nogle problemer med højde på divs, og med at få dem til altid
> at være lige høje.

Lav et stykke grafik på [divens bredde] X 1 px som bare er den farve, som
du
ville have defineret i stylesheetet. Så kan du sætte det stykke grafik til
at gentage sig selv nedad via CSS, indtil dokumentet slutter.

Det gøres via:

#[divens ID]}
background-image: url("[placering på grafik]");
background-repeat: vertical;
[de andre egenskaber]
}

Bare spørg igen hvis du er i tvivl.

> Har anskueliggjort det på http://www.fdp.dk/test

Til Jens: Problemet bliver beskrevet på den ovennævnte side.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. Læs <http://usenet.dk/netikette>.

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-05 21:57

David Trasbo skrev:

> background-repeat: vertical;

Hvor har du vertical fra?

Du kan bruge repeat, repeat-x, repeat-y, no-repeat og
inherit.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : jumbo

Dato : 13-11-05 02:20

David Trasbo wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> ville have defineret i stylesheetet. Så kan du sætte det stykke grafik til
> at gentage sig selv nedad via CSS, indtil dokumentet slutter.

Det duer jo ikke, når jeg skal have et baggrundsbillede, som spænder over
både midter- og højre kolonne

Fra : Tidemann

Dato : 14-11-05 10:41

"jumbo" skrev

> Det duer jo ikke, når jeg skal have et baggrundsbillede, som spænder over
> både midter- og højre kolonne

Sådan her:
http://www.royalmontana.dk/mariannes/webdesign_101_demoside_3.htm

Tag dig ikke lige af billed kvaliteten, men du kan se det.
Nu håber jeg, at det er ok med Jørgen Farum Jensen! Jeg har redigeret lidt i
det tre-spaltede layout.

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : jumbo

Dato : 14-11-05 12:03

Tidemann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Tag dig ikke lige af billed kvaliteten, men du kan se det.
> Nu håber jeg, at det er ok med Jørgen Farum Jensen! Jeg har redigeret lidt i

1000 tak skal du have, det ser jo super ud.
Der er kun to problemer:

Det første er, at når man forøger teksten i den højre spalte, så forlænges
hverken den eller de andre to spalter.

I Firefox er siden ikke centreret.

Venlig hilsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-11-05 14:24

jumbo wrote:
> [...]

No problem, Marianne, men du mangler altså korrekt sti til
dine aa.gif, bb.gif, cc.gif og dd.gif - så kan det nok ikke
virke...

> 1000 tak skal du have, det ser jo super ud.
> Der er kun to problemer:
>
> Det første er, at når man forøger teksten i den højre spalte, så forlænges
> hverken den eller de andre to spalter.

Jeg sku lige til at sætte trumf på og skrive "Ka' i så lære
det..." med

http://www.webdesign101.dk/x/cssdiscuss/eksempel_8.html

da jeg til min rædsel ser at venstre kolonne ikke opfører
sig som den skal.

Nu må jeg så kigge lidt mere på det, medmindre der her
kommer en god idé?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-11-05 17:01

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
>
> Nu må jeg så kigge lidt mere på det, medmindre der her kommer en god idé?

Fortryd, fortryd, undskyld undskyld...

Man sku' lige ta' at læse hvad man selv har skrevet:

Det eller de eksempler, jeg har refereret til i denne sag,
er behæftet med den fejl, at jeg *ikke* har ønsket lige stor
højde på tre kolonner, men derimod har sat en absolut
position på venstre kolonne (hvilket jo hindrer, at den er
del af sidens "flow").

Som jeg fremhæver i artiklen
http://www.webdesign101.dk/www/csslayout/favorit2005_3.php
har jeg valgt denne løsning, fordi det er ganske kompliceret
at få gjort det rigtigt, således at det er en vilkårlig
kolonne, der bestemmer højden. Men det *kan* lade sig gøre.

Det korrekte eksempel på dette er:

http://www.webdesign101.dk/www/csslayout/eksempler/eksempel_7.html

- som jeg nu har forsynet med en facilitet, der gør det
muligt for dig at efterprøve mine påstand.

Jumbo:

Centrering af hele siden opnår du ved at omslutte hele
baladen med en div id="helesiden" og giver den følgende
stylesheet:

#helesiden {
width:45em; /* eller hvad du nu foretrækker */
margin:0 auto;
position:relative; /* så elementet bli'r
      referencerammen for dine floats */
}

PS: Tjek også lige

http://www.positioniseverything.net/articles/sidepages/pie-calc.php

PPS: De grundlæggende ideer her er ikke min opfindelse. Jeg
har hugget det meste fra

http://www.alistapart.com/articles/negativemargins/

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-11-05 23:55

Jørgen Farum Jensen wrote:

> position:relative; /* så elementet bli'r
> referencerammen for dine floats */

Et floated element behøver ikke et defineret referencepunkt. Det bruger uden
videre nærmeste omgivende element.

Det er noget helt andet med absolut positionerede elementer, hvor det kan
være praktisk at flytte referencen væk fra browservinduets indre
begrænsning.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-11-05 12:13

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> Det er noget helt andet med absolut positionerede elementer, hvor det kan
> være praktisk at flytte referencen væk fra browservinduets indre

Du har ret, det andet er bare blevet en vane for mig,
fordi netop position:relative på et container-element
fixer mange mindre bugs i IE. Og der sker jo ingen
skade ved det, sålænge man ikke sætter nogen top
eller left-værdier på elementet.

position og width er jo også en forudsætning for centering af det overordnede
element, i hvert fald hvis man bruger margin: xxx auto;

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : jumbo

Dato : 15-11-05 20:15

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jørgen Farum Jensen wrote:
> Det korrekte eksempel på dette er:
>
> http://www.webdesign101.dk/www/csslayout/eksempler/eksempel_7.html

Fint! Men er det muligt at lægge et baggrundsbilleder ind så det strækker sig
over (under) både en midterste og den højre kolonne?

> [...]
> }
>
> PS: Tjek også lige
> PPS: De grundlæggende ideer her er ikke min opfindelse. Jeg

Tak for det!

Veniig hilsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-11-05 23:01

jumbo wrote:

> Fint! Men er det muligt at lægge et baggrundsbilleder ind så det
> strækker sig over (under) både en midterste og den højre kolonne?

Læg midterste og højre kolonne ind i en fælles div, som du giver det ønskede
baggrundsbillede:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-11-05 12:36

jumbo wrote:

> Fint! Men er det muligt at lægge et baggrundsbilleder ind så det strækker sig
> over (under) både en midterste og den højre kolonne?

Ja det er det (tror jeg), men jeg skal vide om vi snakker om en fliselægning
under begge kolonner eller om vi snakker om et billede.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : jumbo

Dato : 16-11-05 21:40

> [...]
> Ja det er det (tror jeg), men jeg skal vide om vi snakker om en fliselægning
> under begge kolonner eller om vi snakker om et billede.

Vi snakker om eet billede

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-11-05 00:03

jumbo wrote:

> Vi snakker om eet billede
>

> Mvh

Ok, så ville jeg nok vælge at bruge
background-attachment:fixed, se

http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/background-attachment.php

Men jeg har lidt svært ved at se, hvordan det overhovedet
skulle kune lade sig at bruge ét billede som baggrundsbillede
- du ved jo ikke noget om kolonnernes højde i brugerens browser,
så hvordan vil du undgå at billedet kommer til at stumpe, se f.eks. en af mine
ældre sider på en 1280 gange 1024 skærm:

http://www.webdesign101.dk/navigation/navigation-1.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : jumbo

Dato : 17-11-05 21:04

> [...]
> så hvordan vil du undgå at billedet kommer til at stumpe, se f.eks. en af mine
> ældre sider på en 1280 gange 1024 skærm:

Men det er kun ca. 750 px i højden, det kan vel ikke give problemer?

Fra : Tidemann

Dato : 17-11-05 21:43

"jumbo" skrev

> Men det er kun ca. 750 px i højden, det kan vel ikke give problemer?

Jo det kan. Mit billede her er 999px højt.
http://www.royalmontana.dk/mariannes/webdesign_101_demoside_3.htm

Hvis du fylder mere indhold på, stumper billedet jo................

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-11-05 00:03

jumbo wrote:

> Men det er kun ca. 750 px i højden, det kan vel ikke give problemer?

Det kan det nu nok, hvis du tænker sagen igennem. Men hvorfor
ikke gennemføre eksperimentet med background-attachment?

Hvis du i første omgang laver forsøget med henblik på visning
kun i FF el. Opera (background-attachment:fixed virker ikke
umiddelbart i IE).

Jeg har netop skrevet en længere redegørelse til Preben
Larsen i clientside-gruppen. Den kan måske give dig nogle
ledetråde.

(Jeg ved desværre ikke hvodan jeg refererer direkte til
et andet indlæg. Vil nogen fortælle mig det?)

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-11-05 01:26

On Fri, 18 Nov 2005 00:02:47 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>(Jeg ved desværre ikke hvodan jeg refererer direkte til
>et andet indlæg. Vil nogen fortælle mig det?)

burde virke.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-11-05 09:44

Jørn Andersen wrote:

> burde virke.

1. Det gør det ikke,
2. Hvordan finder /*jeg* uri'en til et bestemt indlæg?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-11-05 20:21

On Fri, 18 Nov 2005 09:44:04 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>1. Det gør det ikke,

Hvorfor - eller hvordan - virker det ikke?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : jumbo

Dato : 19-11-05 22:59

> Det kan det nu nok, hvis du tænker sagen igennem. Men hvorfor
> ikke gennemføre eksperimentet med background-attachment?

Kender kun til anvendelse af baggrundsbilleder i "plain" html, så der kommer ikke
rigtig noget ud af at jeg tænker sagen igennem

Den artikel, du omtaler, er her:
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_clientside/default.asp?mes
sageid=%3C437d0a17%240%248854%24edfadb0f%40dread14%2Enews%2Etele%2Edk%3E

Men jeg begynder efterhånden at synes, at CSS i den her sag er uendelig bøvlet og
besværlig at have med at gøre, så jeg tænker på simpelthen at lave de tre kolonner
med almindelige tables. Hvilke fordele vil det give at lave det med CSS?

Fra : Jumbo

Dato : 20-11-05 01:08

Har lagt eksempel på www.fdp.dk/test

Felterne i de tre øverste rækker er positionerede

Det er hele feltet i fjerde række også, og inden i det har jeg så lagt en
en table med 2 cols og inden i den højre col endnu en table med
baggrundsbilledet og 2 cols.

Fra : Tidemann

Dato : 21-11-05 02:34

"Jumbo" skrev

Fra : Jumbo

Dato : 21-11-05 16:48

Tidemann wrote:
> http://www.royalmontana.dk/mariannes/webdesign_101_demoside_3.htm

Det ser super ud! Men når jeg kopierer din kode over i WebWriter og får
den til at vise i browseren, så er de nedeste tredjedel (fra der hvor
teksten i midterkolonnen slutter) forskudt til højre. Har mistanke om,
at det har noget med rightcolbg.png og leftcolbg.png at gøre, men kan
ikke hente dem på din server.
Skulle de ikke ligge på
http://www.royalmontana.dk/mariannes/rightcolbg.png ?

Fra : jumbo

Dato : 21-11-05 16:49

Fra : Tidemann

Dato : 21-11-05 18:49

"jumbo" skrev

> [...]
noget
> med rightcolbg.png og leftcolbg.png at gøre, men kan ikke hente dem på din

Du må gøre noget forkert når du kopierer, jeg har ikke problemer med at sætte
det i webwriter.
Og kan fint se det i den interne browser se her:
http://www.royalmontana.dk/mariannes/WebWriter.gif
og i Opera og FF!!!

Du skal ikke bruge png billederne, de skal bare stå der.
Jeg har dem ikke!
Læs evt her: http://www.webdesign101.dk/w/css/csslayout/elastiklayout_1.php
nederst på siden, under eksempel 4. Der stå der noget om det.

Fra : Tidemann

Dato : 21-11-05 20:13

"jumbo"skrev

Øh, der er et eller andet med teksten.
Efter at jeg satte dine bestemmelser ind, kan man ikke se kolonnerne i fuld
højde!
Jeg har slettet det igen og sat Jørgen Farum Jensen´s ind.
Der skal måske justeres lidt.

Fra : Jumbo

Dato : 21-11-05 20:34

Tidemann wrote:
> [...]
> højde!
> Jeg har slettet det igen og sat Jørgen Farum Jensen´s ind.

Åh nej, nu troede jeg lige, at den var der
Hvad mener du med mine bestemmelser?

vh

Fra : Tidemann

Dato : 21-11-05 22:07

"Jumbo" skrev > Tidemann wrote:

> Åh nej, nu troede jeg lige, at den var der
> Hvad mener du med mine bestemmelser?

Styling af p, h1, h3 o.s.v. men jeg har ikke tid til at kigge på det, skal på
arbejde nu
Jeg kan kigge på det igen i morgen tidlig.................

Har du ellers fået det til at virke med visningen i WebWriter??

Fra : Jumbo

Dato : 21-11-05 23:45

> [...]
> Jeg kan kigge på det igen i morgen tidlig.................
>
> Har du ellers fået det til at virke med visningen i WebWriter??

Nej, men har heller ikke haft så meget tid til at kigge på det - men
uanset om jeg kopierer din kode over i WW eller saver din fil og åbner
den i WW, så kommer problemet.

Fra : Tidemann

Dato : 22-11-05 09:54

"Jumbo" <ngr@mail.dk> skrev i en meddelelse news:43824DDE.4060708@mail.dk...

> Nej, men har heller ikke haft så meget tid til at kigge på det - men
> uanset om jeg kopierer din kode over i WW eller saver din fil og åbner
> den i WW, så kommer problemet.

Den skulle være ok nu, så prøv lige at kopiere den igen.
Kan du ikke prøve at lægge den på nettet, så jeg kan se hvad der sker??

Fra : Jumbo

Dato : 22-11-05 23:04

Tidemann wrote:

> Den skulle være ok nu, så prøv lige at kopiere den igen.
> Kan du ikke prøve at lægge den på nettet, så jeg kan se hvad der sker??

Mystikken breder sig.

Stadig fejl, når WW viser den i IE - se screendump her:
http://www.fdp.dk/test/screen.gif

Men på http://www.fdp.dk/test vises den fint

Fra : Tidemann

Dato : 23-11-05 17:55

"Jumbo" <ngr@mail.dk> skrev i en meddelelse news:438395E2.8000405@mail.dk...

> Mystikken breder sig.
>
> Stadig fejl, når WW viser den i IE - se screendump her:
> http://www.fdp.dk/test/screen.gif
>
> Men på http://www.fdp.dk/test vises den fint

Den blå /grønne border, der er på billedet, hvor kommer den fra??
Det er ikke en jeg har indsat, så det kan ikke være den rigtige kildekode,
eller har du lavet noget ved den??

Fra : Jumbo

Dato : 23-11-05 21:18

Tidemann wrote:
> Den blå /grønne border, der er på billedet, hvor kommer den fra??
> Det er ikke en jeg har indsat, så det kan ikke være den rigtige kildekode,
> eller har du lavet noget ved den??

Jeg har prøvet tre fremgangsmåder:

1. Går ind på din side med Firefox og derefter "Gem side som" og gemmer
den på min HD. Derefter ind på en eller anden side, og så "Åbn fil" og
åbner filen fra min HD. Så kommer fejlen, som ses på gif'en.
2. Derefter samme procedure, men nu med IE (og gemmer filen under et
andet navn på min HD) - samme resultat.
3. Derefter ind på din side med IE. "Vis kode", kopierer det hele og
paster det over i WW. Derefter visning ved hjælp af IE - samme resultat.

Men såvel FF som IE viser siden korrekt, når jeg går ind på din
side...................??

Fra : Jumbo

Dato : 23-11-05 21:20

Fra : Jumbo

Dato : 23-11-05 21:21

Fra : Jumbo

Dato : 23-11-05 21:21

Fra : Jumbo

Dato : 23-11-05 00:03

Tidemann wrote:

> Den skulle være ok nu, så prøv lige at kopiere den igen.
> Kan du ikke prøve at lægge den på nettet, så jeg kan se hvad der sker??

Og hvis jeg åbner din side med IE, gemmer den på min HD ved hjælp af IE,
lukker IE, åbner IE igen og åbner filen fra min HD, så er fejlen der
også............

Fra : Tidemann

Dato : 23-11-05 17:43

"Jumbo" <ngr@mail.dk> skrev i en meddelelse news:4383A3B2.9090206@mail.dk...

> Og hvis jeg åbner din side med IE, gemmer den på min HD ved hjælp af IE,
> lukker IE, åbner IE igen og åbner filen fra min HD, så er fejlen der
> også............

Jeg ved ikke hvad det er, eller hvorfor..............
Måske andre kan fortælle det?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-11-05 00:02

Tidemann wrote:

> Jeg ved ikke hvad det er, eller hvorfor..............
> Måske andre kan fortælle det?

Jeg har fået den opfattelse, at Jumbos problem er, at
hans side tegner sig ok på nettet, men ikke når han
betraget den i WW. Jeg går ud fra at WW står for Webwriter.

Nu ved jeg ikke hvad webwriter viser, men der er antagelig
tale om en Windows DDE-linkning til IE og/eller andre browsere,
således at en side kan vises i en særlig indholdsrude i
Webwriter.

Hvis det er tilfældet kan min beskedne erfaring (med
Homesite 5.1 - HS efterfølgende) måske være til nytte:

Jeg har fortalt min HS, at programmets interne
browser skal være IE. Men det er helt evident at hvis jeg
bruger HS' interne browser-view er det i ihvert fald ikke
IE der benyttes.

Derfor bruger jeg det næsten aldrig, men foretrækker at
indlæse en lokal side i den "rigtige" IE via min lokale
webserver.

Min pointe er, at der kan være forskel på hvad en editors
interne browser viser og hvad der vises i "den virkelige
verden".

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jumbo

Dato : 24-11-05 00:12

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
>
> Min pointe er, at der kan være forskel på hvad en editors
> interne browser viser og hvad der vises i "den virkelige

Men problemet opstår også, hvis jeg - med IE eller FF - gemmer siden fra
Marianne på min HD og senere læser den ind i IE eller FF igen - altså
helt uden at bruge WW.

Fra : Tidemann

Dato : 24-11-05 09:27

"Jumbo" <ngr@mail.dk> skrev i en meddelelse news:4384F750.1040800@mail.dk...

> Men problemet opstår også, hvis jeg - med IE eller FF - gemmer siden fra
> Marianne på min HD og senere læser den ind i IE eller FF igen - altså
> helt uden at bruge WW.

Jeg ved ikke hvorfor................
jeg har prøvet at gemme siden på forskellige måder, og kan IKKE fremtvinge
fejlen!

Dit billede her http://www.fdp.dk/test/screen.gif , der bliver hele
baggrundsbilledet heller ikke vist???
Er du sikker på at det er det samme baggrunds-billede, for billedet passer
ikke med banneret/kasserne foroven............

Fra : Jumbo

Dato : 24-11-05 22:21

Tidemann wrote:
> [...]
> Er du sikker på at det er det samme baggrunds-billede, for billedet passer
> ikke med banneret/kasserne foroven............

Nu virker det sgu!
Jeg flyttede det til en anden mappe, og så kørte det, så der må have
ligget en fil i den gamle mappe, som forstyrrede. Mener bare, at jeg
også prøvede det forleden uden at det hjalp, men .....
Lige et andet spm.:
En klog mand har fortalt mig, at jeg skal bruge denne erklæring:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Men du bruger XHTML, som han har frarådet mig. Hvad mener du om det?

Men 1000 tak for det andet, jeg giver en flaske god vin næste gang vi
løber ind i hinanden

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-11-05 16:03

jumbo wrote:

> Kender kun til anvendelse af baggrundsbilleder i "plain" html, så der kommer ikke
> rigtig noget ud af at jeg tænker sagen igennem

Der var to sætninger:

1) Tænk sagen igennem - det gælder også "plain" html, hvor du kan bruge
attributten background på f.eks. tabelceller (såvidt jeg husker, det er så længe
siden):

Har du et billede som baggrund har det en endelig højde og en endelig bredde, og
hvis du ikke vil fliselægge det (men det kan man vist ikke undgå med
background-atributten? skal du være meget heldig, hvis billedet kommer til at
udfylde det areal, det skal danne baggrund for. Medmindre du altså vil operere
med *både* absolutte bredder og absolutte højder, hvilket medfører andre og
sværere problemer.

2) background-attachment:fixed er derfor bedre egnet til det formål jeg
forestiller mig du har. Men hvad ved jeg? Jeg forsøger bare at komme med forslag.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Tidemann

Dato : 14-11-05 17:06

"jumbo" <ngr-N-O-S-P-A-M@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er kun to problemer:
>
> Det første er, at når man forøger teksten i den højre spalte, så forlænges

Øv. Jeg havde tjekket de to andre kolonner, bare ikke den tredie.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-05 14:12

Jørgen Farum Jensen skrev:

> 2. Hvordan finder /*jeg* uri'en til et bestemt indlæg?

Den står i headerne til indlægget. De fleste headere er normalt
skjult af newsprogrammet, men man kan normalt godt få programmet
til at vise dem. Den header man skal have fat i, hedder Message-ID.

Det ser ud til at du bruger Thunderbird som newsklient. Her kan man
- i hvert fald i min opsætning - klikke på et lille "+"-tegn til
venstre for "Subject" (i artikelvinduet). Herved udvides den grå
kasse så man kan se alle headere - incl. Message-ID.

Message-ID ligner som udgangspunkt en mailadresse (dog med lidt
mange kryptiske tegn). Hvis man vil gengive det som et link, er det
en god ide at indsætte "news:" foran adressen - på den måde bliver
den brugbar i flere programmer. Altså i stedet for at skrive:

   <437d9452$0$8783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>

- sætter man "news:" ind og får:

NB: Hvis der er andre der læser med, kommer her headertasterne for
et par andre programmer:

Outlook Express: Ctrl-F3
Xnews: H
Dialog: H
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-11-05 17:40

On Fri, 18 Nov 2005 14:12:13 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>venstre for "Subject" (i artikelvinduet). Herved udvides den grå
>kasse så man kan se alle headere - incl. Message-ID.
<snip>
>NB: Hvis der er andre der læser med, kommer her headertasterne for
>et par andre programmer:
>
>Outlook Express: Ctrl-F3
>Xnews: H
>Dialog: H

Agent: H

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-11-05 18:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> venstre for "Subject" (i artikelvinduet). Herved udvides den grå
> kasse så man kan se alle headere - incl. Message-ID.

Smart. Tak for hjælpen. Her sku' gerne være et link til dit svar:

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk