Værktøj til mapning af LAN?
Fra : Steen Suder

Dato : 10-11-05 12:55

Jeg søger et værktøj, der kan vise hvordan switchene i et LAN er koblet
sammen, altså hvilke porte der up og down-link til hvilke switche.
I det pågældende tilfælde er der 20 low-end Procurve-switche (2524,
4108GL mv.) som jeg har "hånd og hals-ret" over.
Dog har jeg ikke praktisk mulighed for at undersøge det selv, da
installationen befinder sig i en anden landsdel.

Alle forslag modtages, men præferencen er et værktøj, der kan køre på en
Linux, fordi jeg har sådan en boks på LANet i forvejen.

Dvs. at jeg har de fleste std. BSD-tools og kan installere flere, hvis
det er.

XFUT: dk.edb.system.unix, fordi det nok ender med at blive et
UNIX-spørgsmål mere end et netværks-ditto.

--
Steen Suder

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-05 16:57

Den Thu, 10 Nov 2005 12:54:46 +0100 skrev Steen Suder:
> [...]
> Dog har jeg ikke praktisk mulighed for at undersøge det selv, da
> installationen befinder sig i en anden landsdel.

Hvis de kan snakke SNMP, kan du måske hente Mac-adresserne ud af
dem, og udlede det den vej.

Ellers er det nok en håbløs opgave.

Mvh
Kent

Fra : Steen Suder

Dato : 10-11-05 17:06

Kent Friis wrote:

> Hvis de kan snakke SNMP, kan du måske hente Mac-adresserne ud af
> dem, og udlede det den vej.

Det kan de og det har jeg da også været ved at rode med.
Problematikken er jo blot at en given switchMAC vil være at finde på
flere porte end blot linkpartneren.

Jeg søger derfor et værktøj, der kan pege sammenhængen ud på en hurtig
og pålidelig måde.

--
Steen Suder

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-05 18:08

Den Thu, 10 Nov 2005 17:06:07 +0100 skrev Steen Suder:

> Det kan de og det har jeg da også været ved at rode med.
> Problematikken er jo blot at en given switchMAC vil være at finde på
> flere porte end blot linkpartneren.

Jeg har gjort det engang, men jeg kan ikke huske hvordan jeg fandt
ud af det.

Noget med at finde ud af hvilken port ens PC sidder på, og hvilke
andre switche der sidder på samme port. Derefter checkes de
switche, indtil man finder den der er tættest på en selv.

Så har man et udgangspunkt, og kan derefter begynde at arbejde sig den
anden fej. Først kan switchene deles op i grupper efter hvad port
de sidder på. Disse grupper kan undersøges enkeltvis, i hver gruppe
kan man finde den switch der sidder tættest på udgangspunktet, ved
at den port udgangspunktets mac-adresse sidder på ikke har mac-adresser
på switche *i samme gruppe*.

Og sådan fortsætter man ud af træet, indtil man har alle switchene
placeret.

> Jeg søger derfor et værktøj, der kan pege sammenhængen ud på en hurtig
> og pålidelig måde.

Jeg tror ikke du finder noget automatisk.

Mvh
Kent

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-11-05 18:08

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> flere porte end blot linkpartneren.
>
> Jeg søger derfor et værktøj, der kan pege sammenhængen ud på en hurtig

Mig bekendt understøtter HP-switches stakning. Kan 2524 ikke også det?

Eller skal man have en større model til at være stak-master?

/Rasmus

(som passer en enkelt ProCurve 8000M)

Ah, they've got the internet on computers now.
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-11-05 18:47

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> [...]
> Dog har jeg ikke praktisk mulighed for at undersøge det selv, da
> installationen befinder sig i en anden landsdel.

Kan sådan nogle kasser CDP? I så fald, så er Netdisco sikkert værd at
tage et kig på. Læs mere på <http://netdisco.org/>.

Jeg ved at de 5304 og 2800 switche jeg passer godt kan CDP, så måske
kan dine også.

--
Jacob - www.bunk.cc
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people?

Fra : Steen Suder

Dato : 10-11-05 22:48

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Kan sådan nogle kasser CDP? I så fald, så er Netdisco sikkert værd at
> tage et kig på. Læs mere på <http://netdisco.org/>.

Det er et lækkert værktøj, men lidt for omfattende til denne opgave.

Hvad jeg derimod har fundet ud af, er at denne kommando gør hvad jeg er
interesseret i, basalt set ihvertfald:

# show cdp neighbors

Så er spørgsmålet om jeg skal til at rode med telnet/expect for at kunne
automatisere dette.
Anyone?

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Kim Hansen

Dato : 10-11-05 23:19

> [...]

> Dog har jeg ikke praktisk mulighed for at undersøge det selv, da
> installationen befinder sig i en anden landsdel.

Jeg mener at de alle sammen kan CDP (Cisco Discovery Protocol?), saa de ved
hvem deres naboer er, problemet er bare at traekke det ud af dem.

Hvis det kun er 20 switche og kun skal goeres en gang ville jeg nok
goere det i haanden, der er kommandoer til deres CLI som henter den
slags info ud, jeg har glemt kommandoerne men de maa vaere til at
finde.

> Alle forslag modtages, men præferencen er et værktøj, der kan køre på en
> Linux, fordi jeg har sådan en boks på LANet i forvejen.

HP har selv lavet et vaerktoej, men det kraever vidst at man har den
helt rigtige RedHat/Suse version for det bestaar af en del pakker,
bla. en postgresql. Jeg kan huske at jeg endte med at opgive en
install...

Hvis du vil kigge efter mac-adresser paa HP-switche er denne
Debian-pakke god at kende:
hp-search-mac - Search for a MAC address on HP switches

--
Kim Hansen

Fra : Steen Suder

Dato : 10-11-05 23:48

Kim Hansen wrote:

> [...]
> goere det i haanden, der er kommandoer til deres CLI som henter den
> slags info ud, jeg har glemt kommandoerne men de maa vaere til at

Jeg har andetsteds i tråden fortalt om fundet af:

# show cdp neighbors

Se; dét tip er en øl værd!

--
Steen Suder