fjerne border-bottom i www.webdesign101.dk~
Fra : Tidemann

Dato : 11-11-05 15:34

Jeg har lavet en menu med grafik, men jeg har et problem!
Selve menuen er taget herfra, og lavet om:
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Hvis jeg fjerner: border-bottom: 1px solid #ddddd9;
div#leftcol li {
position: relative;
list-style: none;
margin:0;
padding:0;
border-bottom: 1px solid #ddddd9;

hopper alle knapperne og det skal de jo ikke.
Men jeg kan ikke bruge border, for det ødelægger det hele, der kommer
mellemrum ved nogle af knapperne.
I IE er det kun under Dit liv, men i Opera og FF er det ved flere.
Jeg har prøvet at sætte højde og bredde på alle og fjerne border, uden held!

Er der en der har et forslag til at afhjælpe det?
http://www.royalmontana.dk/mariannes/demoside.htm

---
Venlig hilsen
Marianne
design af: - www.ragdollys-cat-link.dk - www.dhejne.dk
www.formdinfremtid.dk - www.royalmontana.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-11-05 17:05

On Fri, 11 Nov 2005 15:34:26 +0100, "Tidemann"
<tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> wrote:

> [...]
>padding:0;
>border-bottom: 1px solid #ddddd9;
>
>hopper alle knapperne og det skal de jo ikke.

Problemet er så vidt jeg kan se kun i IE, og skyldes dermed formentlig
dit IE-hover hack, som jeg ikke kan gennemskue. Prøv at spørge i
clientside-gruppen - der er alle Javascript-eksperterne.

>Er der en der har et forslag til at afhjælpe det?
>http://www.royalmontana.dk/mariannes/demoside.htm

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-11-05 17:16

On Fri, 11 Nov 2005 17:05:02 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>dit IE-hover hack

Bemærk i øvrigt, at der er kommet betydeligt nyere versioner, end den
du anvender:
<url: http://www.xs4all.nl/~peterned/csshover.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-11-05 19:34

Jørn Andersen wrote:

> Bemærk i øvrigt, at der er kommet betydeligt nyere versioner, end den
> du anvender:
> <url: http://www.xs4all.nl/~peterned/csshover.html>

Hvad mener du med nyere? Det er da Peters htc-fil, jeg bruger?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-11-05 20:05

On Fri, 11 Nov 2005 19:33:55 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Hvad mener du med nyere? Det er da Peters htc-fil, jeg bruger?

Jo, men der anvendes V1.21.041022, mens der på websitet både er v1.4
og 2.0.
Det er blot til information - ikke en kritik (jeg har ikke sat mig ind
i deres virkemåde i detaljer).
Nogle gange kan det bare betale sig at at afprøve nyere versioner,
hvis man har et problem.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Tidemann

Dato : 11-11-05 17:36

"Jørn Andersen" skrev
"Tidemann" wrote:

> Problemet er så vidt jeg kan se kun i IE, og skyldes dermed formentlig
> dit IE-hover hack, som jeg ikke kan gennemskue. Prøv at spørge i
> clientside-gruppen - der er alle Javascript-eksperterne.

Nej det er i både IE, Opera og FF, der er en hvid streg omkring nogle af
teksterne.
Se http://www.royalmontana.dk/mariannes/menu-IE.gif under Dit liv!
se http://www.royalmontana.dk/mariannes/menu-Opera.gif under Ide, Dit liv og
Kontakt!
se http://www.royalmontana.dk/mariannes/menu-FF.gif under alle på nær Din
tænkning!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-11-05 19:58

On Fri, 11 Nov 2005 17:36:09 +0100, "Tidemann"
<tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> wrote:

<snip>

>Nej det er i både IE, Opera og FF, der er en hvid streg omkring nogle af
> [...]

Det jeg kommenterede var den med at knapperne hoppede, når
border-bottom blev fjernet.
De hopper ikke i Opera 8.5 og Firefox 1.01, når border-bottom fjernes
(men det fjerner heller ikke den hvide streg).

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Tidemann

Dato : 11-11-05 22:39

"Jørn Andersen"

> Det jeg kommenterede var den med at knapperne hoppede, når
> border-bottom blev fjernet.
> De hopper ikke i Opera 8.5 og Firefox 1.01, når border-bottom fjernes
> (men det fjerner heller ikke den hvide streg).

Ja du har ret, jeg har afprøvet det!
Øv det gør det jo ikke bedre, så er det nok den .htc ting det er galt med.

Hvis jeg tager Jørgen Farum Jensens menu her
http://www.royalmontana.dk/mariannes/webdesign_101_demoside.htm

og fjerner border, kan jeg se en meget stor boks ved hover i IE, ved sub
menuerne!
Den kan jeg ikke lige regne ud

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-11-05 19:33

Jørn Andersen wrote:

> Problemet er så vidt jeg kan se kun i IE, og skyldes dermed formentlig
> dit IE-hover hack, som jeg ikke kan gennemskue. Prøv at spørge i
> clientside-gruppen - der er alle Javascript-eksperterne.

Fidusen ved Mariannns menu er jo, at det er en dynamisk menu
*uden* JavaScript, så det er CSS-know-how der skal til at
løse problemet og ikke js-know-how.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-11-05 20:00

On Fri, 11 Nov 2005 19:33:03 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Fidusen ved Mariannns menu er jo, at det er en dynamisk menu
>*uden* JavaScript, så det er CSS-know-how der skal til at
>løse problemet og ikke js-know-how.

Ja, for ikke-IE-browsere.
Men fordi IE ikke undertstøtter hover over andre tags end <a ..> er
der lavet en .htc-fil i JavaScript.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-11-05 19:32

Tidemann wrote:
> [...]
> padding:0;
> border-bottom: 1px solid #ddddd9;
>
> hopper alle knapperne og det skal de jo ikke.

Marianne:

Jeg har kigget på din menu, og på min egen, og du har ret,
der er et eller andet der ikke rigtigt funker, når border
fjernes.

Jeg prøver lige at finde en forklaring, for sæføli skal
dimmeren virke også uden border. Men det bliver nok ikke
lige med dets vuns.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Tidemann

Dato : 11-11-05 21:38

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> [...]
>
> Jeg prøver lige at finde en forklaring, for sæføli skal
> dimmeren virke også uden border. Men det bliver nok ikke

Jamen det er bare ok, jeg har tid til at vente

Jeg har rodet med det hele dagen og kunne heller ikke i starten få Opera og FF
med ved hover. Åbenbart p.g.a. en fejl, som jeg opdagede ved et tilfælde!
Den linie her: div#leftcol ul.niveau2 li.sub25:hover havde jeg afsluttet med
et komma, det kunne IE godt tolke, men ikke de andre.
Sådan en lille fejl, men et stort hovedbrud til mig

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-11-05 23:10

Tidemann wrote:
> "Jørgen Farum Jensen" skrev

Ok, her er en kvikfix:

div#leftcol ul {
margin: 0; padding: 0; width: 11em; background: white;
/* fjern border på 3 sider
border-width: 1px 1px 0 1px;
border-style: solid;
border-color:#257;*/
}

div#leftcol li {
position: relative; list-style: none; margin: 0;
/* Fjern border-bottom:
border-bottom: 1px solid #257;*/
_display:inline; /* Tilsæt en ny display-værdi
for at få line-break kun i IE */
}

Nu har jeg imidlertid problemer med baggrundsbilledet - den
lille pil der tilkendegiver en undermenu.
Jf.
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06testing.html

Det kan imidlertid godt lade sig gøre at lægge en baggrund
ind, jf.

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06testing2.html

Se venligst bort fra den gyselige grafik, det var den jeg
lige havde ved hånden...

Obs at background-image er på a-markøren og ikke på li-markøren.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Tidemann

Dato : 13-11-05 01:41

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> [...]
> lige havde ved hånden...
>
> Obs at background-image er på a-markøren og ikke på li-markøren.

Hmm, ja det virker bedre!
Men jeg orkede ikke at skulle lave det hele om, så jeg har bakset lidt med det
igen idag.

Jeg kunne godt tænke mig en melding, om grafikken står pænt hos jer andre
også.
Og ingen hoppende knapper eller lignende skrammel??
Jeg har nemlig fjernet borderen og af en eller anden grund virker det hos mig

men jeg er bange for at det kun er falske forhåbninger.

http://www.royalmontana.dk/mariannes/demoside.htm

I skal ikke tage jer af at sub-menuerne hænger, jeg er ved at eksperimentere
med en nav med "sticky hovering" effekt.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-11-05 01:55

Tidemann wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig en melding, om grafikken står pænt hos jer
> andre også.

> http://www.royalmontana.dk/mariannes/demoside.htm

Hovedmenuen ser nu rigtig ud i FF 1.0.4 og IE 6 hos mig. I Opera 7.54
forsvinder menuens tekst ved første hover - anden gang skifter billedet
korrekt.

Men er det med vilje, at du har et 130px lysegråt felt mellem menuen og
sidens indhold (både FF, Opera og IE)?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 13-11-05 02:23

"Erik Ginnerskov" skrev

> Hovedmenuen ser nu rigtig ud i FF 1.0.4 og IE 6 hos mig.

Det var dejligt

>I Opera 7.54
> forsvinder menuens tekst ved første hover - anden gang skifter billedet
> korrekt.

Hm, der er noget med det hover i Opera. Jeg kan ikke lige huske om jeg fik det
løst, sidste gang jeg havde problemet.
Det må jeg kigge på!

> Men er det med vilje, at du har et 130px lysegråt felt mellem menuen og
> sidens indhold (både FF, Opera og IE)?

Øh ja, det skulle gerne være et billede med nogle streger på!
Til at danne boksen mellem sub-menuerne, se evt her: www.formdinfremtid.dk
"Med JavaScript slået til"

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-11-05 17:28

Tidemann wrote:

> Øh ja, det skulle gerne være et billede med nogle streger på!

Det synes jeg bare er spild af god plads. Hvis du giver dine undermenuer en
baggrund, vil de dække for teksten i 'indhold', uden at undermenuen bliver
ulæselig.

Med den boks mellem menu og indhold bliver din side unødigt lang.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 13-11-05 17:59

"Erik Ginnerskov" skrev

> [...]
> ulæselig.
>
> Med den boks mellem menu og indhold bliver din side unødigt lang.

Jeg kan kun gi´ dig ret! Men det var et udtrykkeligt ønske at siden skulle
være sådan. Så det kan der ikke pilles ved

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-11-05 03:05

Tidemann skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig en melding, om grafikken står
> pænt hos jer andre også.

Nej, grafikken er ikke pæn. Jeg troede lige at vi var enige
om at grafik med få farver skal gemmes i gif, og grafik med
mange farver skal gemmes i jpg.

Det er især knappen "Virksomheder" der er slem. Find dine
originalfiler frem og gem dem som gif eller png - det vil alle
være gladere for.

Det er igen den med billedformat og pakkegrad, som du kan
læse om på http://html-faq.dk/2020.asp#billedformat

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tidemann

Dato : 13-11-05 12:20

"Allan Vebel" skrev

> [...]
> være gladere for.
>
> Det er igen den med billedformat og pakkegrad, som du kan

Jo jo!
Den er jo også gammel den her side. Jeg kigger på grafikken senere, når jeg
lige får det andet i orden.
Hover knappen ved Ide er værre

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-11-05 11:45

Tidemann wrote:

> [...]
>
> I skal ikke tage jer af at sub-menuerne hænger, jeg er ved at eksperimentere
> med en nav med "sticky hovering" effekt.

IE: Ved hover forsvinder hovedmenuen, man kan ikke bruge
undermenuen, den forsvinder lige så snart curosren kommer
uden for teksten.

Overfor IE skal a-element have en eksplicit bredde, så
elementet er aktivt i hele sin bredde, f.eks.

#menu li a {
_width:100%;
}

Ellers sker der det, at lisså snart cursoren kommer uden for
menuens tekst, folder undermenuen ind - du har ikke
:hover-tilstand mere.
"Sticky hovering"? - er det

http://www.positioniseverything.net/css-dropdowns.html

du tænker på eller har du andre gode ideer?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Tidemann

Dato : 13-11-05 12:38

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> IE: Ved hover forsvinder hovedmenuen,

Hele menuen, eller ? Hvornår? Jeg har da hover på hele bredden, ud til
stregen!

> man kan ikke bruge
> undermenuen, den forsvinder lige så snart curosren kommer
> uden for teksten.

Ja det ved jeg Men det er fordi originalsiden er lavet sådan, at
undermenuerne hænger.

> [...]
> "Sticky hovering"? - er det
>
> http://www.positioniseverything.net/css-dropdowns.html
>
> du tænker på eller har du andre gode ideer?

Ja det er den. Men jeg ved ikke om jeg kan finde ud af at lave det!

Jeg har et andet spørgsmål, ved ikke om du eller andre kan svare på det?
Kan jeg monstro lave en udfoldning på en hover, hvis jeg kun har et billede?
Som på http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/hover/default.html

Jeg er snart ved at blive "rundtosset" af alle de li´er og ul´er og
Css´en ville fylde betydeligt mindre.

Fra : Tidemann

Dato : 13-11-05 13:08

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Sticky hovering"? - er det
>
> http://www.positioniseverything.net/css-dropdowns.html
>
> du tænker på eller har du andre gode ideer?

Der gik lige et lys op for mig, jeg er egentlig ret stolt af mig selv

Jeg har rykket left med 10px i ul ul og sat margin på det øverste billede i
hver kasse!

div#leftcol ul ul {
position: absolute;
top: -1px;
left: 124px;
display: none;
margin: 0;
padding: 0;
width:100%;

div#leftcol ul.niveau2 li.sub21 {
background-image: url("menu/01-over.gif");
background-repeat: no-repeat;
background-position: 100% 100%;
height:16px;
width:100px;
margin: 19px 0 0 10px;
padding: 0;

Tag jer ikke af den røde farve, det er bare til test <

Fra : Tidemann

Dato : 13-11-05 14:23

"Tidemann" skrev>

> [...]
> margin: 19px 0 0 10px;
> padding: 0;
>

> Tag jer ikke af den røde farve, det er bare til test <

Nu er jeg bare stødt ind i et nyt problem
I FF og Opera ses den røde boks ovenpå det andet grafik, så det med margin
left virker! Men i IE bliver den gemt under billedet, det er kun første linie
der er kan ses i fuld bredde.

Jeg troede lige at jeg kunne lave hover effekten bredere, men kan ikke regne
ud hvordan jeg får det til at virke i IE?
Hjælp ønskes..................