Flere fonte til OO hvordan ??
Fra : Jakob

Dato : 09-11-05 15:59

Det er nu lykkedes mig at få Openoffice 2.0 til at køre på min kærestes
nye Ibook, så langt så godt.

I den forbindelse har jeg lige et par spørgmål. OO kører åbenbart i en
eller anden form for skal (X11), kan man undgå at der starter et
kommandovindue op fra X11 når man starter OO ??

Derudover vil jeg lige høre hvordan jeg nu får flere fonte i OO da de
fleste gængse som times og times new roman glimrer ved deres fravær ?
Deler OO ikke fonte med resten af systemet eller hvordan ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 09-11-05 20:34

Jakob <no@mail.com> wrote:

> Derudover vil jeg lige høre hvordan jeg nu får flere fonte i OO da de
> fleste gængse som times og times new roman glimrer ved deres fravær ?
> Deler OO ikke fonte med resten af systemet eller hvordan ?

OpenOffice 2.0 er et X11-program og deler derfor ikke skrifter med Mac
OS X.

Skrifter (kun TrueType .ttf filer) skal installeres i
/Applications/OpenOffice
2.0/Contents/openoffice.org2.0/share/fonts/truetype (kræver at du vælger
"Vis indholdet af pakke").

Der er lidt info om det vedr. vers. 1.1.2 her:
<http://trinity.neooffice.org/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=7&ca
tegories=Fonts+and+OpenOffice.org>

Hvis du har adgang til en PC er det nemmeste at fiske skrifterne der
frem for at rode med fondu programmet i Terminalen, det har jeg selv
gjort.

Alternativt er der NeoOffice <http://www.neooffice.org/> som er baseret
på OOo vers. 1.1.4 og kører på Java og derfor har adgang til alle
installerede Mac OS X skrifter og er lille smule mere Mac-agtig - samt
at man slipper for X11.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jakob

Dato : 12-11-05 19:34

In article <1h5s0q3.1xlea8hfmraruN%tvegaard@*ud*gmail.com>,
tvegaard@*ud*gmail.com says...

(kun TrueType .ttf filer) skal installeres i
> /Applications/OpenOffice
> 2.0/Contents/openoffice.org2.0/share/fonts/truetype (kræver at du vælger
> "Vis indholdet af pakke").

Jeg fik vist ikke takket dig for det gode svar så det gør jeg hermed :0)
og hvis du ved hvor jeg kan gafle en TT times new roman og Times så
ville det da være cool :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-11-05 20:21

Jakob <no@mail.com> wrote:

> og hvis du ved hvor jeg kan gafle en TT times new roman og Times så
> ville det da være cool :0)

Jakob, du skulle altså prøve NeoOffice før du kaster dig ud i OOo til
X11. Du sparer dig selv for en masse bøvl

--
Mvh Martin

Fra : Jakob

Dato : 13-11-05 00:11

In article <1h5xjw8.1hf21gmh6ut2gN%spam@talentmedia.dk>,
spam@talentmedia.dk says...

> Jakob, du skulle altså prøve NeoOffice før du kaster dig ud i OOo til
> X11. Du sparer dig selv for en masse bøvl

Du har muligvis ret, jeg synes bare det er irreterende at skulle
"nøjes" med en gammel udgave af OO i form af neooffice når der nu er
kommet en ny version med mange forbedringer.

Men man kan da håbe at det kun er et spørgsmål om tid før de for den nye
version portet også.

Og så er jeg allerede rendt ind i lidt problemer, jeg kan hvertfald ikke
ikke se de TT fonte jeg har smidt over i OO folderen fra min pc.

venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-11-05 11:02

Jakob <no@mail.com> wrote:

> Og så er jeg allerede rendt ind i lidt problemer, jeg kan hvertfald ikke
> ikke se de TT fonte jeg har smidt over i OO folderen fra min pc.

Ups, min fejl. Det var en forglemmelse. Der er et font- og print
administeringsmodul, men ingen menugenvej i den nuværende version of OOo
2.0.

I X11's xterm skriv

/Applications/OpenOffice.org\
2.0.app/Contents/openoffice.org/program/spadmin
(i én linje, der er mellemrum ved "OpenOffice.org\ 2.0.app/")

Når modulet er åben klik "Fonts" og naviger hen til den mappe hvor dine
TTF skrifter er og så importer dem den vej (husk at slette dem du lagde
ind i OO først.)

Håber det hjælper lidt...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jakob

Dato : 13-11-05 15:30

In article <1h5yosf.16ro4ixwagmhmN%tvegaard@*ud*gmail.com>,
tvegaard@*ud*gmail.com says...

> Når modulet er åben klik "Fonts" og naviger hen til den mappe hvor dine
> TTF skrifter er og så importer dem den vej (husk at slette dem du lagde
> ind i OO først.)

Ahhh ok det vil jeg prøve, tak for tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 13-11-05 21:42

> [...]

> /Applications/OpenOffice.org\
> 2.0.app/Contents/openoffice.org/program/spadmin
> (i én linje, der er mellemrum ved "OpenOffice.org\ 2.0.app/")

Damn hvordan laver man den der " \ " på et mac tastatur.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 13-11-05 21:57

In article <MPG.1de1c37b9b160bf598a041@news.sunsite.dk>, no@mail.com
says...
> In
>
> Damn hvordan laver man den der " \ " på et mac tastatur.

Fundet :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mikkel Westh

Dato : 15-11-05 19:58

Den 13/11/05 21:56 skrev"Jakob" <no@mail.com> følgende:

> In article <MPG.1de1c37b9b160bf598a041@news.sunsite.dk>, no@mail.com
> says...

> Fundet :0)

Måske kan i hjælpe mig, for jeg kan ikke regne ud, hvordan man skriver
brøken 1/2 som tegn? Den sidder på tasten til venstre for "1" på et
Windows-tatatur, men ikke her.. Og er der ikke en side et sted, hvor, der
står, hvordan man laver de forskellige tegn..

Mvh. Mikkel

Fra : Jakob

Dato : 15-11-05 22:06

In article <BF9FEE4B.1498%mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com>,
mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com says...

> Måske kan i hjælpe mig, for jeg kan ikke regne ud, hvordan man skriver
> brøken 1/2 som tegn? Den sidder på tasten til venstre for "1" på et
> Windows-tatatur, men ikke her.. Og er der ikke en side et sted, hvor, der

Hmm der kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-05 03:34

Hej Jakob

- Hvis du ikke får dem andetsteds fra, så send mig en mail off-list. -
Jeg har både Times, Times New Roman, Times CE, Times CY, Times
ISO-8859-15 og Times TL. CE, CY, TL og ISO-8859-15 har alle div.
accenter og translitterationer.

Jeg vil samtidig anbefale, at du hos Microsoft henter den seneste ver.
af Arial Unicode i .ttf format, så får du fuld adgang til alle glyphs i
Unicode. Cyberbit.ttf vil også være en virkelgi god skrift at have -
ikke bare til OO, men også til webbrug, da den kan vise samtlige
europæiske bogstaver - inkl. de danske. - Svjh. er Cyberbit fra Sil.org...

Det skal lige bemærkes, at Arial Unicode kommer som en .exe fil, så du
skal installere den på en Windows først og derefter kopiere ud - fx. på
en CD for at kunne installere den på en Mac... (den fylder ca. 20mb
udpakket?.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-11-05 11:12

> [...]
> skal installere den på en Windows først og derefter kopiere ud - fx. på
> en CD for at kunne installere den på en Mac... (den fylder ca. 20mb

Det er alt for meget besvær. Hvis man har adgang til standardskrifterne
i Windows XP (Arial, Times New Roman, Verdana, Georgia osv.) så er man
fuldt dækket ind. Det er endda muligt at skifte de medfølgende versioner
af disse skrifter i Mac OS X ud med Windows-versionerne. Og er man helt
vild i varmen med avancerede versioner af Times New Roman og Arial, så
er der de udgaver der følger med betaversionerne af Windows Vista - de
indeholder hver over 3000 tegn og ser rimeligt sofistikerede ud.

Der er ingen grund til at bruge Arial Unicode med mindre man har
et-eller-andet eksotisk behov (og den kan i øvrigt ikke mere downloades
fra Microsofts hjemmeside).

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jakob

Dato : 13-11-05 15:29

In article <1h5ypge.586qlhp76a0yN%tvegaard@*ud*gmail.com>,
tvegaard@*ud*gmail.com says...

> Det er alt for meget besvær. Hvis man har adgang til standardskrifterne
> i Windows XP (Arial, Times New Roman, Verdana, Georgia osv.) så er man
> fuldt dækket ind

Jeg har drag and droppet truetype skrifter fra font mappen i winxp til
font mappen i OO2 mappen på ibooken men det virker ikke. Jeg har stadig
ikke adgang til dem i programmet.

Det ser ud til at der er forskel i filextension mellem mac og pc TT
fontene, kan det betyde noget. Den ene er med store den anden med små
bogstaver.

Derudover har jeg ikke nogen times new roman på min pc i TT form men
derimod i open type format hvad det så end betyder. Er det fordi jeg har
brug drag'n drop det ikke virker, det skal måske kopieres på en anden
måde. Jeg har tilgået fontene på pc'en via kontrolpanelet hvis det skal
gøres på en anden måde vil jeg meget gerne høre derom :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-11-05 19:09

Jakob <no@mail.com> wrote:

> [...]
> måde. Jeg har tilgået fontene på pc'en via kontrolpanelet hvis det skal
> gøres på en anden måde vil jeg meget gerne høre derom :0)

OpenType er ingen hindring så længe filnavnet ender på .ttf

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jakob

Dato : 13-11-05 20:58

In article <1h5zbu3.1t0x0dk7qrgyN%tvegaard@*ud*gmail.com>,
tvegaard@*ud*gmail.com says...

> OpenType er ingen hindring så længe filnavnet ender på .ttf

Ahh ok jeg troede det var forskellige systemer, havde ikke lige checket
at det faktisk var samme filextension :0)

--
Venlig hilsen

Jakob