"SofieSchrol" viser nytænkning modsat "Unt~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-11-05 17:57

"SofieSchrol" viser nytænkning modsat "Untergang"

Tysk film overgår al Hollywood i dybdeborende psykologisk
sandhedssøgning med filmen om de tre henrettede ulykkesfugle, der
trykte illegale blade i månederne lige efter Stalingrad-vendepunktet.
Dvs fremsynede genier - ikke opportunister.

De er kulturradikale uden respekt for fædrelandets styre, og med stor
kærlighed til fjendelandet USAs jazz (Billy Hollyday sange kan de
udenad)

I krig må insisteres på korpsånd, så henrettelse var forudsigelig og
ret ukritisabel, når man så demonstrativt påkalder opmærksomhed på
egen heltedåd med at sprede flyveskrifter på universitets-aula, hvor
de ikke kunne undslippe eller skjule sig.

Men "Krig er selvmord med god samvittighed" siger Nietzsche og de er
så tændt på kultur-radikale = kommunistiske idealer (der altid har
været stærke i Tyskland), at de sætter livet på højkant for at vække
medborgerne.

I den lille modstandsgruppes egen specielle egotrip-krig er de helte -
og filmen viser, at de indgyder inkarnerede nazier respekt, og mange
vil gerne redde dem, og hvor jeg tidligere (efter at have set
WeisseRose-filmen om emnet i firserne) troede deres indsats var kun
galskab og aldrig kunne forkorte krigen, så ser jeg nu efter at have
set den ny film, at de kunne meget vel have inspireret folk til
attentat og kup mod Hitler, hvilket jo næsten lykkedes et år og fem
måneder senere.

I krig ved man aldrig om man gør gavn, og det gjorde de tre henrettede
ikke, men de havde faktisk et vist, temmelig realistisk håb om at
korte krigen 1-2 år og redde millioner af liv, hvis de inspirerede til
vellykket kup.

(Ligesom jeg ved at provokere autonome til at smadre mine ruder, håber
at vække danskere til dåd mod Islam i tide).

Filmen havde premiere, da jeg ferierede i Düsseldorf i februar i år.
Hvorfor mon denne film - og Untergang og Luther filmene får premiere
her med over ½ års forsinkelse? Fordi dansk film er truet af kvalitet,
og debat og interesse bliver intensere, hvis man får de overlegne
tyske produkter at se, mens de er hot internationalt debatteret? Vi
skal se tyske film som antikviteter, for ikke at danske makværker skal
indses at være makværker?

Jeg er nu tændt på at se den anden tyske WW2-film, Napola, der går
1640 19 og 21 i VesterVovVov - hvem vil med

Fra : Anders

Dato : 09-11-05 21:02

> [...]
> produkter at se, mens de er hot internationalt debatteret? Vi skal se
> tyske film som antikviteter, for ikke at danske makværker skal indses at

Ha ha! Godt sagt!

De fleste (dumme) danskere har altid haft et eller andet i mod alt hvad der
var Tysk!
(mindreværdskomplekser vel sagtens)

Man Engelsk eller Amerikansk derimod ÅH - dét er bare sagen - ligegyldigt
var røv-elendigt det måtte være!
- Og det gælder også musik...

-Anders