NASA MMU
Fra : Pistolprinsen

Dato : 06-11-05 15:55

Hejsa,

Når jeg læser denne beskrivelse af NASA's MMU:

http://www.daviddarling.info/encyclopedia/M/MMU.html

....så står der, at den har brændstof nok til at flyve HELE 100 meter!?!

Well, for mig lyder 100 meter ikke af meget!

Kan det virkelig passe?
Er det virkelig nok til at ligge og flyve rundt på egen hånd?!?

mvh.,
Pistolprinsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-11-05 16:16

Scripsit "Pistolprinsen" <@>

> http://www.daviddarling.info/encyclopedia/M/MMU.html

> ...så står der, at den har brændstof nok til at flyve HELE 100 meter!?!

Nej, der står at arbejdet kunne finde sted op til 100 meter fra rumfærgen.

Hvorledes den grænse håndhævedes står der ikke noget om. Jeg gætter på
at det var en administrativ regel snarere end en begrænsning i
hardwaren.

--
Henning Makholm "It will be useful even at this
early stage to review briefly the main

Fra : Pistolprinsen

Dato : 06-11-05 16:23

Og, hvor langt kan sådan en MMU så flyve før den løber tør???

Pistolprinsen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 06-11-05 17:12

> Og, hvor langt kan sådan en MMU så flyve før den løber tør???

Væk fra rumfærgen? Nok lidt længere end færgens banediameter. Den skal jo
bare accelerere en smule væk fra færgen og derefter drive bort. Det er med
andre ord et meningsløst spøgsmål, da den jo kan "flyve" uden at bruge
brændstof.

Fra : Steen

Dato : 07-11-05 07:53

Pistolprinsen wrote:

> Og, hvor langt kan sådan en MMU så flyve før den løber tør???

For rumfartøjer i kredsløb måles afstande ikke i meter, men i meter pr.
sekund. Det der afgør, hvor langt fra at givent rumfartøj man kan komme,
afhænger af ens rumskibs samlede Delta-v, dvs. den samlede hasighedsændring,
rumfartøjets raketmotorer er i stand til at tildele rumskibet.

For at finde ud af dette, skal vi kende MMUens samlede brændstofbeholdning,
dens masse og raketmotorernes udstødningshastighed.

/steen

Fra : Peter Kirk

Dato : 08-11-05 14:00

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> For rumfartøjer i kredsløb måles afstande ikke i meter, men i meter pr.
> sekund.

Øh? Afstand måles ikke i meter men i meter pr sekund? Kan du forklare?

Hvad betyder "jeg er 26 m/s fra fartøjet" ?

Fra : Max

Dato : 08-11-05 14:02

Hej

> Hvad betyder "jeg er 26 m/s fra fartøjet" ?

Det kender jeg ikke, men 26m/s på fartøjet er ubehageligt,
det ved jeg :)

Mvh Max

Fra : Peter Kirk

Dato : 08-11-05 14:21

> Hej

> Det kender jeg ikke, men 26m/s på fartøjet er ubehageligt,
> det ved jeg :)

Hvordan det? Er det ikke ændringer i hastigheden der kan være ubehageligt,
ikke selve hastigheden?

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 08-11-05 14:45

> Hvordan det? Er det ikke ændringer i hastigheden der kan være ubehageligt,
> ikke selve hastigheden?

Det antages sikkert at man skal matche farten og bringe "afstanden" ned på
0m/s?
Det giver sådan set god mening hvis man skal regne brændstofforbruget ud.
Man skal bare tage hensyn til forskellen i banevinkel også... eller regne
med en konstant ændrende hastighed/afstand.

Fra : Max

Dato : 08-11-05 14:56

Hej Peter

Jeg tænkte at fartøjet var et skib og de 26m/s var vindhastigheden :)

Mvh Max

Fra : Steen

Dato : 08-11-05 19:19

Peter Kirk wrote:

> Øh? Afstand måles ikke i meter men i meter pr sekund? Kan du forklare?

Lad os kigge på et rumskib og en astronaut, som begge er i kredsløb om
Jorden. Astronauten befinder sig 50 meter fra rumskibet. Hvad får vi ud af
den oplysning? Stort set intet. Hvor langt er astronauten fra rumskibet om
10 sekunder? Hvor langt er han fra rumskibet om 30 minutter? Det kan vi
intet sige om, med mindre vi kender deres indbyrdes hastighed.

Fastlæggelse af et kredsløb i rummet kræver faktisk kendskab til seks
variable: kredsløbsellipsens halve storakse, baneplanets inklination dvs.
hældning i forhold til Jordens ækvatorplan, baneellipsens excentricitet,
rektascension af opstigende knude, perigæums argument, samt et sted (sand
anomali) til et bestemt tidspunkt.

Når rumfærgen f.eks. skal dokke med ISS, så er den umiddelbart efter
opsendelsen slet ikke i samme kredsløb om rumstationen. De kan være nok så
tæt, men bevæger de sig ikke med samme hastighed, er de meget langt fra
hinanden om en halv time. Rumfærgen må foretage en række hastighedsændringer
for at kunne mødes med rumstationen. På meget kort sigt (sekunder til
minutter) kan man selvfølgelig godt manøvrere nogenlunde intuitivt, men så
snart vi kigger på tidsrum, der er betydelige brøkdele af omløbstiden,
kommer vi i problemer. Så vi du opleve, at kredsløbsmekanikken er meget
kontraintuitiv. Hvis du sætter farten op, accelererer du, men når du er
kommet om på den anden side af Jorden, bevæger du dig faktisk langsommere
end før. Bremser du op, begynder du at accelerere.

Det er derfor jeg siger, at indbyrdes hastighed er langt mere relevant at
kigge på, når vi betragter legemer i forskellige kredsløb, som skal
tilpasses hinanden, end indbyrdes afstand.

> Hvad betyder "jeg er 26 m/s fra fartøjet" ?

At du er i et kredsløb med en banehastighed, der 26 m/s forskellig fra
fartøjets. Du skal altså øge eller sænke din hastighed med 26 m/s (på det
helt rigtige tidspunkt, forstås!) for at kunne mødes med fartøjet.

Som introduktion til kredsløbsmekanik, orbitaldynamik eller astrodynamik
(kært barn...) kan jeg anbefale Jet Propulsion Laboratory's "Basics of Space
Flight":
http://www2.jpl.nasa.gov/basics/bsf4-1.html

Er du til det lidt mere avancerede, har Flemming Hansen fra Danmarks
Rumcenter lavet nogle udmærkede kursusnoter:
http://www.iau.dtu.dk/teaching/31368/2003/June%2016-Orbital%20Mechanics.pdf

/steen

Fra : Peter Kirk

Dato : 08-11-05 20:39

> [...]
> 10 sekunder? Hvor langt er han fra rumskibet om 30 minutter? Det kan vi
> intet sige om, med mindre vi kender deres indbyrdes hastighed.

Og omvendt. Selvom vi kender deres indbyrdes hastighed kan vi ikke sige
noget om hvor langt de er fra hinanden om 30 minutter, med mindre vi ved
hvor langt de er fra hinanden nu.

Og hvornår mødes vi?

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-11-05 17:26

Scripsit "Pistolprinsen" <@>

> Og, hvor langt kan sådan en MMU så flyve før den løber tør???

Hvad mener du med "hvor langt"? Hvis man ikke bruger af drivmidlet kan
den blive ved og ved.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 06-11-05 17:50

> Hvad mener du med "hvor langt"? Hvis man ikke bruger af drivmidlet kan
> den blive ved og ved.

Den kan vel ikke komme længere væk end på modsatte position i en højere
bane. Hvor meget højere den så kan blive, det ved jeg ikke.

Fra : Max

Dato : 06-11-05 20:03

Hej

> Den kan vel ikke komme længere væk end på modsatte position i en højere
> bane. Hvor meget højere den så kan blive, det ved jeg ikke.

Men uanset hvor langt han flyver med den, ja så kommer han hjem
og ender som et flot stjerneskud.

Mvh Max

Fra : Filip Larsen

Dato : 07-11-05 11:32

Pistolprinsen skrev

> Når jeg læser denne beskrivelse af NASA's MMU:
>
> http://www.daviddarling.info/encyclopedia/M/MMU.html
>
> ...så står der, at den har brændstof nok til at flyve HELE 100
meter!?!

Der står nu, at MMU'en kan bruges i en afstand op til 100 meter fra
rumfærgen.
Du kan finde en mere detaljeret gennemgang på

http://quest.arc.nasa.gov/space/teachers/suited/6work.html

Mvh,
--
Filip Larsen