min kat tisser rundt omkring
Fra : Katja Gøbel

Dato : 10-11-05 16:52

Hej alle sammen,

jeg håber i kan hjælpe mig med det her... har en kat.. ellers en rigtig
dejlig en.. han er 2 år og kastreret... han kom desværre lidt tidligt fra
moderen da hun døde... men ved ikke præcis hvor gammel han var på det
tidspunkt.

Problemet er at han nogle gange tisser i forskellige ting... det kan være en
sur sportstaske... engang var det på badeværelsesgulvet... eller i en
katte-knitre-pose de har som legetøj... men i dag da jeg kom hjem var der
våde pletter på min sofa.. som om en af kattene havde gået på den med våde
poter... og det lugter meget af kattepis... er jo ret ked af det.. det er
min sofa...

men hva kan jeg gøre??? jeg ved der er en risiko for blærebetændelse eller
hva det hedder... kan jeg på en eller anden måde tjekke om han har det eller
skal jeg til dyrelæge så de kan se på ham?? kan det være andet... det er
egentlig jævnligt sket med mellemrum mens jeg har haft ham... jeg har også
en hunkat der er steriliseret og lidt ældre.. men jeg tror ikke på det er
hende. har i nogle gode ideer til at få lugten væk.. jeg kan jo ikke lige
smide sofaen i vaskemaskinen... det er en lædersofa men det er som om urinen
er løbet ned bag ryglænet hvor der er lidt stof... kan der være andre
årsager end lige blærebetændelse.. nogle ideer??

hilsen katja

Fra : Ragna

Dato : 10-11-05 18:47

Hej Katja!

Du kan starte med at hente en pose med nogle små plastperler med en vedlagt
pipette hos din dyrlæge.
Perlerne er beregnet til at hælde i en rengjort kattebakke, og så skal du
bare vente på, at den mistænkte skal tisse i bakken.
Urinen kan derefter suges op i pipetten og indleveres til analysering hos
dyrlægen.
På den måde kan du få konstateret, hvilke bakterier der eventuelt er i
urinen, samt om der er krystaller til stede.
Så kan du i hvert fald finde ud af, om tisseriet skyldes sygdom, eller om
det er et adfærdsproblem.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Hanne Engermann

Dato : 10-11-05 19:17

> [...]
> tidspunkt.
>
> Problemet er at han nogle gange tisser i forskellige ting... det kan være
Han demonstrerer sikkert sit ejerskab af dig for at markere, at denne
her "lugt" tilhører mig. Ikke for dermed at sige, at du lugter surt ;>D
men mange katte føler sig især tiltrukket af bl.a. "sure sokker".
>.. engang var det på badeværelsesgulvet... eller i en
> katte-knitre-pose de har som legetøj...
Det oplever jeg og sikkert også andre. Jeg har f.eks. puder, fyldt med
krøjerkugler, de knitrer også ... og lyder som kattegrus. Resultatet er,
at der af og til bliver tisset i dem. Plastikposer, der også knitrer,
bliver der også tisset på.

> [...]
> poter... og det lugter meget af kattepis... er jo ret ked af det.. det er
Kan der ikke være sket det, at en af kattene, nødvendigvis ikke ham,
simpelthen har trådt i noget kattetis og derefter hoppet op i sofaen?
Hvis jeg var dig, ville jeg anskaffe en ekstra bakke (hvis du da ikke i
forvejen har to) og have grus i ca. 8 cm. højde.

Eftersom han er kastreret, kan du med succes bruge Feliway på de steder,
der absolut ikke må tisses på. (Hjælper ikke på fertile dyr).
Jeg har selv naturbrune lædermøbler (sorte skulle ikke være så stort et
problem), og har også et par tykke tæpper liggende i dem.

> [...]
andre
> årsager end lige blærebetændelse.. nogle ideer??
Edikke er en udmærket lugtfjerner, og katte kan bestemt ikke lide lugten.

PS: Hvordan er hans forhold til hunkatten? Er de gode venner, eller er
hun meget dominerende over for ham?

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-11-05 19:31

Der kan være alle mulige fysiske årsager til urenlighed - blærebetændelse,
betændelse i urinvejene, krystaller i urinen, sukkersyge, nyreproblemer,
kræft, leverproblemer for bare at nævne nogle få. Derfor er du nødt til at
lade en dyrlæge undersøge katten og tage en urinprøve og evt også en
blodprøve, før du overvejer noget som helst andet.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 10-11-05 21:04

"Katja Gøbel" <katja@(FJERN MIG)goebelconsult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som om urinen er løbet ned bag ryglænet hvor der er lidt stof... kan der
> være andre årsager end lige blærebetændelse.. nogle ideer??

Jeg vil lige spørge om du har skiftet kattegrus for nylig, altså mærke. Det
kan nemlig gøre at de begynder at tisse andre steder end i deres bakke pga
lugten. Havde selv en hankat der pissede i min sofa og da jeg kom ned til
dyrlægen fejlede han ikke en pind. Dyrlægen nævnte så det med kattegruset og
der havde jeg nemlig lige skiftet mærke. Så nu får de det de altid har haft
og der har ikke været noget siden.
Det er selvfølgelig ikke sikkert at det er det der er sket hos dig så få
hellere katten undersøgt for en sikkerheds skyld.

Linda

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-11-05 14:15

On 2005-11-10 16:52:21 +0100, "Katja Gøbel" <katja@(FJERN
MIG)goebelconsult.dk> said:

> han kom desværre lidt tidligt fra moderen da hun døde.

-og så kan det jo desværre også være det, der er problemet. At han
tisser f.eks. på din sportstaske der nok lugter meget af dig, kunne
måske tyde derhen.
Men det håber jeg ikke, for jeg har en fornemmelse af, at det så er
sværere at løse.
Jeg ville også forsøge med Feliway, der både beroliger og får ham til
at tro han allerede har afmærket hjemmet.

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Katja Gøbel

Dato : 15-11-05 09:03

Hej alle sammen

tak for alle de fine svar. Jeg kan sige at jeg ikke har skiftet kattegrus i
den sidste tid.. men har gjort det før.. der har ingen problemer været.
Overvejer dog at købe et nyt/ekstra toilet. Jeg har to katte men det er
begrænset hvor meget de lægger deri... men måske et nyt, da det er et
gammelt et jeg har...
Måske jeg sku prøve med feliway... hvordan kan jeg købe det og hvor?? altså
i spray osv??

Faktisk har mine to katte det ikke vildt godt sammen... han er altid efter
hende... jagter hende.. men det er meget i perioder... han er 2 år og hun er
ældre, i hvert fald 3 år, men jeg ved det faktisk ikke helt da jeg har fået
hende fra kattens værn, og hun ser væsentlig ældre ud. Hun er en lille
colourpoint... vejer vel 2 kg. Men han er efter hende.. og lægger an til at
bide hende... men andre gange er det hende der spiller op til leg... det er
meget blandet... og nogle gange må jeg simpelthen skille dem ad...

Her på det sidste ha rjeg lagt mærke til at han går og skraber over det
hele... vågnede kl 7 i morges og han skrabede og skrabede... og nu ovre ved
min altandør... hele tiden... hva kan det skyldes??

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-11-05 07:54

FJERN MIG wrote:

> Her på det sidste ha rjeg lagt mærke til at han går og skraber over det
> hele... vågnede kl 7 i morges og han skrabede og skrabede... og nu ovre
> ved min altandør... hele tiden... hva kan det skyldes??

At han vil ud på altanen.

Har du et godt krasebrædt til dem?
Har du fået dem til at forstå at det er der de skal krasse klør?

Ivar Madsen

Fra : Katja Gøbel

Dato : 18-11-05 17:35

> At han vil ud på altanen.
>
> Har du et godt krasebrædt til dem?
> Har du fået dem til at forstå at det er der de skal krasse klør?

Han skraber over dethele... også mange andre steder... kun sket en gang ved
altandøren... og ja han har et godt kradsetræ... fra gulv til loft... og
kradser også der..

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-11-05 00:28

On 2005-11-15 09:03:20 +0100, "Katja Gøbel" <katja@(FJERN
MIG)goebelconsult.dk> said:

> Måske jeg sku prøve med feliway... hvordan kan jeg købe det og hvor??
> altså i spray osv??

Hos dyrlægen. Vist nok også hos velassorterede dyrehandlere
efterhånden. Du kan også købe det på nettet, f.eks. her:
http://www.dyrlaegevagten.dk . Søg under Katte -> plejemidler