Den glade vandrer
Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-11-05 16:20

Kan nogen hjælpe mig med den danske tekst til "Den glade vandrer"?
Gammel traver fra Giro 413-tiden med omkvædet "falderi, faldera..."

--
mvh Niels Søndergaard

burn the land and boil the sea
you can't take the sky from me

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-11-05 18:53

Niels Søndergaard skrev:

> Kan nogen hjælpe mig med den danske tekst til "Den glade
> vandrer"?

Du har sikkert selv googlet. På denne side findes den på
norsk:
<
http://folk.uio.no/vahansen/victor/vandrer.html

Men ellers ser det sløjt ud. På danske hjemmesider med sange,
er "credits" (årstal, komponist, tekstforfatter, osv.) åbenbart
en storby i Rusland.

--
'rluf :·)

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-11-05 21:42

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Men ellers ser det sløjt ud. På danske hjemmesider med sange,
> er "credits" (årstal, komponist, tekstforfatter, osv.) åbenbart

Det var da ærgeligt, de plejer ellers at være meget hurtige til at komme
med det man efterlyser i denne gruppe.

Den norske version ser ud til at ligge meget tæt opad den danske. Dog er
netop første vers ganske lidt anderledes.

På dansk mener jeg at det hedder:

"Den glade vandrer kaldes jeg,
for sorgløs er min færd,
den endeløse landevej
den står mit hjerte nær.
Falde ri, falde ra, falde ri . . . . ."

o.s.v.

Måske dukker der een op i weekenden, som har den fulde danske tekst.

Ruth

Fra : es

Dato : 10-11-05 21:38

Dette er et sammenstyk, så jeg kan ikke helt garantere at Dette
Ufattelige Stykke Poesi nu også er gengivet 100% korrekt.
Det var i sin tid et hit med "Lørdagspigerne", der vist nok også skal
bebrejdes "Du er rejst når jeg vågner i morgen", "Jeg plukker
fløjsgræs" m. fl. Senere er den indsunget af Bjørn Tidmand, og her
er det så heldigt, at nummeret kan købes både hos TDC online, Føtex
og Bilka som download. Jeg vil ikke selv ofre de 8 kr på sagen, da min
iPod vil lide skade hvis den blir udsat for den slags.

Men her er et link så teksten kan verificeres:
http://musik.foetex.dk/cgi-bin/WebObjects/Foetex.woa/wa/Display?resource=v5748bgpw673r

Hjertelig god fornøjelse, Esther

falderi falderarararara
falderi faldera
den står mit hjerte nær

Jeg kalder skovens dyr ved navn
Og alle kender mig
Jeg tar dem varsomt i min favn
Og ondskab kendes ej
Omk

Den varme sol den er min ven
Og regnen er min bror
(2 linjer er gået tabt)

I grøftens kant jeg tager hvil
Når bonden kører hjem
Og alle svarer med et smil
Når glad jeg hilser dem
Omk

Den glade vandrer kaldes jeg
For højt er mit humør
Må himlen gi mig lov at gå
På vejen til jeg dør
omk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-11-05 10:04

"es" <selig@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

De to tabte linier er vist

Naturen, åh jeg elsker den
den står mit hjerte nær

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 10-11-05 22:41

On Thu, 10 Nov 2005 16:19:45 +0100, Niels Søndergaard
<Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote:

>Kan nogen hjælpe mig med den danske tekst til "Den glade vandrer"?
>Gammel traver fra Giro 413-tiden med omkvædet "falderi, faldera..."

> [...]

Jeg har den på en gammel 78'er:

Sommerdansen går   Den glade vandrer   Arne Lamberth med kor
og orkester    Philips P 55041 H

Må være genoptrykt

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 10-11-05 22:49

> [...]

>Kan nogen hjælpe mig med den danske tekst til "Den glade vandrer"?
>Gammel traver fra Giro 413-tiden med omkvædet "falderi, faldera..."

Politikens Lystige Viser 1970 bind V. Mvh. Henrik.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-11-05 00:53

On Thu, 10 Nov 2005 21:48:35 GMT, dkw@ofir.dk (Hans Henrik Pedersen)
wrote:

>Politikens Lystige Viser 1970 bind V. Mvh. Henrik.

Kan du eller andre fortælle mig, hvornår den oprindelig er skrevet?
Den virker tysk, men jeg er også stødt på den på engelsk.

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 11-11-05 09:34

On Fri, 11 Nov 2005 00:52:59 +0100, Niels Søndergaard
<Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote:

>Kan du eller andre fortælle mig, hvornår den oprindelig er skrevet?
>Den virker tysk, men jeg er også stødt på den på engelsk.

Noget kan tyde på, at du har ret i, at oprindelsen er tysk:

http://www.songlyrics.com/song-lyrics/Bing_Crosby/Miscellaneous/Feudin_And_Fightin/236202.html

Mvh. Henrik.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-11-05 11:24

On Fri, 11 Nov 2005 08:34:17 GMT, dkw@ofir.dk (Hans Henrik Pedersen)
wrote:

>Noget kan tyde på, at du har ret i, at oprindelsen er tysk:
>
>http://www.songlyrics.com/song-lyrics/Bing_Crosby/Miscellaneous/Feudin_And_Fightin/236202.html

Tak! Nu fandt jeg frem til, at den er skrevet af Friedrich Sigismund,
som levede 1788-1857. Jeg var ikke klar over, at den var så gammel.

Men nu har jeg, hvad jeg skal bruge. Tusind tak for hjælpen, alle
sammen.