Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billig makrolinse til EOS300D ?
Fra : Thomas H.

Dato : 09-11-05 09:33

Hej, vi skal på jobbet bruge en makrolinse til at tage nærbilleder af
printkort osv., jeg har ikke så meget styr på den slags og hvor man køber
det.

Nogen der kan komme med lidt tips og links? Det må helst ikke koste en
bondegård (smånærrige chefer I ved

....og nu vi er i gang, jeg tager som nævnt tidligere også nogle
produktbilleder af motorer og kasser på 10-20 cm i den størrelse, og har
store problemer med at få alle hjørner i fokus selv med blænde 36! Skal jeg
have et fast objektiv (uden zoom) for at få bedre dybdeskarphed? Lyset er
ikke vigtigt da jeg altid tager på stativ men jeg kan simpelthen ikke få det
hele skarpt på en gang.

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-11-05 10:20

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det.
>
> Nogen der kan komme med lidt tips og links? Det må helst ikke koste en

Til Canon er de mest oplagte valg Tamrons 90 mm makro og Canons 100 mm
makro. På nogle punkter er Tamron bedre end Canons, på andre punkter vinder
Canon - så det er vist nærmest hip som hap hvad man vælger. Prismæssigt
ligger Canonobjektivet 100 euro over Tamrons, som koster 419 euro hos
acfoto.de.

> [...]
> ikke vigtigt da jeg altid tager på stativ men jeg kan simpelthen ikke få

Du får ikke bedre dybdeskarphed med et fast objektiv, i forhold til hvis du
benytter samme brændvidde på zoomobjektivet, men det vil som regel tegne
skarpere i hjørnerne. Ved blænde 36 er et objektiv sjældent godt, allerede
omkring blænde 12-13 stykker begynder det at gå ned ad bakke. Hvis du går
meget op i dybdeskarphed, skal du slet ikke bruge spejlrefleks, men købe et
non-spejlrefleks digitalkamera som er godt til makro, hvilket de fleste er.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas H.

Dato : 09-11-05 10:49

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:4371bf5b$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> Canon - så det er vist nærmest hip som hap hvad man vælger. Prismæssigt
> ligger Canonobjektivet 100 euro over Tamrons, som koster 419 euro hos

Ok det er godt nok ikke hvad jeg betragter som billigt

> [...]
et
> non-spejlrefleks digitalkamera som er godt til makro, hvilket de fleste

Nej det kan da ikke være rigtigt? Jeg får tudet ørene fulde altid, med at
SLR er det eneste der dur.
Jeg går ikke meget op i dybdeskarphed, men jeg ville da gerne kunne tage et
billede af et 15cm objekt hvor det ikke kun er forpladen der er skarp - er
det virkeligt et urimeligt krav for et SLR kamera? ...skal jeg virkelig hive
vores gamle Olympus C-2020 2,1mpix frem for at tage et skarpt billede?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-11-05 11:15

Thomas H. wrote:

> [...]
> vores gamle Olympus C-2020 2,1mpix frem for at tage et skarpt billede?

Dybdeskarpheden har ikke direkte noget at gøre med om det er et
spejlreflex eller ikke. Dybdeskarpheden hænger sammen med valget af
brændvidde, optageafstand og chipstørrelse. Her er det en fordel med en
meget lille chip og en kort brændvidde. Du kan beregen skarphedsdybden:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-11-05 11:34

Bo Bjerre wrote:

> Dybdeskarpheden har ikke direkte noget at gøre med om det er et
> spejlreflex eller ikke. Dybdeskarpheden hænger sammen med valget af
> brændvidde, optageafstand og chipstørrelse.

...nå ja, og valget af blænde...

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-05 12:14

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> ..nå ja, og valget af blænde...

Du kan også sørge for lidt længere afstand til emnet, og så croppe lidt. Så
opnår du at dybdeskarpheden dækker et større område.

Mvh. Claus Petersen

Fra : waal

Dato : 09-11-05 10:55

> [...]
> ikke vigtigt da jeg altid tager på stativ men jeg kan simpelthen ikke få

Den eneste mulighed hvis du vil bruge dit 300D er et objektiv hvor du kan
vinkle og forskyde skarphedsplanet, men det er alt andet end billigt.
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html

I den professionelle verden bruger man bænkkameraer til den slags. Der
eksisterer også bælgsystemer til 24x36 med lignende indstillingsmuligheder
men igen, det er ikke billigt.

En tredie mulighed er et billigt brugt bænkkamera (der reelt blot er bælg
med forskydelig for- og bagplade) og en hjemmelavet adapter til EOS huset.
Storformatobjektivet sikrer at du kan flytte skarphedplanet ganske meget.

mvh
Michael

Fra : Thomas H.

Dato : 09-11-05 11:03

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Storformatobjektivet sikrer at du kan flytte skarphedplanet ganske meget.

Ok jeg forstår simpelthen ikke at folk bliver ved med at anbefale DSLR til
alle og enhver så
Jeg tror vi prøver at sælge det og så købe et godt "almindeligt"
digitalkamera, det nye Fuji 9500 eller lign.,

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-11-05 11:18

Thomas H. wrote:

> [...]
> Jeg tror vi prøver at sælge det og så købe et godt "almindeligt"
> digitalkamera, det nye Fuji 9500 eller lign.,

Hver ting til sin opgave. Start med at låne noget grej, istedet for bare
at købe og sælge. Eller lad en eller anden hjælpsom amatørfotograf, der
forstår problemet hjælpe dig igang.

Bo //

Fra : Thomas H.

Dato : 09-11-05 11:28

> Hver ting til sin opgave. Start med at låne noget grej, istedet for bare
> at købe og sælge. Eller lad en eller anden hjælpsom amatørfotograf, der
> forstår problemet hjælpe dig igang.

Der er vel ikke så meget at hjælpe med, vi er da enige om at jeg ikke får
mere dybdeskarphed end ved F36, og når det på ingen måde er nok, er der vel
ikke så meget at gøre.
Med Fuji SP9500 får jeg 9mpix mod 6,3mpix, dybdeskarphed jeg kan bruge og
macro ned til 1cm, alt sammen for 3999, ...EOS300 tager garanteret mere
støjsvage billeder, men det synes jeg ikke kan ophæve at det ikke tager
skarpe billeder og at vi skal af med 3-4000 ekstra for at kunne tage
macrobilleder.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-11-05 12:11

Thomas H. skrev:
> Der er vel ikke så meget at hjælpe med, vi er da enige om at jeg ikke
> får mere dybdeskarphed end ved F36, og når det på ingen måde er nok,
> er der vel ikke så meget at gøre.

Du kunne jo også overveje en bælg med tilt
og/eller swing.
Som f.eks. Hama 32899.
Der kan du styre dybdeskarpheden i macrobilleder
med perspektiv.
Hvordan sådan een tér sig på et ultraautomatisk
DSLR ved jeg ikke....

Peter Schrøder

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-11-05 16:48

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der kan du styre dybdeskarpheden i macrobilleder
> med perspektiv.
> Hvordan sådan een tér sig på et ultraautomatisk

Hvor finder du den henne? Kunne ikke google mig frem til den.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : waal

Dato : 09-11-05 18:31

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> "Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor finder du den henne? Kunne ikke google mig frem til den.

Hamas bælg er tilsyneladende ikke i produktion mere, men Novoflex har svaret
på nonnens bøn.

http://www.novoflex.de/html_d/produkte.htm

og objektivhoveder til mellem/storformat kan fås for en slik. Et 105mm
forstørrelsesobjektiv fra Rodenstock eller Schneider er en oplagt mulighed

mvh
Michael

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-11-05 08:31

waal skrev:

> Hamas bælg er tilsyneladende ikke i produktion mere, men Novoflex har
> svaret på nonnens bøn.

Ærgeligt. Hama's var ellers temmelig fiks,
med springblænde und alles.
Novoflex' ser også spændende ud, selvom jeg
synes bælgen syner lige en tand for smal.
Det er et oplagt DIY projekt.

> og objektivhoveder til mellem/storformat kan fås for en slik. Et
> 105mm forstørrelsesobjektiv fra Rodenstock eller Schneider er en
> oplagt mulighed

Ja, eller et andet objektiv som har en
god, stor projektionsvinkel uden for meget
lystab i hjørnerne.

Peter Schrøder

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-11-05 16:01

> [...]
>
> og objektivhoveder til mellem/storformat kan fås for en slik. Et 105mm
> forstørrelsesobjektiv fra Rodenstock eller Schneider er en oplagt mulighed

Tak for det.

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-05 12:14

> [...]
> støjsvage billeder, men det synes jeg ikke kan ophæve at det ikke tager
> skarpe billeder og at vi skal af med 3-4000 ekstra for at kunne tage

Har du brug for et 6mpixel billede? Nej vel? ;)

Du kan gøre det at du bevæger dig længere væk fra motivet, og beskærer dig
til det billede du ønsker dig!
Jo længere væk du er fra emnet jo større er dybdeskarpheden! (Ved samme
brændvidde)

Brian

Fra : Thomas H.

Dato : 09-11-05 12:36

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Har du brug for et 6mpixel billede? Nej vel? ;)

Vi bruger faktisk tit billederne i høj opløsning, så ja.

> [...]
> til det billede du ønsker dig!
> Jo længere væk du er fra emnet jo større er dybdeskarpheden! (Ved samme

Altså jeg vil gerne fylde det meste af billedet ud, så det ikke bare er en
prik i midten..

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-05 12:45

> Vi bruger faktisk tit billederne i høj opløsning, så ja.

> Altså jeg vil gerne fylde det meste af billedet ud, så det ikke bare er en
> prik i midten..

Istedet for at fylde 80% af dit billede kan du jo nøjes med at fylde 50%,
det er ihvertfald en temmelig stor prik så...

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-05 15:51

> Altså jeg vil gerne fylde det meste af billedet ud, så det ikke bare er en
> prik i midten..

Det er forresten ikke mange cm du skal bevæge dig før at det påvirker din
dybdeskarphed væsentligt!
Så prøv at flytte dig bare lidt længere væk end du plejer!
Jeg skulle måske også have skrevet; bruger du manuel eller auto-fokus? Hvis
du bruger auto, fokuserer kameraet automatisk på det nærmeste, og du vil
derfor have en del af din dybdeskarphed _foran_ dit emne! - Så måske er det
ikke kameraet, men måden du bruger det? ;)

Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-11-05 14:41

Thomas H. wrote:

> Ok jeg forstår simpelthen ikke at folk bliver ved med at anbefale
> DSLR til alle og enhver så

Jamen, det er næppe heller altid et fornuftigt råd. Og i dette tilfælde,
hvor du så præcist beskriver hvad du er på jagt efter, er rådet: Find et
kamera, der har en lille CCD - det giver nemlig den største dybdeskarphed
alt andet lige. At de så samtidigt er lette at bruge, ikke fylder så meget
og er en del billigere, det taler alt sammen for at droppe dSLR.
Problemet er nok, at alt for mange har frygteligt travlt med at anbefale
andre det samme som de selv har - om det er et mentalt støttestativ eller ej
får stå usagt - men i dit tilfælde virker det som om du er udstyret med mere
fornuft end gode råd.

> Jeg tror vi prøver at sælge det og så købe et godt "almindeligt"
> digitalkamera, det nye Fuji 9500 eller lign.,

God fornøjelse.
Overvej en enkelt detalje: Er der mulighed for extern flash. Det var nok den
ene detalje, der (ud over kameraets kvalitet generelt) jeg ville lægge vægt
på.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 09-11-05 15:46

In article <TPjcf.73762$Fe7.251671@news000.worldonline.dk>,
thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com says...

> Ok jeg forstår simpelthen ikke at folk bliver ved med at anbefale DSLR til
> alle og enhver så

Hvem er det lige der gør det ??

Der er fordele og ulemper ved dslr det er der vel ikke noget nyt i.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik W.

Dato : 10-11-05 01:12

"Thomas H." skrev i en meddelelse

> Ok jeg forstår simpelthen ikke at folk bliver ved med at anbefale DSLR til
> alle og enhver så

Jamen det gør vi da heller ikke. Det kommer da an på hvad det er folk vil
bruge kameraet til. Du efterspørger ekstrem dybdeskarphed til produktfotos
og det kan du få med en compact digicam fordi det har en lille chip og en
lille brændvidde.

Det lyder som om du opfatter dybdeskarphed som et mål for kvalitet. Det er
det ikke. Tværtimod efterspørger mange af os lav dybdeskarphed fordi det
giver en helt særlig kvalitet til blandt andet portrætfotos. Det vil være
vanskeligt at opnå med et kamera som eksempelvis Finepix 9500.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-11-05 10:53

"Thomas H."
> [...]
> Jeg tror vi prøver at sælge det og så købe et godt "almindeligt"
> digitalkamera, det nye Fuji 9500 eller lign.,

Hvis du havde lavet lidt research INDEN så havde du nok fået
beskeden, digicam har en fordel når det drejer sig om makro
fotografering.. Det har da vidst ikke været nogen cia hemmelig.
Og nu ved du det så også.. )-max-

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 12:38

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> beskeden, digicam har en fordel når det drejer sig om makro
> fotografering.. Det har da vidst ikke været nogen cia hemmelig.

Ja, på et punkt. Den større dybdeskarphed. De fleste digicams har desværre
oftest meget kraftig fortegning tæt på. Til foto af printplader vil det ofte
være ubrugeligt!
Måske et digicam med fast brændvidde.
Jeg har forsøgt med min Olympus 2040, og det bliver ikke godt, men perfekt
med D70 og en 90mm. blændet godt ned.
Gert

Fra : Thomas H.

Dato : 10-11-05 13:57

> [...]

> beskeden, digicam har en fordel når det drejer sig om makro
> fotografering.. Det har da vidst ikke været nogen cia hemmelig.

Jeg har i sin tid fået alle rådene herinde!

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-11-05 14:12

> "-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har i sin tid fået alle rådene herinde!

Gider du så ikke læse tråden igen, inden du tuder løs?

http://groups.google.com/group/dk.fritid.foto/browse_frm/thread/b91390d4193a9209/e7f3894e859c87ce?lnk=st&q=%22thomas+h.%22+dslr+dk.fritid.foto&rnum=1&hl=en#e7f3894e859c87ce

Bl.a. skriver Jan Bøgh:

"Selvom et DSLR er et herligt værktøj til mangt og meget, kan det dog være,
at du netop til dit formål - nærfotografering på kanten af makro, kunne få
fornøjelse af at de alm. digitalkameraer qua deres normalt lille billedchip
og dermed korte brændvidde giver en væsentlig større dybdeskarphed end et
typisk DSLR. "

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jakob

Dato : 10-11-05 16:04

In article <43734713$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk says...

> [...]
> og dermed korte brændvidde giver en væsentlig større dybdeskarphed end et

Ups :0)

Men jeg kender da muligvis en der vil købe det 300D af dig :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-11-05 12:12

Et af de billigste og bedste er Sigma EX 50mm macro 1:1 som koster 293 euro
hos www.technikdirekt.de. Jeg har en sådan og den er absolut super optisk
kvalitet.
Du kan se nogle billeder f.eks. her
http://www.pbase.com/hkruse/image/46920208/original og flere omkring dette i
samme album. Svagheden ved dette objektiv er at man skal forholdsvis tæt på
ved 1:1 opløsning, men med dit behov skulle det vel ikke være noget problem.
Det er mere et problem med insekter, der flyver væk. AF er ikke HSM og
derfor ikke lydløs, men heller ikke noget problem i dit tilfælde.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-05 12:38

> [...]
> det.
>
> Nogen der kan komme med lidt tips og links? Det må helst ikke koste en

Man kan jo åbenbart få en bondegård for 419 euro ;)
Hvad så med Sigmas 50mm macro? - Den koster 279 ved ac-foto, så får du vist
ikke meget billigere ægte makro!

> [...]
> ikke vigtigt da jeg altid tager på stativ men jeg kan simpelthen ikke få

Gå længere væk fra motivet og beskær billedet efterfølgende! - Større
afstand ved samme brændvidde betyder større dybdeskarphed!
Iøvrigt kan Simgas 50mm macro gå ned til f/45

Brian

Fra : Thomas H.

Dato : 09-11-05 13:13

> Man kan jo åbenbart få en bondegård for 419 euro ;)
> Hvad så med Sigmas 50mm macro? - Den koster 279 ved ac-foto, så får du
vist
> ikke meget billigere ægte makro!

Jo men det er stadig dyrt når det skal købes ekstra, vi gav 6-7000 for
kameraet alene inkl. en ubrugelig linse.

> Gå længere væk fra motivet og beskær billedet efterfølgende! - Større
> afstand ved samme brændvidde betyder større dybdeskarphed!
> Iøvrigt kan Simgas 50mm macro gå ned til f/45

Jo men det har bare aldrig været et problem før med alle de almindelige
digitalkameraer jeg har brugt ..

Jeg siger tak for rådene, men køber nok et rigtig godt digitalkamera til
3-4000, det har både dybdeskarphed og macro samt at man kan se billedet man
tager på skærmen. ....ja det kan faktisk alle de ting der irriterer mig med
SLR.

Fra : waal

Dato : 09-11-05 13:20

> [...]
> afstand ved samme brændvidde betyder større dybdeskarphed!
> Iøvrigt kan Simgas 50mm macro gå ned til f/45

Når man som i det aktuelle tilfælde skal arbejde med en relativ stor
forstørrelsgrad og har brug for en skarphedsdybde på 10-20cm så er den
eneste farbare vej et justerbart skarphedsplan. Både beskæring og kraftig
nedblænding forringer den generelle skarphed.

Produktbillederne skal angiveligt bruges erhvervsmæssigt så der er i
virkeligheden kun 2 muligheder.

Overlade arbejdet til en professionel med udstyr til opgaven.
eller
Investere i det nødvendige udstyr.

mvh
Michael

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 09-11-05 14:14

"vi skal på jobbet bruge en makrolinse til at tage nærbilleder af printkort
osv"

Jeg har set man kan få en adapter, som gør det muligt at vende objektivet.
Jeg har ingen erfaringer med dette. Jeg vil tro man også kan få den slagst
ringe til Canon....

Jeg kan heller ikke huske hvor man kan købe dem, men det kan jeg måske finde
ud af. Ellers er der måske andre som kan bidrage.

Det er billigt....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : CanonKnud

Dato : 09-11-05 19:10

:
[...]

Sigma 28-135 , 1:3.8-5.6 macro er et glimrende objektiv, og koster
ikke meget over 1200,- hos fotoshop.dk.
mvh Knud

Fra : CanonKnud

Dato : 09-11-05 19:14

Undskyld:
http://www.kamerashop.dk/ og prisen er 1195,-
mvh Knud

Fra : Jacob

Dato : 09-11-05 22:53

> [...]
> ikke vigtigt da jeg altid tager på stativ men jeg kan simpelthen ikke få

Jeg bruger blot den orginal 18-55 kit objektiv når jeg tager print billeder.
men det er kun til dokumentation.
du kan få en forsats linse til dit eksisterende objektiv. det giver endel.
du kan også få nogle mellemringe til dit objektiv. i begge tilfælde bliver
dit objektiv bedre til macro.
enenkelt gang har jeg skulle affotografere et helt print. det gjorde jeg med
en almindelig 100-300mm canon zoom. det blev helt super. det er dog lidt
mærkligt at tage nærbilleder af noget der befinder sig 1.5m væk.

Jacob