Skal bruge lidt hjælp til en "vogn"
Fra : Brian Nielsen

Dato : 09-11-05 21:36

Halløjsa allesammen.

vi skal lave en lille vogn, faktisk en slags autotrailer i lille udgave.
for
enden af den skal der være en klods på måske 100 kg. Det der skal ske er
at
når man begynder at trække vognen skal der være noget der trækker klodsen
opad mod dig, og når den så er helt oppe skal den bare blive stående der

det skal bruges i en konkurrence hvor man skal se hvem der kan trække den
længst, og eftersom klodsen trækkes op mod dig på vognen bliver den
tungere
og gå med

vi har snakket lidt frem og tilbage om et tandhjul på vogn akslen hvor der
skal være et kædetræk op til et tandhjul øverst på vognen, og på det
øverste
tandhjul måske en kæde der trækker klodsen op

problemet her er jo så når man trækker vognen og klodsen når toppen vil du
ikke kunne trække længere.

hvordan laver man en mekanisme der låser klodsen når den er i top og
stopper med at trække på akslen.

Håber der er nogle kloge hoveder der kan regne den ud

På forhånd tak

Mvh Brian Nielsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-11-05 22:04

"Brian Nielsen" <Brian_maria@privat.dk> skrev

> [...]
> opad mod dig, og når den så er helt oppe skal den bare blive stående der

Brug lidt tid til at studere træktortræks-konkurencer, der anvendes en
lignende teknik.

Faktisk findes der også konkurrencer for havetraktore, måske en sådan vogn
passer i størrelse?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 10-11-05 07:35

Brian Nielsen wrote:
> [...]
> ikke kunne trække længere.
>
> hvordan laver man en mekanisme der låser klodsen når den er i top og

Hvad med et snekkedrev i stedet for tandhjul?

Eller hvad med at bruge noget talje-agtigt i stedet for tandhjul. Det
kan være lettere at arbejde med, og løser måske også låseproblemet.

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : alexbo

Dato : 10-11-05 10:29

"Brian Nielsen" <Brian_maria@privat.dk> skrev

> hvordan laver man en mekanisme der låser klodsen når den er i top og
> stopper med at trække på akslen.

En lidt opadbukket plade i bunden, vil virke som en pal, klodsen kan køre
over, men ikke glide baglæns.
Kæden der trækker klodsen op, ender i en vire, så når klodsen er oppe er der
ikke mere kæde, når viren når tandhjulet, falder den af.

mvh
Alex Christensen