Fremragende leder fra J.P.
Fra : Zeki

Dato : 11-11-05 08:29

"
(...)
I Storbritannien har premierminister Tony Blair netop fået nedstemt en
terrorlovgivning, fordi den var så vidtgående med indgreb i borgernes
retssikkerhed, at mange af hans partifæller stod af. Forhåbentlig vil det
være ham et alvorligt lærestykke, for det er åbenbart ikke så ligetil at slå
plat på frygten for terror i håb om en ekstragevinst blandt vælgerne.
Herhjemme er dette nederlag et vink med en vognstang til det foretagsomme
Dansk Folkepartis partiledelse om, at man heller ikke skal undervurdere
vælgernes evner, og forhåbentlig vil hændelsen også give regeringens
konservative justitsminister anledning til grundig omtanke, inden hun kommer
med konkrete forslag, der kunne trække i samme retning.

Ret beset har folk i almindelighed taget arrestationerne af mulige
terrorister med fatning. Forhåbentligt vurderer de lige så klart, når Dansk
Folkeparti og andre her i slutningen af kommunalvalgkampen forsøger at bruge
optøjerne i Frankrig eller i Rosenhøj ved Århus til udspil, der også
risikerer at oppiske en dårlig stemning mod muslimer generelt. De har ellers
brug for forståelse og opbakning al den stund, det også er dem og deres
familier, der rammes af terror i Jordan, i Irak, i Sydøstasien og ved
terroranslag her i Europa."
http://www.jp.dk/meninger/artikel:aid=3377326/

Mvh
Zeki

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-11-05 10:12

"Zeki" <zeki@[fjerndette]image.dk> wrote in message

> [...]
> ellers brug for forståelse og opbakning al den stund, det også er dem og
> deres familier, der rammes af terror i Jordan, i Irak, i Sydøstasien og

Det er det nemlig, men først nu er nogle af pingerne inden for islam kommet
på banen med afvisninger af bin Laden og al hans væsen, det tog kun 15 år
for dem. Selv det amerikanske CAIR (The Council on American-Islamic
Relations) skriver at muslimer har været "in denial" indtil nu:

"It's part of a campaign by the nonprofit council and other Islamic groups
to urge young American Muslims to reject extremism and terrorism.

It's a welcome, if overdue, development.

For a long time after the Sept. 11, 2001, terrorist attacks on the World
Trade Center and Pentagon, many American Muslim leaders failed to speak out
against Islamic fundamentalists who commit violence in the name of religion,
according to prominent Muslims recently interviewed by New York Times
reporter Laurie Goldstein.

American Muslims have been "in denial" about the attacks, said Hesham A.
Hassaballa, a Chicago doctor and columnist: "A lot of people refused to
believe that there are Muslims who would do that type of thing, because they
can't picture it. In their minds it's just impossible that someone would do
that in the name of their faith."

- Samtidig med at mange muslimer syntes det var flot, at bin Laden kunne
ramme USA på den måde, mennesker er gode til double-think og endog tredobbel
ditto.

Men der er stadig mange "in denial", - Manu Sareen berettede om en
veluddannet ven som forleden fortalte ham, at det var jøderne som stod bag
WTC-bombningen. Muslimer generelt, nægter at tage skylden for noget som
helst, man lærer åbenbart fra små, at muslimer altid er "rigtige", - "hvad
fatter gør er altid det rigtige" - "islam støtter hvad der er rigtigt, og er
imod hvad der er forkert" - siger selveste Allah.

Hvis du ser hvad amerikanske moskeer og islamisk kulturcentre er fulde af, -
bøger og pjecer med had til alt vestligt og med nedgøringer af jøder og
kristne og advarsel mod at bare komme nær en integration i de vestlige
samfund, så er det nok ikke så forbavsende, - og saudierne har vel også
uddelt deres gratis agit-prop-materiale i Danmark, - som i resten af verden.
De gør dog mest i arabiske publikationer, samt samme på urdu, - tyrkerne har
de nok ikke megen fidus til.

Med hensyn til terrorlovgivningen i DK, så er der nok ikke megen risiko for
at den bliver særlig ekstrem, og da slet ikke sammenlignet med UK's
nuværende terrorlove:

»Vi har ikke diskuteret de enkelte punkter i rapporten, men alene
principperne, og her er Danmarks Liberale Parti skeptisk. Og jeg har hele
gruppen bag mig«, siger Venstres retsordfører Birthe Rønn Hornbech, der ikke
vil gå i detaljer med hverken sin egen eller gruppens betænkeligheder.

»Så langt er vi slet ikke. Vi skal have konkrete lovforslag, før vi kan
kritisere konkret«, siger hun. "