Hjælp til fri ved fod
Fra : Henrik Jensen

Dato : 10-11-05 23:42

Tom
Hej i gruppen

Jeg træner ivrigt med min 6 måneder gamle labrador, men jeg synes ikke jeg
har opnået en tilstrækkelig godt "fri ved fod". Hunden skal bruges til
markprøver og selvfølgelig have en masse rare gåture, så det er vigtigt at
fri ved fod fungerer rigtigt godt.
Med line går det bare super, hunden er helt klar over hvor den skal være og
det er sjældent et problem. Men ligeså snart linen tages af hunden vil den
gerne stikke næsen i jorden og kigge sig lidt omkring. Det er jo nu
naturligt nok dens alder taget i betragtning, men jeg mener nu nok at den er
gammel nok til at kunne gå pænt uden snor. Jeg har prøvet at stoppe op, gå
den anden vej, tale lyst og inspirerende til hunden og lokke med en godbid.
Jeg synes bare ikke det har den rette effekt.
Har I nogle gode alternative metoder?

Mvh. Henrik

Fra : driver

Dato : 11-11-05 09:56

"Henrik Jensen" <virkerikke@snydemail.fup> wrote in message
> [...]
> gå den anden vej, tale lyst og inspirerende til hunden og lokke med en
> godbid. Jeg synes bare ikke det har den rette effekt.

Hunden er meget ung til at kræve fri ved for, Træn stille og rolig med den
de næste 6 mdr., så skal det nok komme.
Mange vil misunde dig, at den går så flot i line (jeg vil i hvert fald, med
en fem måneder gl. Kleiner Munsterlander). Det er jagthundes instinkt, med
deres fremragende næse, at de skal snuse til meget.
mvh
driver

Fra : Jørgen

Dato : 11-11-05 10:00

Henrik Jensen skrev:
> [...]
> den anden vej, tale lyst og inspirerende til hunden og lokke med en godbid.
> Jeg synes bare ikke det har den rette effekt.

Lad dog den hund få lov at være "baby". Selv Lineføring er for tidligt,
at forlange, selv om den måske godt kan gå rimelig pænt.

Fri ved kommer kan du lære den, når hunden er "perfekt" i lineføring og
det kan du godt begynde at lære den som mdr. Den skal gå tæt op af dit
ben i gang og løb, når du standser op, skal den sidde ved din side( lige
det vil sige parallel), alt tæt op af din venstre ben.
Du skal lære din hund at være opmærksom på dig for at undgå den snuser

Gå aldrig for hurtig frem

Jørgen O

Fra : Mus

Dato : 11-11-05 11:15

> [...]
> det vil sige parallel), alt tæt op af din venstre ben.
> Du skal lære din hund at være opmærksom på dig for at undgå den snuser

Hej jeg ved ikke om det er anderledes med jagthunde end med andre
hunderacer. Om det er sværdere at gøre sig interessant. Her er der opnået
super kontakt via leg. Men vi har også en race det er notorisk legesyg
Dette betyder at vores hund, især med manden, er meget opmærksom på ham for
det er jo ham der er med til at gøre legen sjov.

Vi lavede en gang en test med hele træningsholdet.

Placerede på en linie med nogle meters afstand, ejer, godbidder og
yndlingslegetøj. Hunden blev så holdt af en anden et stykke derfra og så
sluppet. Ejeren måtte i sige noget men måtte gerne sætte sig ned.

Vi forventede vores ville hente legetøje og så rende hen til min mand. Men
det var meget overraskende omvendt. Han styrtede lige i favnen på min mand
og efter lidt tid hentede han legetøjet

Der skal lige siges at resten af holdet løb direkte til giodbidderne og så
til ejeren. Men vores er heller ikke særlig madglad.

Men sådan et forhold tager jo tid at opbygge.

Og jeg vil sige til Henrik at uanset, hvordan du vælger at træne din hund,
så giv hunden tid. Den er jo altså ret lille endnu. Tålmodighed,
tålmodighed, tålmodighed.

LN

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-11-05 11:15

"Jørgen" <oh@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det vil sige parallel), alt tæt op af din venstre ben.
> Du skal lære din hund at være opmærksom på dig for at undgå den snuser

Hej
Jeg er helt enig her. Men det er nu ikke en fordel at lære en Labrador, der
skal bruges på markprøver/jagt, at gå fri ved fod helt tæt på føreren eller
at sidde klods op ad ham. Et lille stykke luft imellem kan være en stor
fordel når hunden drivvåd eller møgbeskidt kommer på plads (hunden må ikke
ryste sig efter den har apporteret fra vand inden den kommer på plads hos
føreren). Selvfølgelig ser det flot ud, men det har ingen præmieringsmæssig
betydning om hunden rører ved føreren under "fri ved fod".
Hilsen Vibeke, Lab ejer siden 1966

Fra : Simon

Dato : 11-11-05 21:41

Hej Henrik

Alt efter, hvad du forstår ved fri ved fod, så er det et meget stort krav
til en 6 mdr. gammel hund, at den skal kunne gå tur på denne måde.

Hvad forventer du af hunden? At han går lige ved din venstre side og kigger
op på dig? At han bliver ved din side? At han er inden for "rækkevidde"?

At han er inden for "rækkevidde" kan du godt forlange nu - det er faktisk
nu, du skal træne det! Og det gør du netop, som du allerede gør - altså ved
at gå den anden vej og rose ham for at følge dig. Hvis du derimod vil have
ham til at gå præcist ved dit venstre ben og følge dig, ville jeg gribe det
an på en anden måde.... start et sted, hvor der ikke er noget (herunder
dufte) der kan distrahere hunden. Gå meget korte stræk - hvalpes
koncentrationsevne er uendeligt lille! Sørg for at få succes - dette er dit
ansvar, ikke hundens

En anden ting er, at når man (velmenende) "maser" på hunden for at få
kontakt, kan dette få mange hunde til at sætte næsen i jorden for at dæmpe
føreren - dette ser jeg faktisk meget, meget ofte på træningspladsen. I
stedet bør man belønne hunden for frivillig kontakt, for på den måde at give
hunden lyst og tillid til at følges med føreren.

- Trine

Fra : Søren LH

Dato : 12-11-05 21:21

> [...]
> gå den anden vej, tale lyst og inspirerende til hunden og lokke med en
> godbid. Jeg synes bare ikke det har den rette effekt.

Prøv metoden "positiv forstærkning". Det vil sige at man lokker ikke med en
godbid, man giver konstant godbidder i en lind strøm. når han går på den
rigtige måde. Efterhånden forøger man tiden mellem hver godbid, men ikke
mere end at hunden fortsat gør det rigtige. Du må også skyde dig ind på hvor
lang tid ad gangen hunden kan bevare koncentrationen, du skal ikke gøre det
længere tid ad gangen end at hunden hele tiden gør det rigtigt. Start med
line på, og når hunden kan det nogenlunde med den metode med linen på, tager
du den af.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 13-11-05 12:26

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> længere tid ad gangen end at hunden hele tiden gør det rigtigt. Start med
> line på, og når hunden kan det nogenlunde med den metode med linen på,

Alternativ, gør det uden line, gør du det ikke godt nok så går hunden,
afslut inden det sker.

Fra : qfha

Dato : 13-11-05 15:51

Jamen det er da ikke spor svært at lære den.

Du skal skabe usikkerhed hos hunden.

Stil dig med hunden siddende ved ved din venstre side. Klap på låret
og giv kommandoen plads når du går.
Efter få skridt drejer du skarpt til venstre, giv en plads kommando,
forsæt lidt frem og drej til højre på samme måde. Bliv ved sådan.
Hunden bliver usikker på hvad du vil, og bruger energien på at følge
dig.

På med vanten til brugsprøven.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 13-11-05 18:41

Hej driver, Jørgen, Battlefields m.fl.

Tak for jeres svar, som indeholder mange gode råd og holdninger angående fri
ved fod, alderen og ikke mindst tålmodighed.
Jeg har taget mange af dem til mig, og vil bruge nogle af dem i træningen.
Tak for hjælen, og så venter brugsprøven forhåbentlig engang i januar.

Mvh. Henrik

Fra : qfha

Dato : 14-11-05 11:24

Husk den skal være 8 mdr. for at kunne gå til brugsprøve. Meeen du
har nok også lidt træniing igen