S: øges hjælp til afklimatisering af Fakse~
Fra : Jimmi Iversen

Dato : 10-06-01 15:41

Hej.

Er der nogen der kan en hurtig og god måde til at klargøre FakseKalk ca 25kg
til mit ak.??

Jeg har skyllet og kogt dem. Er der mere jeg kan gøre? og hvad er det
rigtige at gøre?

På forhånd tak!

Hilsen Jimmi

Fra : Martin Heller

Dato : 10-06-01 16:11

Jimmi Iversen <danskmedie@firma.tele.dk> skrev i en
> Er der nogen der kan en hurtig og god måde til at klargøre FakseKalk ca
25kg
> til mit ak.??

Jeg plejer bare at skylle dem og skrubbe dem med en børste,
så eventuelle løse partikler kommer af.

> Jeg har skyllet og kogt dem. Er der mere jeg kan gøre? og hvad er det
> rigtige at gøre?

Du har allerede gjort nok. Du kan roligt putte dem i akvariet
nu.

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-06-01 16:35

"Jimmi Iversen" <danskmedie@firma.tele.dk> wrote in message

> Jeg har skyllet og kogt dem. Er der mere jeg kan gøre? og hvad er det
> rigtige at gøre?

Blev de møre?

Undskyld - jeg ku' ikke lade være - din opskrift minder om behandling af
grøntsager.

Seriøst: Der er ingen grund overhovedet til at koge dem. Skyl dem og skrub
dem - ikke for at fjerne baktusser mv. men alene for at undgå at de sviner
vandet til med støvpartikler.

mvh
Jan

Fra : Jimmi Iversen

Dato : 10-06-01 17:50

Hej..

Tak for svarene.

Kan jeg bare ligge dem ned til fiskene?? Ikke for at skulle komme ind på
vandkemi!! Men gør kalk ikke noget ved vandet???

Hilsen Jimmi

Fra : Martin Heller

Dato : 10-06-01 18:41

> Kan jeg bare ligge dem ned til fiskene?? Ikke for at skulle komme ind på
> vandkemi!! Men gør kalk ikke noget ved vandet???

Det er en god ide at lægge dem på et stykke flamingo
direkte på bunden af akvariet. På den måde undgår du,
at din stenopsætning vælter, hvis dine fisk graver eller
bundlaget forskubber sig på anden vis.

Mht til vandet, så kan du ikke have surt vand i akvariet,
når du bruger kalksten. Hvad er det for nogle fisk du har?

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-06-01 19:46

"Jimmi Iversen" <danskmedie@firma.tele.dk> wrote in message

> Kan jeg bare ligge dem ned til fiskene?? Ikke for at skulle komme ind på
> vandkemi!! Men gør kalk ikke noget ved vandet???

Joeh - normalt vil man benytte faxekalk til den type akvarier, hvor de
"passer" ind. Personligt ville jeg kun benytte dem i saltvandsakvarier, men
rent kemisk går de fint hvis ikke det er surtvandsakvarier man gør i.
Således er de ofte benyttet til Malawi- eller Tanganyikaakvarier.

mvh
Jan