rækkefølgen i CSS
Fra : Carlsen

Dato : 12-11-05 11:07

Hejsa...
Lige et par hurtige skud:

Der finde ret mange øhh...ved ikke hvad de kaldes - kommandoer?, fx. float,
text-align, padding, color osv osv, man kan skrive for at lave sin CSS.
Findes der et sted på nettet en oversigt over alle de "kommandoer" man kan
bruge, eller er det bare noget man husker når man har arbejdet med det et
stykke tid?

Og...

Er der en regel (skrevet/uskrevet) om hvad der skal komme før hvad - af
ovenstående, så ens CSS bliver "flot"/let overskuelig/"mest rigtig"?

Mvh
-LC
--
"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Peter Anskjær

Dato : 12-11-05 11:58

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man kan bruge, eller er det bare noget man husker når man har arbejdet med

Denne her ser ud til at være rimeligt komplet:
http://www.w3schools.com/css/default.asp
der skal så nok være nogle af egenskaberne der ikke understøttes af alle
browsere.
Men det er jo som regel de samme ting der går igen og igen, så man kommer
hurtigt til at huske syntaksen.

> Og...
>
> Er der en regel (skrevet/uskrevet) om hvad der skal komme før hvad - af
> ovenstående, så ens CSS bliver "flot"/let overskuelig/"mest rigtig"?

Jeg plejer at starte med alt hvad der har med positionering at gøre, dernæst
arbejder jeg mig ind med margin, padding og border (ved godt border kommer
før padding, men jeg kan bedst lide det sådan). Dernæst baggrund. Derefter
tager jeg alt der har med tekst at gøre. Rækkefølgen for mit vedkommende er
ikke altid ens, jeg forsøger at holde en naturlig rækkefølge, f.eks color
før font-weight. Der findes jo også andre egenskaber, disse placerer jeg
inde imellem efter hvor jeg synes de passer.

Men hvilken rækkefølge du vælger er helt op til dig, tænk over hvilke
egenskaber du først vil kende og arbejd dig frem derfra.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 12-11-05 11:59

"Peter Anskjær" <peter@nskjaer_remove.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvilken rækkefølge du vælger er helt op til dig, tænk over hvilke
> egenskaber du først vil kende og arbejd dig frem derfra.
Glemte lige:

Mvh
Peter

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-11-05 12:34

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> writes:

> Der finde ret mange øhh...ved ikke hvad de kaldes - kommandoer?,

Erklæringer (løst undersat fra det engelske "declarations").

> [...]
> lave sin CSS. Findes der et sted på nettet en oversigt over alle de
> "kommandoer" man kan bruge, eller er det bare noget man husker når man

Det er skal formelt defineret i W3C's standard(er) for CSS. Jeg
har links til dem her:
<URL:http://www.infimum.dk/HTML/references.html#ref_1_3>
Den nyeste der er blevet en W3C Recommendation er CSS version 2, men
i praksis kan du godt begynde at bruge CSS 2.1. De fleste moderne
browsere forstår nyhederne i 2.1, og IE forstår kun nogle få ting
ud over CSS 1 alligevel.

> Er der en regel (skrevet/uskrevet) om hvad der skal komme før hvad -
> af ovenstående, så ens CSS bliver "flot"/let overskuelig/"mest rigtig"?

Ikke jeg kender til. Jeg har selvfølgelig mine vaner, og andre har
deres, men så længe de er stillet pænt op, og det er til at se hvor en
erklæring stopper og den næste begynder, så skulle det være nok for
de fleste.

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-05 14:00

Carlsen skrev:

> [...]
> bruge, eller er det bare noget man husker når man har arbejdet med det et

Du har brug for TopStyle Lite:
http://www.bradsoft.com/index.asp

Proversionen koster penge, men Lite er gratis.

--
Bertel