Hjælp til Stylesheet
Fra : Betina Sommerset

Dato : 11-11-05 19:21

Jeg er absolut begynder i stylesheet, men har dog fået lavet et.
Mit problem er at jeg kan se baggrundsbilledet som er lagt ind i
frontpage/normal, men jeg kan ikke se det i preview! Koden ser
således ud

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

Mon nogen kan hjælpe mig videre?

Hilsen Betina

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-05 20:27

Betina Sommerset skrev:

> [...]
> Mit problem er at jeg kan se baggrundsbilledet som er lagt ind i
> frontpage/normal, men jeg kan ikke se det i preview! Koden ser

Det er altid bedst at angive et link til hvor siden ligger så vi
kan se den i en browser. Det giver os desuden automatisk adgang
til al koden, og det er meget nemmere at læse den i vores
yndlingseditor end at se den maltrakteret i et indlæg.

> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

Og én enlig linje gør altså ingen sommer.

--
Bertel

Fra : Betina Sommerset

Dato : 11-11-05 21:38

--

Hej Bertel
Tak for tippet

Linket er her og ligger midt på siden som Test:
http://www.linedancecrazy.dk/bs_side.htm

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-11-05 23:25

Betina Sommerset wrote:

> Linket er her og ligger midt på siden som Test:
> http://www.linedancecrazy.dk/bs_side.htm

Et link til et stylesheet skal indsættes i head-delen af
siden, på den måde du ganske rigtigt anførte i din første
posting.

Men du får vist ikke meget gavn af det, jeg kan se at du har
lavet siden i FrontPage med en masse inline styles, diverse
JavaScript, og markører og attributter, som ingen bruger mere.

Den side kan laves med en tiendedel af den kodemængde, du nu
har, hvis du vil lade dig omvende til en mere moderne
design-teknologi, der *kun* bruger html-kode og stylesheets.

Det bliver lidt op ad bakke for dig i et par uger, men så
vil du ønske, at du havde fået dette råd for længe siden.

Jeg tror ikke, der er nogen der kan hjælpe dig med det, du
nu har lavet ved hjælp af Front Page.

Er du villig til at gentænke sagen, kan jeg pege på mange
artikler på
www.hjemmesideskolen.dk
www.html.dk
www.html-fag.dk

der kan hjælpe dig på vej. Jeg vil også ubeskedent nævne at
jeg har skrevet en bog, der måske kan hjælpe dig, Webdesign
- illustreret håndbog. Kan lånes på biblioteket, men forlang
endelig 2. udgave, den første var desværre behæftet med en
del fejl.

Endelig har jeg lavet et par eksempler på, hvordan du med
stylesheets kan eftergøre de layouts, man i gamle dage
lavede med tabeller, og som Front Page stadigvæk gør:
http://www.webdesign101.dk/w/css/csslayout/eksempler/layout1.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-05 01:00

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Den side kan laves med en tiendedel af den
> kodemængde, du nu har, hvis du vil lade dig omvende
> til en mere moderne design-teknologi, der *kun* bruger
> html-kode og stylesheets.

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv - og jeg er helt
enig.

> Det bliver lidt op ad bakke for dig i et par uger, men så
> vil du ønske, at du havde fået dette råd for længe siden.

Med en opfordring til Betina om endelige at spørge hvis
det ikke vil makke ret.

> artikler på
> www.html-fag.dk

Skulle være http://html-faq.dk - et g og et q ligner meget
hinanden.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Betina Sommerset

Dato : 12-11-05 11:55

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> enig.

> Med en opfordring til Betina om endelige at spørge hvis

Jeg har fået noget at arbejde med og lidt at tænke på Så jeg
takker herfra og satser på den hjælp jeg fået - hurtigt og nemt.
Lækkert- Tak for det.
Hilsen Betina Sommerset

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-11-05 20:57

Betina Sommerset wrote:
> [...]
> således ud
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

Du bliver nødt til at oplyse et link til en webside, før vi
kan begynde at gætte på, hvad problemet er.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk