Arvelighedslære
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-11-05 00:00

Det er nu kundgjort fra hwidenskabelig side, at man er kommet frem til, at
barnløshed er arveligt betinget, endda af ét bestemt gen. Det trækker
øjeblikkeligt i mine grinenerver, for hvem skulle dog føre dette gen videre?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Hansen

Dato : 12-11-05 00:20

Jeg har ikke forstand på den slags, men er følgende ikke sandsynligt? En
defekt kan vel godt arves og komme til udtryk i senere generationer?
Barnløshed er vel ikke kun betinget af det ene køn? Så hvis faderen bærer
rundt på genet men er i stand til at gøre en kvinde gravid og barnet arver
dette gen, så er det svaret på dit spørgsmål?

-------

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-11-05 00:30

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> øjeblikkeligt i mine grinenerver, for hvem skulle dog føre dette gen videre?

Hvis det er et recessivt gen, kan det godt lade sig gøre, ligesom en
blåøjet person kan have et stort stamtræ med lutter brunøjede forfædre.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-11-05 01:12

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er et recessivt gen, kan det godt lade sig gøre, ligesom en
> blåøjet person kan have et stort stamtræ med lutter brunøjede forfædre.

Jeg kan godt forstå forklaringerne, men man skulle jo tro at det, at selve
fejlen blev sorteret fra hele tiden, ville bevirke at problemet blev
'selvudslettet'. Dette er så ikke tilfældet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-11-05 01:55

"Preben" == Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> writes:

> [...]

> selve fejlen blev sorteret fra hele tiden, ville bevirke at
> problemet blev 'selvudslettet'. Dette er så ikke tilfældet.

Genet kan sagtens være bundet til noget andet der giver en bedre
overlevelseschance. Det er for eksempel tilfældet med seglcelleanæmi,
der godtnok giver de røde blodlegemer en nedsat evne til ilttransport,
men så at sige kommer i den samme pakke som en øget resistens mod
malaria.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Bo Warming

Dato : 12-11-05 06:38

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> [...]
> ilttransport,
> men så at sige kommer i den samme pakke som en øget resistens mod

PSYKOSOMATIK er mest afgørende for ufrugtbarhed, men ingen årsag har
kun een virkning, så der er god fornuft i teori om et eller
sandsynligvis mange uheldige gener der bidrager til barnløshed

”Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved
enkelt årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette.”
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-11-05 13:33

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> fejlen blev sorteret fra hele tiden, ville bevirke at problemet blev
> 'selvudslettet'. Dette er så ikke tilfældet.

Det sker ikke. Hvis genet blot er recessivt, vil det jo netop fortsætte
hos de, der kun har et enkelt af dem. Hvis man fremskriver udviklingen i
det uendelige, kan man finde en ligevægt imellem de tre mulige
kombinationer: 0, 1 og 2 af disse gener. Det er oplagt at alle tre
andele vil være ikke-nul.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-11-05 13:47

> [...]
> det uendelige, kan man finde en ligevægt imellem de tre mulige
> kombinationer: 0, 1 og 2 af disse gener. Det er oplagt at alle tre

Man kan vel sige, at recessive gener er Livets 'papirkurv'. Man sletter ikke
uden videre et gen, selvom det er så uheldigt som uheldigt være kan, at det
forhindrer formeringen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 12-11-05 14:09

On Fri, 11 Nov 2005 23:59:59 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
> øjeblikkeligt i mine grinenerver, for hvem skulle dog føre dette gen videre?

Nu kender jeg af gode grunde ikke det pågældende gen.

Det er formentlig ikke egenskaben barnløshed, der ligger i genet, men
det modsatte: evnen til at få børn er (bl.a.!) afhængigt af dette
gen.

Hvis man ikke har fået dette gen fra nogen af sine to forældre, bliver
man barnløs. Har man fået det fra én af forældrene, kan man få børn,
som bringer manglen videre.

Det vil opføre sig som om, der var tale om et vigende gen for
barnløshed.

(Og så er der jo utallige andre årsager til barnløshed.)

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-11-05 20:29

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev
> [...]
> som bringer manglen videre.
>
> Det vil opføre sig som om, der var tale om et vigende gen for

Jeg tror nu snarere at man mener at der er en fejl i genet, der styrer et
eller andet vigtigt i forplantningsevnen.
En fordel for de barnløse skulle være at en gentest, skulle befri dem for at
gå hele møllen igennem med håb og skuffelser.
Men man kan vel stadig hjælpe disse ved indsættelse af et kunstigtbefrugtet
æg?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-05 00:29

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> dem for at
> gå hele møllen igennem med håb og skuffelser.
> Men man kan vel stadig hjælpe disse ved indsættelse af et

Tusind kemiske processer er flaskehalse for at lave et barn, og er der
ikke gen for en at de molekylære "reservedele" langs samlebåndet, så
må omvej vælges og det giver NEDSÆTTELSE af fertilitiet
Psyken er nok værste og vigtigste flaskehals
- ufrugtbarhed er noget gradvis der evt kan modvirkes ved hyppig
samlejeaktivitet. Det er ikke alt eller intet
Så DELVIS arvelighed er en naturlig sag
- og der bør skelnes mellem social arv og DNA

Fra : N. Foldager

Dato : 13-11-05 14:10

Preben Riis Sørensen:

> Jeg tror nu snarere at man mener at der er en fejl i genet, der styrer et
> eller andet vigtigt i forplantningsevnen.

Fravær eller manglende funktion af genet kommer ud på et.

Venlig hilsen

Niels Foldager