Der er forskel på folk og myndigheder (Ulo~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 10-11-05 08:22

Vi har som almindelige borgere været tynget af diverse gebyrer for
kørekortsombytning og pasudstedelse. Gebyrer som bagefter har vist sig at
være ulovlig opkrævede, men hvor folketinget så har vedtaget en lov som
lovliggjorde de ulovlig opkrævede gebyrer.

Det har været en tung byrde for befolkningen, som vi har måttet udstå.

Nu vil man så tilbagebetale kineserne på Roskilde Universitet de ulovlig
opkrævede kursusgebyrer. Hvorfor skal de stilles bedre en den plagede og
udpinte befolkning her i landet. Er det fordi at den siddende regering
ideologisk ser anderledes på tingene end ledelsen på universitet?

Sagen stinker og er et slag i hovedet på befolkningen, som har måttet udstå
statens gebyrer fra tid til anden.

Endelig viser den ikke - som påstået fra en af de kinesiske fribyttere - at
demokratiet virker, men at de istedet skulle være glade for at de er kommet
til et land, hvor nogle folk er bedre stillet i samfundet end andre.

Carsten Overgaard

Fra : Carsten Agger

Dato : 10-11-05 11:53

Carsten Overgaard wrote:
> [...]
> demokratiet virker, men at de istedet skulle være glade for at de er kommet
> til et land, hvor nogle folk er bedre stillet i samfundet end andre.

Den viser vel, at demokratiet eller i al fald retssamfundet har virket -
i dette tilfælde: Gebyrerne var åbenbart ulovlige, og bliver betalt
tilbage.

Hvor det *ikke* virkede var de andre tilfælde, hvor ulovlige gebyrer
blev legaliseret i stedet for tilbagebetalt.

--
Kandidatprofil:
http://www.dr.dk/KV05KandidatDB/public/VisKandidat.aspx?kandidat=117884

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 10-11-05 14:35

"Carsten Agger" <agger@modspilNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvor det *ikke* virkede var de andre tilfælde, hvor ulovlige gebyrer
> blev legaliseret i stedet for tilbagebetalt.

Heri er vi uenige. Vores højeste lovgivningsmæssige indstans - folketinget -
har fortolket deres opfattelse af demokratiet til at det offentlige blot kan
lovgive sig ud af egne lovovertrædelser. Det er ligesom med en af deres
myndigheder - arbejdstilsynet. Vi får påbud efter tilsynets egne
fortolkninger af loven. Fortolkninger som de holder fortrolige. Vi kan som
virksomhed kun fyre folk, når vi fordi at fortolkningerne er hemmelige ikke
kan få en opskrift op hvad vi skal opfylde for at følge loven.

Her har man så vedtaget ikke at gøre noget og giver dermed en lille gruppe
en urimelig forskelsbehandling set i lyset af hvilke forhold den undertrykte
befolkning har fået.

Ret mystisk bliver det, når RUC hævder at ministeriet har givet et
forhåndstilsagn om at gebyrerne var lovlige og senere har trukket i land.

Ihvertfald kan kineserne nu rejse hjem med både penge og en titel. En titel
hvor de godt nok hævder at den har en ringe værdi, men faktum er at
virksomhederne i Danmark ofte ser bort fra ansøgere, som kommer med
udenlandske skolepapire, fordi at der stort set al tid er tale om fusk.

http://www.computerworld.dk/art/21905

Nu har kineserne pludselig valide studier på deres CV, så jeg forstår slet
ikke hvad deres klager går ud på.

Carsten Overgaard